Rijen

Petr Zuska

Povolání:
Národnost:
Věk:
56
Narození:
3.8. 1968, Frýdek-Místek, Československo
Životopis (biografie) / Informace:
Petr Zuska se narodil 3. srpna roku 1968 ve Frýdku-Místku, do rodiny právníka Zdeňka Zusky /1931-1982/ a lékařky Dany Zuskové /*1932/. V roce 1994 vystudoval choreografii a režii na hudební fakultě neverbálního divadla AMU v Praze u profesora Ctibora Turby.

Svou interpretační profesionální dráhu začal v Tanečním divadle souboru VUS University Karlovy a poté se stal členem Pantomimy Na zábradlí Ladislava Fialky.

Mimořádný význam v umělecké dráze Petra Zusky mělo angažmá v Pražském komorním baletu, ve kterém působil v letech 1989 až 1992 jako člen a od roku 1994 jako hostující umělec. Zde se postupně setkal s choreografiemi Pavla Šmoka, Jiřího Kyliána, Roberta Northa a dalších. V letech 1992 až 1998 byl sólistou baletu v pražského Národního divadla a úspěšně zde ztvárnil mnoho tanečních rolí, např.: Dvojník v představení Malý pan Friedemann /1993/, Norman Bates v baletu Psycho /za tuto roli získal cenu Českého literárního fondu a Cenu Thalie za rok 1993/, roli Čajkovského ve stejnojmenném baletu, tanečníka Jerryho v představení Někdo to rád…/1994/, sólové části Kyliánovy Polní mše a Návrat do neznámé země, roli Dona Josého v baletu Carmen /za kterou byl oceněn Thalií za rok 1997/.

Mimořádným způsobem se v roli Tybalta v baletu Sergeje Prokofjeva Romeo a Julie ukázal jako vyzrálý tanečník a obdobně i v roli básníka Jesenina v díle nazvaném Isadora Duncan, příběh slavné tanečnice /1998/. Počínaje rokem 1990 vytvořil mnohé choreografické projekty pro divadla, taneční skupiny, Českou televizi, také pro pražskou Taneční konzervatoř, Pražský komorní balet, Laternu magiku a Národní divadlo v Praze.

Z rozsáhlého výčtu choreografií se s úspěchem setkaly zejména: Ven z hlubin, Adagietto /1994, cena Českého literárního fondu/; Šibeničky /1994 cena Českého literárního fondu/; Seul /1995/; dívčí duet V mlhách na hudbu Leoše Janáčka /1996, cena za Nejlepší choreografii/ a Sonáta, opět na hudbu Leoše Janáčka. V roce 1998 byl v angažmá mnichovského baletu, který vedl Philip Taylor.

Mnichované jej mohli spatřit Zde tančil v sólových rolích v choreografiích Philipa Taylora, Jiřího Kyliána, Ruie Horty. V roce 1999 nastoupil do baletního souboru divadla v Augsburgu, a zde spolupracoval s mladým německým choreografem Jochenem Heckmannem. Věnoval se i choreografii, za což byl oceněn prestižní cenou Dom Perignon v kategorii mladých choreografů za Triple self na Klavírní trio e moll Dmitrije Šostakoviče.

Hamburský balet si tuto choreografie zařadil do svého repertoáru. V roce 2000 se stal sólistou v Les Grands Ballets Canadiens v Montréalu, kde ztvárnil např. roli Dona Josého v baletu Carmen z dílny progresivní holandské choreografky Didy Veldmanové a tančil v dílech světoznámých choreografů- Jiřího Kyliána, Nacho Duata a Ohada Naharina. Souběžně vytvořil pro Semper Opera v Drážďanech balet Ways /2001/ na hudbu Arvo Pärta a v následujícím roce 2002 pro balet Laterny magiky Les Bras de Mer na hudbu Yanna Tiersena.

Zuskova choreografie - Mariin sen, byla poprvé interpretována Pražským komorním baletem a pro baletní soubor Lotyšské Národní opery vytvořil baletní představení pod názvem Clear Invisible. Počínaje červencem 2002 se stal uměleckým šéfem baletu Národního divadla v Praze. Pro tento soubor vytvořil choreografii Mezi horami v rámci složeného večera nazvaného Zpěvy země. Jde o výběr z českých a moravských písní upravených a interpretovaných známou skupinou Čechomor.

V roce 2005 si Petr Zuska vyzkoušel baletní režii vlastního projektu - Baletománie, ve kterém i sám účinkoval. Společně s hudebním skladatelem Zbyňkem Matějů vytvořil zdařilé představení - Ibbur aneb Pražské mystérium. V dalším období se choreografická tvorba Petra Zusky rozšířila o balet Bolero /2003/ pro pražskou Taneční konzervatoř, choreografii Last Photo…? /2004/ pro baletní soubor v Augsburku, inspirovanou hrou Samuela Becketa Last Tape a v listopadu 2004 měl v Národním divadle v Brně premiéru balet s názvem D.M.J. 1953–1977 /2006, cena za Nejlepší choreografii/.

V roce 2005 byl pozván primabalerínou Mariinského divadla Dianou Višněvou, aby společně vystoupili v jejím slavnostním benefičním představení v choreografii Les Bras de Mer, která zůstala i nadále na repertoáru Mariinského divadla. Představení Les Bras de Mer se dostalo i do repertoáru Dánského Královského divadla v Kodani. Další choreografií Petra Zusky je Requiem v rámci představení Mozart? Mozart!., které mělo svou úspěšnou premiéru v Národním divadle v roce 2006, spojenou s oslavou 250. výročí narození W. A. Mozarta.

Choreografické dílo Petra Zuzky se dostalo až do Austrálie, když v únoru roku 2008 uvedl soubor West Australian Ballet choreografii Petra Zusky Mariin sen a Bolero v rámci své nové premiéry v australském Perthu. Významná byla i choreografie pro celovečerní představení - BREL - VYSOCKIJ - KRYL / Sólo pro tři, jehož světová premiéra se uskutečnila 19. května 2007 v pražském Národním divadle, která dosáhla velkého ohlasu nejen u publika, ale i odborných kritiků a získala Cenu „Za autorské dílo“, na soutěžní přehlídce současné taneční tvorby roku 2008. V sezóně 2008/2009 vytvořil také kratší choreografie Deja vu, Lyrická, Empty Title, které jsou často uváděny na mezinárodních i domácích Baletech Gala, nebo v rámci hostování sólistů baletu ND v zahraničí.

V roce 2009 proběhla premiéra na scéně Stavovského divadla-jedinečné představení baletu Národního divadla společně s muzikou Hradišťan, které choreograficky připravil Petr Zuska, který vytvořil taneční kompozici s názvem Ej lásko na osm písní primáše Hradišťanu Jiřího Pavlici. Od divadelní sezóny 2007/2008 je uměleckým šéfem baletu Národního divadla Praha.

Erkul

Autor: Erkul

Nový publicista: :
Nelíbí se vám tento životopis? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište.


 
Reklama
Naposled navštívené:Přesunout nabok | Vymazat historii
Petr Zuska

Zuska Petr

Jean-Hugues Anglade

Anglade Jean-Hugues

Beverly D'Angelo

D'Angelo Beverly

Dario Ghirardi

Ghirardi Dario

Krystian Martinek

Martinek Krystian

Wendy

Wendy
Wendy

Molly C. Quinn

Quinn Molly C.

Kenley Smyth

Smyth Kenley

Denisa Ryndová

Ryndová Denisa

Leonarda Guinzburg

Guinzburg Leonarda

Robert Hardy

Hardy Robert

Naposled navštívené:
Petr Zuska

Zuska Petr

Jean-Hugues Anglade

Anglade Jean-Hugues

Beverly D'Angelo

D'Angelo Beverly

Dario Ghirardi

Ghirardi Dario

Krystian Martinek

Martinek Krystian

Wendy

Wendy
Wendy

Molly C. Quinn

Quinn Molly C.

Kenley Smyth

Smyth Kenley

Denisa Ryndová

Ryndová Denisa

Leonarda Guinzburg

Guinzburg Leonarda

Robert Hardy

Hardy Robert