Recenze: The Expendables

Vydáno dne 20.08.2010
Seznamte se s Postradatelnými …

the expendables VIIINelze začít jinak než scénou Ross-Kostelník-Trench (čtěte Stallone-Willis-Schwarzenegger) v kostele. Pokud by se celý zbytek filmu odehrával tady s těmito třemi akčními hvězdami, pak by pro hodnocení bylo i 100% málo. Celá scéna je výborně zahraná, ale hlavně dokonale napsaná a sestříhaná. Když se Arnold objevil ve dveřích kostela, ozvalo se v kině velké nadšení. Guvernátor je zkrátka stále nesmírně populární. Poté následuje řada vtipných hlášek, která vygraduje naprosto úžasným způsobem. Přitom tato scéna má své opodstatnění i pro celý film. Kostelník totiž právě pošle Postradatelné na ostrov Vilena, aby sesadili tamního diktátora. Ross je současný vůdce Postradatelných a Trench je ten minulý, který má nejprve o tuto misi také zájem. Trench je natolik skvělá postava, že by si zasloužila samostatný film! Už jen kvůli této scéně se rozhodně vyplatí film vidět!

the expendables IXProtože The Expendables tvoří tým, bylo samozřejmě zapotřebí několika postav. Těm dal scenárista Sylvester Stallone neobvyklá jména jako Lee Christmas (Jason Statham), Ying Yang (Jet Li), Toll Road (Randy Couture) Hale Caesar (Terry Crews). Jejich charaktery jsou ovšem značně nerozvinuté. Nejpropracovanější postavou je ta, kterou ztvárnil Dolph Lundgren, a která byla s největší pravděpodobností pro Jean-Clauda van Damma. Gunnar Jensen je v Lundgrenově podání opravdu správně vyšinutý a jeho souboj s Jet Lim je vskutku epický.

the expendables IIDruhou zajímavě vykreslenou postavou je bývalý člen The Expendables s tváří Mickeyho Rourka. Sice má ve filmu prostoru asi jako Danny TrejoNelítostném souboji, ale jeho postava je poměrně důležitá, protože jednak je to právě on, kdo se zmíní o diktátorovi, a jednak jeho příběh o ženě na mostě velmi ovlivní rozhodnutí Barneyho Rosse, a tím i zbytek týmu. Tím je však výčet kvalitně napsaných postav vyčerpán. To by ovšem nemuselo až tak vadit, protože tento film by měl být především o akci.

the expendables IJenže se také hodně povídá. Tak chtěl Stallone dát filmu jakousi hlubší myšlenku, ovšem výsledek je takový, že tento záměr působí spíše úsměvně. Kdyby byl Sly býval přidal více akčních scén, třeba jen tréninkových, určitě by udělal lépe. Protože přesně to se očekávalo. Nejlepší akční scénou bude nejspíše hned ta úvodní proti somálským pirátům. Nejenže je velmi dobře natočená, ale zazní i několik vtipných hlášek a uvidíme i několik vtipných momentů - ideální řešení pro to, jak vtáhnout diváka do filmu.

the expendables VIJen to chtělo se nastavené laťky udržet, protože vtipné momenty sice pokračují, ale hlášek nám ubývá, což by ve filmu, který chce být ve stylu akčňáků z 80. let (vzpomeňte na Komando, Smrtonosnou Past nebo Predátora) určitě nemělo. Není to, bohužel, jen o hláškách, ale střihů při akčních scénách je opravdu hodně, což se před dvaceti a více lety také nenosilo. Navíc se kvůli tomu stávají akční scény poměrně nepřehlednými. A automobilová honička zůstává kvalitou natočení daleko za honičkami z filmů o Jasonu Bourneovi nebo třeba za honičkou ve skvělém thrilleru Úhel pohledu. Nicméně je třeba upozornit na fakt, že se jedná o původní námět, což je v současném Hollywoodu opravdu nevídané. Určitě je také třeba pochválit omezení digitálních efektů na minimum, protože díky tomu tu nějaké atmosféra filmů z osmdesátých let přece jen zůstává. Tudíž i Jason Statham opravdu vykukoval z letadla. A film ve finále překvapí jedním velmi nečekaným překvapením.

the expendables IVProtože jsou The Expendables elitní tým žoldáků, očekává se, že budou výborně sehraní. Jenže oni jsou spíše jen sehraní. Takový Tucet špinavců (kterými se Stallone i spoluscenárista David Callaham podle svých slov inspirovali) nebo i tým, který přivede Rambo do Barmy, aby pomohl Julie Benzové a spol., působí daleko kompaktnějším dojmem, přestože se členové těchto týmu spolu neznají tak dlouho jako Postradatelní.

the expendables IIIV celém filmu hrají (kromě slečny, kterou si přiveze Mickey Rourke) vlastně pouze dvě ženy. Zatímco Giselle Itié (Sandra) je pro film také nezbytnou součástí, tak scény, ve kterých je Charisma Carpenter (pouze s Jasonem Stathamem) děj nikterak neposouvají a víceméně pouze prodlužují stopáž, a také dávají představiteli Kurýra prostor k vyřádění, protože právě on je spolu se Stallonem hlavní postavou a ostatní víceméně jen sekundují.

The Expendables: Postradatelní (tak zní distribuční název) ne zcela splňují všechna ta velká očekávání. Přesto se jedná o film, který jinak určitě jen tak neuvidíte. A veršujícího Jasona Stathama jinak neuvidíte už vůbec. Sly natočil několik akčních filmů, ale tento určitě patří mezi tři nejlepší.

Recenze: Mizerové: Na život a na smrt Dnes

Michael Bay (ano, TEN Michael Bay!) čtyřku znovu ani nerežíruje, ani neprodukuje, ale zato v ní má cameo, tak jako ve trojce... celý článek

Recenze: Kam orli nelétají