Recenze: Všemocný

Vydáno dne 28.03.2011

Když vaše schopnosti mohou být neomezené …

Eddie Morra (Bradley Cooper) je spisovatel, který stále ne a ne přijít na ten správný námět pro svou knihu. Jednou potká na ulici bratra své bývalé ženy Melissy (Anna Friel), řekne mu o své situaci a na oplátku dostane NZT 48. Drogu, která tomu, kdo ji bere, umožní využívat 100% kapacity mozku, místo obvyklých dvaceti. Z Eddieho se stává nadčlověk, který ovládá matematiku lépe než Pythagoras, stačí mu jen zaslechnout kteroukoliv řeč a hned se jí plynule dorozumí, a svou knihu napíše za čtyři dny, přesto je mimořádně kvalitní. Dokonce se k němu vrátí i jeho přítelkyně Lindy (Abbie Cornish). Jenže i tahle droga má vedlejší účinky, které můžou, ale nemusí Eddieho tajemství prozradit.

Ambiciózní námět jistě nutí ke zhlédnutí filmu více, než účast Roberta De Nira v jedné z vedlejších rolí. A kdo ví, možná přijde i Bruce Lee. Podobný film vznikl v roce 2008 i u nás. Nese název BrainStorm a ne náhodou se v něm objevují přední čeští herci, přestože se jedná o televizní projekt. Nicméně, jak ukazuje hodnocení v naší databázi, těší se tento film u diváků velké oblibě. Mimochodem, shodou okolností bude tuto středu v TV. Všemocný je samozřejmě velkolepější a schopnosti hlavního hrdiny jsou po požití tohoto zázraku ještě neomezenější. V případě českého filmu ovšem scenárista Marek Epstein vytěžil ze svého chytrého námětu maximum.

U Všemocného je totiž ohromná škoda, že Eddie nevyužívá „své“ vědomosti ve více oborech, a soustředí se jen na obchod. Jenže řeči takových čísel nerozumí každý, čímž tvůrci na jednu stranu ukazují, že Eddie je díky droze opravdu borec, ale na druhou stranu by bylo jistě pro mnohé přijatelnější, kdyby prorazil třeba také jako skladatel, protože každý si subjektivně dokáže říci, jestli se mu daná hudba líbí nebo ne. Ovšem co by bylo možná vůbec nejzajímavější, kdyby se stal zlodějem. Tak by bylo teprve o napětí a pořádnou zábavu postaráno, protože jeho krádeže by byly jistě dokonale promyšlené a pátrání po něm o to obtížnější. Pokud by se tedy nenašel někdo, kdo by měl NZT také k dispozici. Vsadím boty, že kdyby taková droga existovala u nás (a není vyloučené, že se tomu jednou tak stane), pak by ji jistě k podobně nekalým účelům využila většina lidí. Nechat Eddieho zbohatnout cestou obchodníka film zkrátka trochu sráží.

Takhle se ovšem dostalo na výraznější roli pro Roberta De Nira, která byla původně pouhým cameem. Jenže Bradley Cooper v hlavní roli doslova exceluje a, ač se to možná může zdát na první pohled neuvěřitelné, svého slavnějšího kolegu ve filmu Všemocný z hlediska svého výkonu určitě předčí. Do jisté míry za to samozřejmě může i prostor, který oba herci mají. Cooperovo nadšení pro celý projekt je očividné, ostatně se na jeho vzniku podílel i jako výkonný producent. De Niro zjevně nebyl pro roli Carla Van Loona tou nejlepší volbou, protože svou hereckou velikostí výrazně ční nad ostatními, a i proto zřejmě neměl ambici hrát naplno, aby za svými kolegy a kolegyněmi nezaostával. Ale opět se alespoň povozil v limuzíně, ale jako senátor John McLaughlin ve filmu Machete v ní vypadal určitě věrohodněji.

Všemocný je další z mnoha filmů, které svůj solidní námět nedokázaly naplno využít. Problém tkví především v jeho předvídatelnosti, a ani s příchodem ruského mafiána, kterému hlavní hrdina dluží peníze, a který sám drogu nedopatřením okoštuje, se nezačnou dít extra výjimečné věci. Proto výsledek zůstává za očekáváním. Celá myšlenka ale podle všeho není nereálná, a i z tohoto důvodu stojí film určitě za zhlédnutí.

Recenze: Mizerové: Na život a na smrt

Michael Bay (ano, TEN Michael Bay!) čtyřku znovu ani nerežíruje, ani neprodukuje, ale zato v ní má cameo, tak jako ve trojce... celý článek

Recenze: Muž Taiči Dnes