Recenze: Rychle a zběsile 6

Vydáno dne 24.05.2013
Šestý díl této, po předchozí části už rozhodně kultovní série o jedné cool bandě, zlodějinách, drogových bossech, jejich pobočníkách, jiných zločincích, čestném poldovi, jeho kolegách a kolegyních z oboru, závodech, sexy kočkách a hlavně těch rychlých (nadupaných) kárách a zběsilých (velkolepých) akčních scénách, potvrzuje její kvality.
Nejprve si ve stručnosti vysvětlíme, proč se tenhle spektákl oficiálně jmenuje Fast & Furious 6, ale v úvodu uvidíme pouze titulek „Furious 6“. Režísér Justin Lin jím chtěl přímo navázat na předchozí díl (v originále Fast Five, čili dohromady Fast Five and Furious 6) a zároveň vlastně také vše pojal ze svojí strany jako završení všeho podstatného (i viz úvodní titulky). Proto, na rozdíl od pětky (znovu musím konstatovat, že zasloužila o hvězdu lepší hodnocení), která stylově fungovala i jako samostatný akčňák, by tentokrát bylo záhodno, abyste znali pokud možno všechny části. Tím se v podstatě vysvětluje i fakt, proč Lin nebude režírovat sedmičku. Samozřejmě svou roli určitě sehrálo i to, že by na ní musel začít pracovat ještě během střihu šestky. Jinak ale jako by si současně sám myslel, že této sérii už nemá co dát.

A v tom se právě plete! Rob Cohen, který měl na starosti jedničku, si evidentně byl vědom, že tahle „franšíza“ skrývá obrovský potenciál. Režisér dvojky John Singleton však očekávání poněkud utlumil, akčkoliv vycházel ze slabšího scénáře. Stejně byl ale krok producentů angažovat pro třetí díl neznámého Justina Lina, který do té doby žádný ryzí akčňák nenatočil, poměrně riskantní. S Tokijskou jízdou se teprve nadechoval k velkým činům. Rychlí a zběsilí, což je díl, který se mi velmi líbí, sice ještě neobsahoval žádné šílené akční scény, ale přesto má výborné tempo. V pětce už se táhnul ulicemi Ria obrovský sejf a vypadalo to, že tuto pasáž už nemůže nic překonat. Přesto, povedlo se to šestce? A o co v ní vůbec jde?

Když Dom Toretto a jeho banda ukradli vlivnému „obchodníkovi“ Hernanu Reyesovi (Joaquim de Almeida) 100 milionů dolarů, rozutekli se do všech koutů světa. Dom, jeho nová přítelkyně, policajtka Elena (Elsa Pataky), ségra Mia a Brian se uchýlili na Kanárské ostrovy, protože tam nevydávají stíhané. Mia porodí syna Jacka, čímž z Brina udělá otce a z Doma strejdu. Když se záhy objeví nekompromisní polda Luke Hobbs (letos už poprvé, podruhé, potřetí, a pak ještě jednou Dwayne „The Rock“ Johnson) s tím, aby Toretto se svým týmem pomohl dopadnout jinou hledanou skupinu řidičů, vedenou bývalým členem speciálních jednotek Owenem Shawem (Luke Evans), je jasné, že Mia bude tentokrát mimo hru, což vzhledem k půvabům její představitelky Jordany Brewster nejednoho zamrzí.

Na druhou stranu, jak jsme se dozvěděli minule ve scéně ukryté v závěrečných titulcích, Letty existuje, což znamená návrat Michelle Rodriguez. Jenže, protože od té doby, co ji ve čtyřce sejmul jeden z nohsledů gangstera jménem Braga, si nic nepamatuje, takže nyní „kope“ za Shawův tým. A přestože Elena je též úžasná, Dom chce Letty za každou cenu. S Hobbsovou nabídkou tedy souhlasí, a tak se všichni téměř ve stejném složení jako v Riu vydávají do Londýna. Tam se ukáže, že tenhle protivník disponuje prostředky, jakými žádný z těch předchozích nedisponoval. K jeho dopadení tedy bude zapotřebí zlikvidovat více aut než obvykle.

Podrobný rozbor všech akčních scén z celé série by vydal na diplomovou práci. Lin je dokáže udělat dynamické, a přesto přehledné. A samozřejmě úchvatné a cool. Musím říct, že mě nenapadá žádný příklad jiného filmu mimo tuto sérii, kde by akční scény byly takto kaskadérsky náročné, natočené stylově a s patřičnou nadsázkou. O honičce se sejfem už byla řeč několikrát. Kromě souboje (a toho druhého, opodál současně probíhajícího) Michelle Rodriguez vs. Gina Carano, která hraje Hobbsovu kolegyni, bude patrně vrcholem ani tak ne ta letadlová scéna (byť kromě vtipné spolupráce Doma s Hobbsem při terminaci siláckého padoucha obsahuje, věřte nebo ne, ještě zajímavější věci), jako spíše ta, ve které hraje na dálnici podstatnou roli tank, přičemž vše vygraduje takovým způsobem, že se až tají dech. Skoro by se dalo říct, že už jen kvůli tomuto ani ne desetisekundovému momentu se vyplatí na Rychle a zběsile 6 vyrazit.

Přestože od minulého dílu se to bez The Rocka v klíčových situacích neobejde, stále platí, že hlavním hrdinou je Vin Diesel … a Paul Walker. Ten tu podnikne velmi nebezpečnou samostatnou misi, aby se setkal z jednou, resp. dvěmi postavami z jednoho z předchozích dílů, které byste tady asi opravdu nečekali. Nakonec ale víceméně půjde o jednu z takových těch komických odboček scenáristy Chrise Morgana. Na druhou stranu, ty k americkým blockbusterům zkrátka patří. Jinak se sluší dodat, že Morgan v podstatě svým stylem dokázal učinit lepší i ty filmy této série, na kterých se ještě nepodílel. Minimálně tím, jak pracuje s těmi původními postavami.

Ale zpět k tématu: většinou jde o to, že jeden něco zjistí, přičemž ten druhý už to ví a toho prvního jen něčím doplní. Asi takhle, Dom: „Chystají se udělat tohle.“ A na to Brian: „Proto my musíme udělat tohle.“ Tento díl navíc obsahuje snad nejvíce legračních scén, přičemž o zábavu se stará především Tyrese Gibson coby Roman a Ludacris jako Tej. Zatímco Rychle a zběsile 5 celé pádilo ve zběsilém tempu, v šestce se objevují i delší povídací pasáže. To je ale odpustitelné, protože jednak se při nich díky těm hláškám zasmějete, a druhak, když pak dojde na akci, pořád jde o zatraceně výživnou podívanou!

Rychle a zběsile 6 proto musí znovu potěšit nejen příznivce této série, ale i akčních filmů. Ta hranice těch fantastických kousků, které tihle borci se svými nadupadnými kárami předvádějí, určitě jde ještě posunout dál, ale o mnoho asi ne. Doufejme, že novic James Wan učiní sedmičku minimálně stejně luxusní záležitostí, jako je pětka a šestka. Je zajímavé, že když jsem se dozvěděl, že Justin Lin další díl režírovat nebude, byl právě Wan tím prvním, o kom jsem přemýšlel, že by jej mohl nahradit. Možná proto, že jeho křestní jméno taky začíná na „J“, že příjmení má jen tři písmena, a že taky pochází z Asie. I kdyby snad náhodou v něčem zaváhal, tak jako tak se už nic nezmění na obrovském nadšení z toho, že tato perfektní série existuje a že se na ní podílela zrovna tahle herecká skvadra (Vin Diesel, Paul Walker, Jordana Brewster, Michelle Rodriguez, Tyrese Gibson, Ludacris, The Rock, Sung Kang, Gal Gadot, Elsa Pataky, Gina Carano …). Na závěr ještě dvě upozornění: se svými auťáky fakt nic podobného nezkoušejte a určitě si počkejte na závěrečné titulky, kde je ještě jedna celkem podstatná scéna.

Recenze: Imaginární přátelé

John Krasinski startoval sérii Tiché místo, jejíž prequelový film přijde do kin koncem června 2024. Místo něj... celý článek

Recenze: Kam orli nelétají