Pro vzdušného šerifa Billa Markse mělo jít o běžný let, ve kterém má jako vždy dohlížet na
bezpečnost cestujících, přestože asi není nejzodpovědnějším člověkem v letadle. V několika tisících metrech nad zemí začne být bombardován esemeskami, ve kterých terorista požaduje 150 milionů dolarů na účet, který – jak se záhy ukáže – je veden na Billovo jméno!!! Pokud tak neučiní, každých dvacet minut zabije jednoho pasažéra! Bill postupně přestává mít důvěru ostatních, kteří tuší, že všechno neprobíhá tak, jak by mělo. I dříve loajální letuška Nancy má pochybnosti. Jediná osoba, která zůstává prakticky neustále na jeho straně, se jmenuje Jennifer Summersová. Ale není to od ní jen fikaný tah, jak na sebe a své plány zbytečně neupozorňovat?
Když máte stísněný prostor (v letadle, na lodi, v ponorce, v jedné místnosti, …), stává se
nejdůležitějším aspektem budování atmosféry, s níž potom souvisí napětí.
Jaume-Collet Serra na svých předchozích projektech (
Góóól! 2 nepočítaje) ukázal, že je dobrým režisérem, který zvládne obojí. Nicméně tentokrát vcelku nepochopitelně zaváhál, přestože pro vytvoření napětí měl k dispozici ideální prostředí. Z letícího letadla přeci není kam utéct. Možná je škoda, že se cestující o všem nedozvěděli dříve. A rozhodně velice zamrzí, že za
Liamem Neesonem,
Julianne Moore (oba se potkali už maximálně pozoruhodném v erotickém dramatu
Pokušení) a
Michelle Dockery všichni další herci a všechny další herečky o dost zaostávají.
Fakt. Jelikož
Lupita Nyong’o tu má spíše jen cameo, a stejně tak
Sheu Whighama více slyšíme, než
vidíme. První dva jmenovaní jsou ale skutečně úplně někde jinde. Když
Liam drží v rukou zbraň, cítíte, že všechno je tak, jak by mělo být. A do značné míry jen kvůli němu vám nebudou utíkat myšlenky jinam. U
Julianne je zase docela škoda, že se výrazněji nezapojí do nějaké v pravém slova smyslu akční sekvence, protože v takové poloze ji rozhodně často nevídáme. A přitom nemůže být pochyb, že by jí velmi slušela. Ovšem její postava určitě patří mezi hlavní podezřelé. Z tohoto pohledu je výborná scéna ještě před odletem, ve které si Bill správně vyhodnocuje, kteří cestující by mohli představovat potencionální hrozbu.
Kandadátů je hned několik, přičemž se dlouho nabízí varianta, že nebude jenom jeden, a navíc – čístě
teoreticky – nemusí být ani v letadle. Nakonec je strůjcem toho všeho ne ten nejméně pravděpodobný, nýbrž ten nejvíce očekávaný člověk! Jeho vysvětlování začne být už při nějaké třetí větě tak strašně tuctové, že se vám snad ani nebude chtít číst dále titulky (tedy za předpokladu, že na film koukáte v originále a nechce se vám pouze poslouchat). Když nic jiného, tak právě tady měl přijít na pořad dne okamžik, kdy bude divák potěšen dvěma věcmi. Zaprvé, že tohoto pasažéra jakožto záporáka opravdu nečekal, ale zadruhé mu při zpětné sumarizaci bude vše dávat smysl. Což ve finále sice dává, ale rozhodně to není žádné velké překvapení. Zapojit do hry více lidí, kór když se na palubě vyskytuje tolik pasažérů, by jistě filmu prospělo.
Otázka však zní do jaké míry, protože nefunguje ani rádoby dramatické rozuzlení, kde je až příliš
zřetelně vidět CGI provedení. S trochou nadsázky se dá tvrdit, že i
Sharknado 2 nabídlo lepší efekty. Přesto se v
Non-Stopu najde nějaký ten hodně zdařilý moment či nápad, avšak dosti zamrzí, že se nadále nerozvíjí. Scenáristé tedy pochvalu dostat nemohou. I proto, že místo toho, aby stavěli na již známých skutečnostech, nadále přidávají nové, čímž si v podstatě zjednodušují práci. A to ve výsledku znamená, že jsme mohli vidět několik lepších dílek, které se taky odehrávají z větší části ve vzduchu. Namátkou by šlo o tituly
Red Eye,
Tajemný let,
Přepadení ve vzduchu či
Boeing 747 v ohrožení, který tu teprve nezmiňuju náhodou.
Non-Stop je počin, který by se dal zařadit k těm s velkými, avšak nenaplněnými ambicemi. Ale pokud nevíte, co s přebytečnými cca 105 minutami, určitě se může doporučit. Doufejme však, že
Noční jezdec naváže na vynikajícího
Neznámého, jenž měl téměř všechno, co si jen lze od akčního thrilleru přát (včetně
Diane Kruger). Největší a nejoriginálnější přednost Non-Stopu představuje způsob, jakým se zobrazují SMS zprávy. Tedy nejen na telefonním displeji, ale také přímo v prostoru vedle hlavního hrdiny. Od uvedení tohoto bijáku se však z této vychytávky stal takový už lehce iritující nešvar, který využívá kdekdo. Ani Non-Stop s největší pravděpodobností nebyl v tomto směru první, nicméně tento postup – kromě toho, že je velice cool – tu oproti těm ostatním má své důležité opodstatnění.
FOTO: Bontonfilm, DVD poskytl Bontonfilm