Recenze: Správní chlapi

Vydáno dne 02.06.2016
Celkem pohodová komedie s mírně pochybnou zápletkou.
Režisér Shane Black (Iron Man 3) nás spolu s Russellem Crowem a Ryanem Goslingem zavádí do roku 1977, kdy na zahradě jednoho domu skončí se svým autem pornoherečka Misty Mountains (Murielle Telio). Mrtvá. Respektive polonahá a mrtvá. No jo, jenže nedlouho poté její tetička soukromému detektivovi Hollandu Marchovi tvrdí, že ji viděla. Do celé věci je patrně ještě zapletena dívka Amelia, kterou zmíněné soukromé očko hledá. Ovšem ona nechce být najita, tudíž si najme vymahače Jacksona Healyho, aby Hollandovi domluvil. A tak mu zlomí ruku, nicméně v zápětí tihle dva zjistí, že jim jde o stejnou věc a začnou spolupracovat, přičemž do ledasčeho výrazněji promluví i Marchova dcera Holly.

V roce 2005 režijně debutoval Shane Black hravou, nenáročnou komedií s názvem Kiss Kiss Bang Bang. Ačkoliv to není tak dlouho, co jsem ji viděl (cca 2 roky), skoro nic si z ní nepamatuju, přestože v ní hrají Robert Downey Jr. a Michelle Monaghan. Teď jsou tady Správní chlapi, kteří na ty necelé dvě hodiny určitě pobaví (i když v první polovině víc), ale obávám se, že za další dva roky dopadnou úplně stejně. Doufejme, že k chystanému Predátorovi, pod nímž má být podepsán jako scenárista i režisér, přistoupí Black o poznání zodpovědněji a seriózněji. Ostatně musí moc dobře vědět, co skalní příznivci čekají, když v původním ztvárnil roli Hawkinse (to je ten, co vypráví Billymu ty vtípky: „Hej Billy, Billy. Tuhle jsem přišel ke svý holce a říkám ty máš velkou …).

Jakožto scenárista se Shane Black uvedl už o poznání dříve. Šlo o buddy movie, ve kterém se stali parťáci ze svou povahově dosti odlišných týpků. Film byl velmi úspěšný a následně vyprodukoval ještě tři pokračování. Samozřejmě se jednalo o Smrtonosnou ZbraňMelem Gibsonem a Dannym Gloverem. I Správní chlapi přicházejí s konceptem, který k minimálně jednomu sequelu přímo vybízí. Ale že by na něj tahle potencionálně první část jó extra navnadila, tak to se napsat nedá. Nepřichází totiž vůbec s ničím, co bychom neviděli už dříve.

Tím nemyslím pobíjenou Buda Spencera a Terence Hilla (i když by to bylo zajímavé oživení) a vlastně ani zábavu ve stylu komedie Benga v záloze. Na mysli mám spíše takový tarantinovštější druh absurdního humoru, který dosáhne svého maxima ve scéně se skupinou „mrtvých“ demonstrantů s plynovými maskami, kteří protestují proti znečišťování ovzduší. Pak budeme svědky několika bizarně náhodných momentů, které už jsme taky mohli vidět jinde. Za opravdu dobrou se dá potom považovat už jenom scéna, ve které se March při rozhovoru s jednou kočičkou zřítí s terasy do křoví, kde nalezne mrtvolu.

Ledacos se ale dá filmu prominout. Jak to? Protože Russell Crowe a Ryan Gosling jsou vynikající herci. První jmenovaný se s rolí Jacksona Healyho zase dokonale sžil. Ten druhý se komediím dlouho vyhýbal, a přitom Správní chlapi potvrzují, že na ně má talent. Vypadá to, že si tihle dva nepravděpodobní a ne zrovna nejchytřejší hrdinové případem s experimentálním (pornograficko-environmentálním) filmečkem Jak se ti líbí moje kára, kanče?, jehož protagonisté a protagonistky jsou nacházeni mrtví, uřízli až příliš velké sousto. Proto to měla být ještě větší sranda.

Správní chlapi jsou tedy filmem s vtipnými postavami, ale lehce komplikovaným příběhem. Částečně jsou dobrou parodií, částečně fajnovou oddychovou komedií, ale částečně taky poněkud tuctovějším bijákem. S jinou či jinak se vyvíjející zápletkou by se bývali klidně mohli zařadit vedle Osmi hrozných a Deadpoola k nejlepším dosavadním letošním počinům. A dané období šlo jistě taky zachytit lépe. Alespoň, že to obsazení je hodně dobré. V dalších a ne až tak špatných úlohách se tu objevují Angourie Rice (Holly), Keith David (viz také Oni žijí!), Matt Bomer (zabiják), Kim Basinger (jenom cameo) a Yaya DaCosta coby Tally – sice hezká, leč její úmysly a charakter se dají docela snadno předvídat.

Recenze: Saint Omer

V Benátkách oceněný počin u nás – podobně jako třeba tituly Jak mít sex nebo Starý dub – běžel... celý článek

Recenze: Kam orli nelétají