V roce 2054 má Washington D.C. stále svůj Monument a Bílý dům, ale zároveň také několik architektonických a technologických vychytávek, jaké na začátku 21. století rozhodně neměl. Vedle toho bylo zformováno speciální policejní oddělení PreCrime. Tady se v místnosti přezdívané „Chrám“ nacházejí tři osoby-tušitelé s výjimečným nadáním. Dvojčata Dashniell, Arthur a žena Agatha mají schopnost vidět do budoucnosti, takže s jejich pomocí je možné zabránit vraždám ještě předtím, než budou provedeny, což vůbec nemusí být špatné.
I když je pravda, že by se teoreticky dalo napsat, že na první plot point v podstatě dojde až kolem 40. minuty. Tehdy se totiž ukáže, že dalším pachatelem vraždy, resp. pokusu o vraždu (symbolicky jí bude přiděleno číslo 1109) má být sám šéf PreCrimu John Anderton, jehož se zápalem sobě vlastním zahrál Tom Cruise. V této souvislosti se pochopitelně nabízí otázka, jak by to asi vypadalo, kdyby neměl být pachatelem, nýbrž obětí. Nicméně situace je taková, jaká je, a tak na své cestě John potká několik svérázných charakterů, v čemž měl být inspirací tento počin. Od spoluzakladatele a spoluzakladatelky PreCrimu Lamara Burgesse (Max Von Sydow) a Iris Hinemanové (a jejích živých rostlinek) přes doktora Eddieho a jeho vyšinutou asistentku až po správce Úložny Gideona a Rufuse T. Rileyho, jenž provozuje v budoucnosti zjevně velice populární Cyberparlor – speciální salon, kde si můžete splnit svoje tajné sny.
Scenáristé Scott Frank a Jon Cohen odvedli vynikající práci. Akorát si mohli odpustit někdy až příliš filmové chování hrdinů, tak jako ten dojemný příběh o tom, že „v tomhle domě je tolik lásky“. A některé nepravděpodobné ústupky za účelem dramatizace (že by kanál, kam Johnovi málem spadnou oči nebo ten vágus byli zrovna na takovém nepravděpodobném místě?). Naopak groteskní výjevy během honičky fungují na výbornou, tak jako vtipné repliky k tématu (viz např. Rufusova poznámka k Agathě o čtení myšlenek a o sestřenici).
Z Minority Report se těžko vyzdvihuje jedna jediná scéna. Ale kdybych přesto musel, asi volím tu s Leo Crowem, jakou tušitelé předpověděli. Napětí by se dalo krájet a atmosféra jest natolik hustá, že z toho až mrazí, tak jako ze vzpomínek na Anne Livelyovou. Jedna věc je výborný scénář, druhá brilantní režie, pak také střihová skladba, kamera a hudba. A pochopitelně herecké výkony. Při této příležitosti nelze nevyzdvihnout především Samanthu Morton, která je v roli Agathy naprosto fenomenální a bohužel poněkud nedoceněná.
To jsme však zase u scénáře, ve kterém se jeho autoři opírali o velice vděčné téma, kdy musí hrdina očistit svoje jméno. Ačkoli v této podívané jsou okolnosti poněkud jiné než v Hitchcockových projektech, jelikož tam už vražda proběhla, kdežto tady teprve má proběhnout. A když jde řeč o „mistrovi napětí“, nelze nezmínit scénu v továrně na auta, kterou zamýšlel pro jeden ze svých bijáků. Ale i kdyby měl k dispozici nejmodernější technologie současnosti, sotva by ji naservíroval s takovou grácií jako Steven Spielberg.
A spolu s tímto filmem dokazují, že se jedná o mistra svého oboru s vynikajícím citem pro vyprávění příběhu, ať už se jedná o jakýkoli žánr a ať už v něm postavy musí řešit cokoli. Pochopitelně by to měl mnohem složitější, kdyby se neobklopil skvělými profesionály, nejen na těch nejklíčovějších postech. Takže vedle borců z Imaginary Forces nelze nezmínit střihače Michaela Kahna, architekta Alexe McDowella a kameramana Janusze Kaminskiho, jelikož Minority Report vypadá i z vizuálního úhlu pohledu vytříbeně. A vlastně se nepodobá ničemu jinému, co Steven Spielberg kdy natočil … A zřejmě i natočí.
Minority Report je skvělá akční sci-fi jízda, jaká právem patří ke klenotům žánru. Šance znát svou budoucnost by byla skvělá, protože pak nemusí být nevyhnutelná, ale dává možnost volby. Tak jako situace, kdy musíte vybírat mezi dvěma nepříznivými řešeními, avšak to už je trochu o něčem jiném. Philip K. Dick za svého života příliš uznávaný nebyl. I filmové adaptace jeho děl přispěli k tomu, že jej řadíme k nejdůležitějším spisovatelům sci-fi. Blade Runner, Total Recall, Screamers, Impostor, Výplata, Temný obraz, Next, Správci osudu jsou sice fajn, ale nade všemi ještě o level výše prostě ční Minority Report.
FOTO: cinema.de