Recenze: Liga spravedlnosti Zacka Snydera

Vydáno dne 19.11.2021
Navážeme na povídání o Encyklopedii komiksového filmu, protože na Blu-ray nedávno vyšla tahle fanoušky vymodlená původní vize komiksové Ligy spravedlnosti. Přesně tak, jak ji zamýšlel Zack Snyder

Verze, kterou po něm po úmrtí dcery dodělával a v roce 2017 do kin prostřednictvím Warner Bros. poslal Joss Whedon, obsahovala spoustu dobrého. A spoustu dobrého obsahuje i tenhle čtyřhodinový epos, ačkoli nejlepší a nejpamátnější „Do you bleed?“ okamžik v něm nenajdeme! Chybí i song „Everybody Knows“. Místo toho zazní třeba neméně trefně vybraná skladba „Distant Sky“. Zack Snyder hlavně nebyl vůbec ničím omezován. Ani celkovou stopáží, ani formátem. Proto zvolil oldschoolový 4:3, což se pro epický spektákl netvářilo býti nejideálnější volbou. A skutečnost to vlastně jenom potvrdila. Přeci jen je rozdíl, když sledujeme tým superhrdinů, kteří se neobejdou bez hromady nákladných vizuálních efektů, a když se díváme na počin, ve kterém kupříkladu dva týpci na osamoceném ostrově hlídají Maják a kterým z té izolace začne hrabat natolik, že až vidí mořskou pannu.

Tím se dostáváme k Meře (Amber Heard) a k jejímu milénu Aquamanovi (Jason Momoa), jenž si hospodaří v rybářské vesnici kdesi na severu a jehož se jako prvního snaží zrekrutovat Bruce Wayne (Ben Affleck) pro svou bandu, která má zabránit zkáze planety Země. Každý superhrdina a každá superhrdinka má svoji vlastní expozici, jaká ho/ji má vykreslit v těch nejsympatičtějších barvách. Wonder Woman (Gal Gadot) při přepadení zázračně zachrání všechny rukojmí a spráská všechny zločince. Barry Allen (Ezra Miller) je superrychlý, což využije k záchraně hezké holky Iris, která se na něj krátce před vyrazením vstříct zdánlivě nevyhnutelné srážce usmála. Victor (Ray Fisher) býval normální kluk, co se věnoval americkému fotbalu (v Americe mu říkají prostě fotbal). Po nehodě přišel o matku a skoro i o svůj život (zrovna jako RoboCop), kdyby ovšem jeho otec Joe Morton nebyl zběhlý v robotice, díky čemuž jeho tělo i schopnost hacknout jakýkoli software posunul na netušenou úroveň. Není divu, že byl kdysi zodpověný za vznik SkyNetu.

Se Supermanem (Henry Cavill) jsme se setkali už v Muži z oceli a v Batman v Superman: Úsvitu spravedlnosti, takže víme, že je mrtvý. Aquaman si už rovněž vysloužil svůj vlastní biják. Wonder Woman má dokonce hned dva. Víme tedy, že existuje národ z Atlantidy a že existují sexy Amazonky, přičemž nutno dodat, že když zamíříme na jejich ostrov Themyscira ve formátu 4:3, je to trochu jako bychom se vrátili v čase. Nikoli do starověku, nýbrž do doby, kdy v televizi frčela Xena. V každém případě tyhle bojovnice vlastní jednu ze tří magických krychlí (další je pod vodou a další mají lidé), které když se spojí, vytvoří Jednotu, co se vládne obrovskou silou a energií. Všechnu zkáza, jaká by z toho vzešla, si s radostí bere na triko Steppenwolf, který nepochází z tohoto světa, tak jako jeho zlovolný pán Darkseid, jemuž se chce po předchozím nezdaru za každou cenu zavděčit.

Zack Snyder usoudil, že bude nejlepší příběh rozdělit do kapitol – snad pro větší přehlednost. První tedy nese název „S tím nepočítej, Batmane.“ Druhá se jmenuje “Věk hrdinů“, třetí „Milovaná matka, milovaný syn.“ Čtvrtá je „Změnostroj“ a po ní už jsme na 140 minutách, takže musíme vyměnit disky v přehrávači. Následuje pětka, tedy „Celá královská jízda.“ Po ní šestka, čili „ Něco temnějšího“. Během ní se vyřeší všechno nejdůležitější, leč přesto režisér rozhodnul, že bude nutné připojit cca dvacetiminutový „Epilog“, ve kterém dojde na snovou sekvenci s Jokerem v podání Jareda Leta a s jaksi alternativním složením Ligy spravedlnosti. A v samotném závěru se představí jedna docela nová postava, jež by se svým jménem neměla příliš chlubit.

Liga spravedlnosti Zacka Snydera je epická podívaná s pozoruhodnými i pozoruhodně obsazenými postavami, která však bohužel vcelku pravidelně střídá nádherné pasáže s těmi méně záživnými, což platí také pro některé akční scény. DCEU se na jednu stranu mocně snaží napodobit MCU, k čemuž svádí i podobnost některých komiksových předobrazů, nicméně za sebe musím napsat, že když porovnáme původní filmové Avengers s původní filmovou Ligou spravedlnosti, vycházejí z toho pro mě vítězně hrdinové ze stáje DC Comics. I proto, že jsou temnější a stojí proti nebezpečnějšímu záporákovi. Ten přece nemůže za to, že pravidla pro možné zničení Jednoty jsou nastavena takhle bizarně. Mohli bychom taky namítnout, že Superman by - na rozdíl od ostatních – v boji proti tomuto zlu, které se ho tolik bojí, po oživení vzhledem ke svým schopnostem žádnou pomoc nepotřeboval. Ale nebudeme si dál kazit zážitek z tohoto poctivého komiksového bijáku.

P. S.: Na Blu-ray je v bonusech k dispozici tradiční čtyřiadvacetiminutový film o filmu.

Recenze: Saint Omer

V Benátkách oceněný počin u nás – podobně jako třeba tituly Jak mít sex nebo Starý dub – běžel... celý článek