Jitka Andrášová ještě není plnoletá, přesto toho zažila už hodně. Otce nepoznala, matka doplatila na nacistickou okupaci. Přehrávali si ji pěstouni, kterým šlo hlavně o peníze, co za péči o ni dostávali. Z domova mládeže utekla, protože se chytla tříčlenné bandy vedené Vildou. A tihle kluci rozhodně nejsou vzorem všech ctností, byť jeden až dojemně zbožňuje svoji kytaru. Jejich průšvihy je zavedou do restaurace, kde pod vedením přísného Vladimíra Menšíka pracuje Tonek, jehož otec je podpantoflák (velice zajímavá a nevšední role pro Ladislava Peška), co má se svou druhou ženou malou, Pribiňáků lačnou holčičku. I pod touhou se s Jitkou znovu setkat, učiní rozhodnutí, které v partě následují další, po kterých pro některé už nebude cesty zpět. Po šikmé ploše se totiž nedá klouzat věčně. Když nedojde k zachycení, jednou se musí dopadnout na dno. Otázka zní, jak tvrdý ten pád bude.
Stejně jako v případě zmíněného mrazivého dramatu z doby Heydrichiády, také v případě Probuzení režíruje Jiří Krejčík velmi precizně (snad až s výjimkou poněkud uspěchaného závěru po návratu do Prahy), takže tahle podívaná – na rozdíl od jiných z dané dekády, třeba těch v režii Čeňka Duby – snese i v současnosti ta nejpřísnější kritéria. Postavy zaujmou už od momentu, kdy se s nimi poprvé setkáme. Pro jejich morální „páskovskou“ zkaženost, za kterou se (patrně při své mladické nerozvážnosti) ani příliš nestydí, jim nejde vyloženě držet palce, ale rozhodně převládá zvědavost nad tím, čeho všeho jsou schopní a jak to s nimi dopadne.
Než dojde na rozuzlení, zažijeme momenty dramatické, úsměvné, cynické, dojemné, svůdné, milostné a napínavé. Krejčík zároveň dostal z herců to absolutně nejlepší. Nade všemi ční Petr Kostka a Jan Šmíd coby naprostý protipól k fenomenální Janě Brejchové, u jejíž Jitky to místy kvůli té náladovosti vypadá, že trpí bipolární poruchou. Nicméně skutečnost bude zřejmě mnohem prostější. Veškeré její jednání a lhaní se odvíjí od snahy získat si z daných okolností osobní prospěch, anebo se dostat z průšvihu. Při své vypočítavosti venku obecně sází spíše na předstírání zranitelnosti a nevinnosti, než aby se sama uchylovala k fyzickému napadání, jaké předvedla za zdmi domova mládeže. Ženských postav s takovým charakterem, které by navíc byly hybatelkami děje, věru v českých filmech daného období mnoho nenajdeme.
Probuzení je velmi působivý film, který rozhodně přinutí k opakovaným zhlédnutím diváky a divačky nejrůznějších generací. I proto, že nechává stranou tehdejší politické dění a že si tvůrci byli tehdy dobře vědomí toho, že v období kolem osmnáctin budou mít teenageři nejrůznější (nekalejší) nápady, dokud bude lidstvo obývat tuhle nebo možná i jakoukoli jinou planetu. Dovedu si představit, že kdyby Probuzení vzniklo ve 40. nebo v 50. letech v USA pod hlavičkou velkého hollywoodského studia, a tudíž by podléhalo cenzurnímu Haysovu kodexu, s velkou pravděpodobností by vedení taky chtělo optimističtější vyznění. Režie by se asi ujal Nicholas Ray, který stvořil Rebela bez příčiny s Jamesem Deanem a Natalie Wood, avšak vypisovat herecké adepty a adeptky je stejně zbytečné jako věřit Jitce, že sežene všechny dlužené peníze.
FOTO: FDb.cz