Clint Eastwood původně nechtěl dělat další westerny – dokonce odmítnul Sergia Leoneho s nabídkou na roli Harmoniky v Tenkrát na západě, takže s ním náladový a egoistický italský režisér přestal komunikovat. Přesto někdejší starosta městečka Carmel-by-the-Sea pak jemu i Donu Siegelovi, se kterým před Dvěma mezky pro sestru Sáru natočil jeden a po nich ještě další jeden, dva, tři filmy, věnoval svůj úspěšný příspěvek žánru, tedy Nesmiřitelné. Od Dona Siegela se hodně naučil, takže už rok po této spolupráci si na konto připsal svůj režijní debut Zahrajte mi Misty. Už předtím, konkrétně v roce 1967, spolu s Irvingem Leonardem založil vlastní společnost Malpaso Productions, aby měl větší kreativní kontrolu nad svými projekty, přičemž tím prvním byl western Pověste je výš. Nicméně to jsme trochu odbočili, takže pojďme zpět ke Dvěma mezkům pro sestru Sáru.
Na nich je vliv spaghetti westrenů patrný i díky účasti Ennia Morriconeho, jenž si tentokrát bohatě vystačil de facto s jedním hudebním motivem, ve kterém reflektuje jednak fakt, že hlavní ženská postava nosí jeptiškovský „mundúr“, a jednak bere v potaz i samotný název filmu, kde se mimochodem tím druhým mezkem stává právě Hogan. Do značné míry se přitom skutečně jedná o příběh Sáry, nikoli o jeho. Však byla také Shirley MacLaine v titulcích uvedená na prvním místě. Původní scénář Budda Boettichera, jenž zaujal coby režisér nízkorozpočtových westernů s Randolphem Scottem, přepsal Albert Maltz, pro kterého šlo o první zakázku po hodně dlouhé době, kdy nemohl být v titulcích uveden pod svým pravým jmeném, jelikož byl jedním z tzv. Hollywoodských deseti – tedy z filmařů, kteří se pro své (někdy domnělé) levicové smýšlení ocitli v době mccarthismu na černé listině. Tady sice politika hraje roli, nicméně slouží spíše jako záminka k akčně-romantické podívané.
Dva mezci pro sestru Sáru nás tedy zavedou do 60. let 19. století, kdy v Mexiku pobývala vojska císaře Maxmiliána I. Proti nim stanuli příznivci a příznivkyně Benita Juareze, kteří pro Francouzovo svržení neváhali ze severu země provádět záškodnické akce. Ve vyprahlé krajině, kde se to hemží hady a pavouky a pumami, osvobodí mírně cynický a po bohatství toužící muž jednu ženu, kterou se násilníci chystají zneuctít. Ukáže se, že se jedná o jeptišku. Nakonec se společně vypraví do tábora plukovníka Beltrána a jeho lidí, kterým pomůžou na státní svátek 14. července dobýt Evropany obsazenou pevnost, přestože plán po předchozím cool vyhození vlaku do luftu bude vyžadovat změnu. Pořád ale za použití dynamitu, díky čemuž se dočkáme i velmi zdařilé a velkolepé akční sekvence, jaká v žánrových titulech dané doby, teď tedy logicky myšleno přelomu 60. a 70. let 20. století, nemá příliš obdoby. K úplné dokonalosti přesto něco málo schází. Nejde o to, jestli mělo prapůvodně jít o pokračování podobně laděného snímku Bůh to vidí, pane Allisone. A nejde ani o to, že nenatrefíme na žádnou předkolumbovskou památku, protože lokace jsou i tak nádherné. Ale filmu škodí občasná přílišná přímočarost a zkratkovitost, neboť s válečným veteránem Hoganem a lehkou sestrou Sárou bychom bývali určitě rádi strávili i při té bezmála dvouhodinové stopáži klidně ještě dvacet minut navíc.
FOTO: cinema.de