Režie se ujal Tomáš Mašín, který je se všemi sourozenci vzdáleně příbuzný, a scénář napsal určitě jeden ze tří nejlepších českých současných scenáristů Marek Epstein, jenž už se do 50. let minulého století vrátil se dvěma jinými dramaty – jedním podle skutečných událostí (Šarlatán), druhým fiktivním (Ve stínu). Tentokrát vycházel především z faktografické knihy Odkaz, jaký napsala Barbara Masin podle vzpomínek svého otce Josefa, který s tvůrci spolupracoval a hotový film už měl možnost vidět. Jména obou tvůrců na těch nejklíčovějších postech slibovala výjimečný filmový zážitek, kór takhle v souvislosti s dramatickým přesunem z bolševického Československa. Zdůrazňuju: s PŘESUNEM, protože neutíkali. Jenom hledali způsob, jakým by mohli efektivněji bojovat proti nesvobodnému režimu. Ostatně po dosažení cílové destinace se chtěli z americké části Berlína vrátit pro kamarády, případně jako agenti chodci chtěli na rodném území dál provádět záškodnické činy.
Přestože Bratři začínají scénou popravy generálmajora Josefa Mašína v roce 1942, rozhodně nám netvrdí, že by si jeho potomci vybrali takovou cestu proto, aby se otcovu odkazu vyrovnali nebo aby ho dokonce překonali. Takový přístup by byl kontraproduktivní, pokud bychom nedostali ideálně dva samostatné filmy – viz Veřejný nepřítel č. 1 a Veřejný nepřítel č. 1: Epilog, Gangster Ka a Gangster Ka: Afričan, případně Tři mušketýři: D’Artagnan a Tři mušketýři: Milady. První část by se tedy soustředila na počínání jednoho z legendárních Tří králů, druhá by se věnovala jeho synům, přičemž není nejmenších pochybností o tom, že v obou projektech bychom se dočkali mimořádných věcí.
Vhodným příkladem bude scéna na mýtině v lese, kdy se hrdinové schovávají pod jednou hromadou klacků. Pronásledovatelé, kterých bylo dohromady přes 20 tisíc (!), vystřelí do každé hromady, s výjimkou té jejich, protože byli zrovna odvoláni jinam. K téhle neuvěřitelné události doopravdy došlo, ale ve filmu působí značně nepřesvědčivě a vyfabulovaně za účelem dramatizace. Důvěryhodnost se bývala dala zaručit rámcovou scénou, ve které by Josef Mašín (nebo jeho bratr Ctirad nebo Milan Paumer) celý svůj příběh někomu vyprávěl – kupříkladu právě dceři Barbaře. S tím, že ty nejzásadnější momenty by doplňoval jeho voiceoverový komentář. Dodejme, že uvedené nedostatky ve vyprávění evidentně nelze dávat za vinu režisérovi (natož scenáristovi), díky jehož dravému přístupu se máme i tak, na co dívat. Není bez zajímavosti, že jistějším dojmem působí při akčnějších sekvencích, které mají navíc trefně vychytaný rytmus.
Během téhle sekvence jsem si vzpomněl na Tmavomodrý svět. „Já jsem si pořád lámal hlavu s tím, jak vyjádřit, že ti kluci něco opouští,“ říkal scenárista Zdeněk Svěrák. Nakonec se to vyřešilo díky kokršpanělce Barče, která si zahrála se svým skutečným páníčkem Ondřejem Vetchým, jenž ji s sebou coby František Sláma za války do Anglie prostě nemůže vzít. Na jednu stranu to může vypadat, že srovnání není na místě, na tu druhou tady určitou podobnost rozhodně najdeme. A asi netřeba zvlášť dodávat, že svěrákovský přístup byl celkově vzato účinnější a dojemnější. Po dosažení americké části Berlína zase nemůžeme v pravém slova smyslu prožít katarzi, jelikož zdárný přesun byl do značné míry dílem náhody, než aby se jednalo o promyšlený, neprůstřelný plán.
Bratři se zabývají tématem, jaké ani po sedmdesáti rokách nepřestává být hojně diskutováno. Však zahrnuje největší pátrací akci v dějinách bývalého východního bloku. Podstatným motivem se stává na Pankráci nalezený dopis Josefa Mašína, který bude dvakrát zopakován a ve kterém se píše o tom, že bez svobody nelze žít, jenom přežívat, což bude platit vždycky. Počínání pětice odvážných, kteří odmítli sklopit uši a podrobit se diktátu, by v žádném případě nemělo zůstat bez povšimnutí! Tenhle počin je dostatečně kvalitní na to, aby nepochybně znovu probouzel emoce. S vyšším rozpočtem by ale býval nabídnul komplexnější a sugestivnější podívanou, jakou tenhle výjimečný příběh stoprocentně zasluhuje.
P. S.: Obdobně jak v roce 2016, kdy se v kinech ve stejné době objevila jak hraná Lída Baarová, tak dokumentární Zkáza krásou, doprovodí Bratry od poloviny listopadu dokument Útěk do Berlína, ve kterém před kamerou vystoupí nejen sám jednadevadesátiletý Josef Mašín se svou o rok a půl mladší ségrou Zdenou.
FOTO: CinemArt