Hodnocení: 4 / 10
Přidáno: 6.3.2023
Zklamání
Myslím, že s tímto seriálovým počinem budou nejspokojenější ti, kdo o příběhu Anne Shirley nikdy předtím neslyšeli. U znalců věřím, že budou mít zásadní výtky. Knižní předlohu miluju, viděla jsem i televizní minisérii Anne of Green Gables z 80. let. Proto se nemohu ubránit srovnávání, a to jak s dřívějším zpracováním, tak s knihou. Vychází mi z toho zklamání a v některých epizodách i pořádné naštvání kvůli zprznění poetické klasiky.
Největším kladem Anne with E je kamera a casting. Záběry jsou krásné a postavy jsou vzhledově opravdu věrné popisům z knihy i těm několika ilustracím, které v ní jsou. Naopak seriál z osmdesátek si s tím tolik hlavu nelámal, a přestože je Megan Follows v roli Anny sympatická, modernější Anna vzhledově odpovídá knižní předloze víc. Co naopak starší série zvládla na jedničku, bylo vykreslení tehdejší doby, morálky a upjatých maloměšťáckých standardů, čímž se dostáváme k hlavnímu problému s Anne with E. Seriál je doslova násilně nacpaný aktuální všeobecnou korektností, genderovou rovností a obsahuje dialogy, které by se v době, kdy se děj odehrává, opravdu těžko odehrály. O to divnější je, když je pronášejí i postavy, které mají být vyloženě konzervativní.
V seriálu vystupuje mnoho postav, které v knize nebyly. To by nevadilo, kdyby snaha tvůrců nepůsobila jako křečovitý experiment, kolik neortodoxních postav seriál unese. Děj je zaplněný menšinami, které přece jen působí v příběhu o sirotě z 19. století nepatřičně a myslím, že sama autorka knihy L. M. Montgomery by byla překvapená, kdo všechno se v dějí objevuje, přestože to byla ve své době bezesporu pokroková a emancipovaná žena. Tvůrci do seriálu násilně naroubovali homosexuály, Afroameričany i Indiány. Po několika dílech už jsem jen čekala, kdy se na scéně objeví třeba hispánští liliputáni v roli kanadských velkostatkářů. Úsilí zahrnout do děje zástupce všech možných minorit bez ohledu na logiku a dobu, v níž se děj odehrává, působí papírově, uměle a vlastně i dost otravně. Jedna scéna za všechny: Afroameričané jako právoplatní členové komunity konzervativního Avonlea si vychutnávají čaj z porcelánových šálků na zahradní párty, zatímco se bohatí bílí sousedé rozplývají nad jejich miminkem a společnost rozpačitě ztichne, když ho malá holčička označí za „čokoládové“. Umíte si tohle představit v 19. století? Myslím, že ještě o sto let později by taková scéna byla naprosto vzdálená realitě. Negativně se tvůrci vyřádili i na samotné Anně. Ta se chová jako nesnesitelný moderní teenager. Fracek, kterého máte bez ohledu na její traumatickou minulost po chvíli plné zuby. Jak mi tohle mohli s mou milovanou Annou udělat? Ta knižní byla báječná a hrdě jsem ji od prvního přečtení měla za svůj vzor a spřízněnou duši. V seriálovém zpracování je Anna povětšinou nekonečně sebestředná, drzá a otravná puberťačka. Je hrozná škoda, že seriál, který měl původně docela slušně našlápnuto, měl skvělou předlohu a možnosti, nakonec sklouznul k laciné agitce k všeobjímající světové rovnosti a z úžasné hlavní hrdinky udělal labilní osinu v zadku. Fakt, že se navíc tvůrci místy uchylovali k akčnímu bijáku a dolovali drama za každou cenu prostřednictvím plytkých klišé, už radši ani nekomentuju.
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 6.3.2023
Nejdůležitější poznámku o Blonde zařazuji úvodem – nejde o životopisný film a je tak třeba k němu podle toho přistupovat, v opačném případě hrozí nespokojenost a rozčarování. Snímek byl natočený podle knižní předlohy Joyce Carol Oates, která sama tvrdí, že se jedná o fikci – autorské pojetí života hollywoodské ikony, a proto i ve filmu vidíme řadu událostí, která se ve skutečnosti nikdy nestala, nebo se odehrála jinak, než jak je zobrazeno.
Asi nejzajímavější a největší hodnota, kterou film přináší, je kritika tehdejších společenských norem a mezilidských vztahů před i za branami hollywoodských studií. Dobové poměry jsou vyobrazeny až brutálně nezkresleně, depresivně, špinavě. K hlavní postavě je celou dobu přistupováno jako k nesvéprávnému kusu masa, který (chce-li něčeho dosáhnout) musí přistoupit na ponižující pravidla hry. Největší slabinou snímku je na druhé straně jeho jednostrannost – snaha o komplexní a šokující psychologické dílo, v němž ale chybí podstatné dílky skládačky. Výsledkem je tíživý, místy až hororový snímek končící někde na půl cesty.
Dějové nedostatky z velké části kompenzuje řemeslné zpracování, které je skvělé a filmy na stejné téma o velký kus předčí. Kamera a střih jsou perfektní. Kdo by ale očekával srozumitelný sladkobolný příběh, jak se krásná dívka světovou ikonou stala, bude zklamán. Blonde je artové, z velké části černobílé dílo, které sugestivně vykresluje brodění v emoční temnotě a stále větší ztracenosti hlavní postavy. Snímek zároveň disponuje sebevědomou 167 minut trvající stopáží, pro kterou jsou občas významné pohledy nebo dlouhé efektní záběry trochu málo, a tak místy ztrácí tempo a mění se v depresivní slepenec velkolepých obrazů.
Marilyn ve filmu působí konstantně jako oběť – objekt mrzkého mužského chtíče, křehká a ztracená, zbavená vůle, ale pod tím vším relativně normální žena, které se prostě jen pořád dějí hrozné věci a lidé jsou na ni zlí. Nezpochybňuji, že s herečkou nepokrytě manipulovala velká část jejího okolí, ale přece jen byl v tomto divákovi poskytnut spíše jednostranný pohled. Snímek nereflektuje řadu důležitých faktů – silné úzkostné stavy Monroe, její panické ataky, bludy a nejrůznější utkvělé představy, stejně jako závislost na osobních psychiatrech. Její problémy s alkoholem a barbituráty jsou pak znázorněny jen tak na okraj, relativně decentně, a chybí u nich hlubší kontext. Endometrióza, kterou trpěla, a s ní související spontánní potraty, jsou ve filmu umělecky pojaty jako nedobrovolné lékařské zásahy. Kromě pár krátkých scén nevidíme její roztržky se štáby a ostatními herci nebo neustálé chození pozdě. O toxickém manželství s DiMaggiem se nedozvíme víc, než že ji bil, a o manželství s Arthurem Millerem už vůbec nic – snímek ho naznačuje kromě jedné scény jako více méně ideální, což pravděpodobně některé hereččiny fanoušky pobouří. Snímek také dostatečně nereflektuje její nepochybné herecké ambice, touhu vymanit se z rolí "hloupých blondýn" i trpělivé úsilí, které herectví věnovala.
Navzdory poskytnutému času ve filmu nevidíme leckterá podstatná období života hollywoodské ikony. V těch, která zobrazena jsou, převládá chaos, časová období se nekonzistentně střídají. Po Marilyně boku se mění muži, stejně jako se ona sama propadá do stále větší psychické mizérie, ale chybí souvislosti – proč, jak, kdy. Rekonstrukce života herečky evidentně nebyla záměrem autora, ale co jím pak tedy bylo? Pokud natočil Andrew Dominik dílo, v němž chtěl zachytit křehkou psychiku MM v pro ženy nelehkých 50. a 60. letech 20. století, navzdory mnoha skvělým scénám se to celkově příliš nezdařilo. Přesto má podle mého názoru smysl film vidět. Vedle skvělého výkonu Any de Armas, která předvedla svou dost možná životní roli, totiž přináší příběh herečky ve zcela jiné perspektivě a tvoří z něj především hluboké lidské drama s mnoha aktuálními tématy.