Obsah filmu Návrat ztraceného ráje
Autobiograficky laděným poetickým snímkem Návrat ztraceného ráje se režisér Vojtěch Jasný vrací do české kinematografie, z níž byl po roce 1968 vykázán normalizátory. Tvůrce, žijící dlouhá léta v exilu, přináší ve svém díle hluboce osobní výpověď, v níž se dotýká řady závažných témat, především vztahu k vlasti či k domovu, vztahu k minulosti i k současnosti, ale i intimních vztahů mezi blízkými lidmi. - Exulant se symbolickým jménem Jan Poutník, který našel nový domov v New Yorku, přijíždí do rodného městečka a přemýšlí o definitivním návratu. Setkává se s řadou lidí, posléze se však vrací zpět do Ameriky. Vedle Poutníkova putování...
Autobiograficky laděným poetickým snímkem Návrat ztraceného ráje se režisér Vojtěch Jasný vrací do české kinematografie, z níž byl po roce 1968 vykázán normalizátory. Tvůrce, žijící dlouhá léta v exilu, přináší ve svém díle hluboce osobní výpověď, v níž se dotýká řady závažných témat, především vztahu k vlasti či k domovu, vztahu k minulosti i k současnosti, ale i intimních vztahů mezi blízkými lidmi. - Exulant se symbolickým jménem Jan Poutník, který našel nový domov v New Yorku, přijíždí do rodného městečka a přemýšlí o definitivním návratu. Setkává se s řadou lidí, posléze se však vrací zpět do Ameriky. Vedle Poutníkova putování milovaným New Yorkem i rodným krajem se odvíjí příběh mladé ženy Pampelišky, která se zamiluje do Poutníkova amerického přítele Adama, jehož představuje bývalý Jasného žák Adam Davidson (mj. držitel Oscara za nejlepší krátký film The Lunch Date z roku 1991). Kromě těchto dvou linií se ve snímku objevují různé epizody dalších postav (např. mladého Švandy) a také reminiscence, v nichž Poutník vzpomíná na své rodiče. - Vojtěch Jasný po více jak třiceti letech navázal na slavné Všechny dobré rodáky (1968), když ce snímku použil některé postavy z tohoto veledíla a přadevším když umístil děj do městečka Bystré u Poličky, kde se ro¨dáci natáčeli. Jako své alter ego zvolil Vladimíra Pucholta, který s výjimkou německého filmu Malatesta (1970, r. Peter Lilienthal) od dob své emigrace nehrál. Film se odvíjí ve třech "větách", z nichž dvě se odehrávají v New Yorku (odtud též četné anglické dialogy s českými podtitulky) a jedna na Českomoravské vysočině. V poetických a zároveň dokumentárně laděných obrazech autor jasně vyjadřuje svůj vztah k milované americké megapoli i ke krajině a lidem, jež musel z donucení opustit. Jeho "poselství" se však rozbíhá příliš do šířky, postrádá pevnou dramaturgii a zatěžuje herecký projev příliš patetickými slovy.
Autor/Zdroj: /Filmový přehled < Zobrazit méně
zobrazit všechny obsahy (5)
Související odkaz
RECENZE - Návrat ztraceného ráje: Návraty do minulosti jsou zrádné
Nepovede-li se taškařice, od níž její tvůrci nechtěli víc než podíl z peněženek diváků, netřeba si brát servítky. Když se nezdaří Návrat ztraceného ráje, vysněný projekt režiséra Vojtěcha Jasného, morálně čistého, navýsost slušného člověka, jehož tuzemskou tvorbu přerval vynucený exil, pak člověk cítí úctu už jen vůči odvaze pokusit se o nemožné, ale cítí také lítost. číst dál
Hodnocení: 30 %
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 1 / 10
Přidáno: 14.6.2020
Nejsem si jistý, jestli ostatní uživatelé nehvězdičkují spíš přínos Vojtěcha Jasného pro českou kinematografii než tenhle sentimentální ukňouraně humanistický kýč, který nemá s poezií, uměleckým filmem nebo nedej bože Jasného "rodáky" nic společného. Vzhledem k tomu, jak těžké je vnímat jej jinak než skrze osobu jeho režiséra jsem se sám přistihl při snaze identifikovat v něm ten Jasného specifický výraz, ale to by to celé muselo mít nějakou koncepci; za všemi těmi loose ends (v prvních minutách slíbí cizí muž dvojici hlavních hrdinů "cokoli na světě" a do konce filmu se neobjeví /// Postavě Vetchýho vyhoří farma, vypadá to, že chce spáchat sebevraždu, jenomže on nechce... a to je všechno, atd.) nevidím žádný tvůrčí záměr, ale pouhou neschopnost dát filmu smysluplný strukturu - tvar. Když si odmyslíte těch pár minut leteckých záběrů a poetických montáží přírody, zbude vám jen červená knihovna plná prkenného herectví a dementních patetických promluv. /// vendy1: myslím, že to snad pochopili všichni:-)
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 11.9.2019
Návrat ztraceného ráje
Jsme v USA, kde sledujeme denní život běžných lidí. Parkem jdou dva muži. Adam se starším mužem Janem. Náhle uslyší volání o pomoc. Jdou za hlasem a najdou spoutaného muže, zcela nahého. Pomohou mu, a on je vezme až k sobě domů. --------------05/
Zde ti dva zjistí, že jde o velmi bohatého šéfa televizní společnosti. Jednoho dne začne Jan silně krvácet a volá si na pomoc kamaráda George.
Přijíždí sem dítě Veselé vdovy, a říká si Pampeliška. Ta navštíví Jana. Ten ví oč jde. Je to dcera jeho známé. Pampeliška přiváží Janovi hodinky po jeho otci. Ten má velkou radost.
Seznámí ji s Adamem a ten jí provádí městem. Je jasné, že to neskončí jen tak, ale v posteli.
Jan po nějaké době volá manželce Daně do Německa, kde ona žije. Jan chce totiž jet domů, do Čech, a chce se tam s Danou setkat. Ona souhlasí.
A to už je Jan doma a vlastně se znova seznamuje s těmi, co jej znali, ale i s dalšími lidmi. Ovšem ne všichni mají ze setkání radost.
Přijíždí sem i Adam a od Pampelišky očekává týž vztah jako v USA. Jenže se zklame. Pampeliška mu sdělí, že je to minulost.
Ale její přesvědčení moc dlouho nevydrží.
Jan vzpomíná na léta dětství, na dobu války, zatýkání a udávání. A to už je zde jeho manželka. ------------------------55/
Místní mládenec zvaný Švanda si půjčuje peníze od dalšího místního muže Tichošlápka peníze na kuřecí farmu. Ta mu však vyhoří. A protože se zaručil vlastním domem, má o něj přijít. Proto mu Dana s Janem nabízejí pomoc, která je však odmítnuta.
Vztah Adama a Pampelišky se prohloubil natolik, že ji on žádá, aby si jej vzala. Ona jej odmítá, protože každý, koho si vzala její matka i ona předčasně umřel. Stejně jako její bývalý manžel, otec jejího syna Josky. I přes toto odmítnutí se všichni čtyři ocitají ve státech. ----------------89/
Zde je malý Joska okraden o darovanou kameru a následně ve velkoměstě mizí...
Klasický příběh o návratu exilantů. Nic moc. Ovšem slabý příběh je doplněn hezkou hudbou a poezií některých scén. Ovšem ne těch v USA. Tam to jaksi chybí. Zato Joskova příhoda mne hodně pobavila. Když už někdo vymyslel tu blbinu o ztrátě kluka v New Yorku, tak měl také vymyslet nějaké vysvětlení. Protože prostě nevěřím tomu, že vzdělaná žena, matka, která má jen trochu rozumu, synka nepoučila, že v případě kdyby se ztratil, ihned vyhledal policejní stanici, nebo prostě policajta vůbec. Za normálních okolností by mu to vtloukala do hlavy už doma a cestou letadlem a furt stále dokola. Takže tato příhoda moc uvěřitelná není. Dále to kazí scény bez souvislosti a dokončení. Například muže, nebo Janovo krvácení. Ale budiž, hezké to bylo. A na paní Timkovou bylo občas hezké podívání. Je dobré se ještě před zhlédnutím tohoto snímku podívat na film „Všichni dobří rodáci“.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 19.2.2008
Jedná se o film, který bohužel nebyl českou veřejností doceněn. Lidé v naší zemi nepochopili, že celá biografie pana režiséra se promítá do ústřední postavy.
Hodnocení: 4 / 10
Přidáno: 10.7.2007
Tak tohle se prostě nepovedlo. Vojtěch Jasný, vynikající český filmový režisér 60. let se pokusil vrátit do svého ztraceného ráje, ale za dlouhých dvacet let nucené emigrace ztratil formu a kontekt s českou realitou. Přitom ve filmu hraje docela dost vynikajících herců, a o to je smutnější se dívat na ten propadák.
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film