Obsah filmu Dubček
Přesně před padesáti lety se v tehdejším Československu odehrávaly společenské změny, které výrazně formovaly naše dějiny, tzv. Pražské jaro bylo v plném proudu. V jejich čele stál Alexander Dubček, první tajemník ÚV KSČ , oblíbený politik, který začal uvádět v život ideu „socialismu s lidskou tváří“. Veškeré naděje na změny ukončila invaze vojsk Varšavské smlouvy a také důrazná intervence tehdejšího generálního tajemníka UV KSSS Leonida Brežněva.
Historické drama DUBČEK se věnuje klíčovým momentům roku 68, které zásadním způsobem ovlivnily nejen život tehdy velmi oblíbeného politika, ale i život v celé zemi. Celý příběh je pojatý jako...
Přesně před padesáti lety se v tehdejším Československu odehrávaly společenské změny, které výrazně formovaly naše dějiny, tzv. Pražské jaro bylo v plném proudu. V jejich čele stál Alexander Dubček, první tajemník ÚV KSČ , oblíbený politik, který začal uvádět v život ideu „socialismu s lidskou tváří“. Veškeré naděje na změny ukončila invaze vojsk Varšavské smlouvy a také důrazná intervence tehdejšího generálního tajemníka UV KSSS Leonida Brežněva.
Historické drama DUBČEK se věnuje klíčovým momentům roku 68, které zásadním způsobem ovlivnily nejen život tehdy velmi oblíbeného politika, ale i život v celé zemi. Celý příběh je pojatý jako retrospektiva, která začíná a končí v den osudné cesty Alexandra Dubčeka do Prahy roku 1992, v jejímž průběhu si připomíná přelomové události svého života. Odvíjí se ve třech rozhodujících fázích, ve kterých je on sám i vypravěčem: první se odehrává v roce 1968 – v čase euforie, okupace a následného zadržování Dubčeka v Moskvě. Další linií je jeden den roku 1978, během kterého se hrdinovi vybavují deset let staré retrospektivy a divák se seznámí s jeho životem ve společenské izolaci a okusí atmosféru špehování a ponížení. Poslední dějová linka zachycuje období po roce 1989, je dokumentární a ilustrativní, používá archivní materiály z ČS filmových týdeníků, které informačně historické drama doplňují.
Kino Lucerna < Zobrazit méně
zobrazit všechny obsahy (1)
Související odkaz
RECENZE: Film Dubček připomíná chudší epizodu Českého století
Adrian Jastraban v roli Alexandra Dubčeka? Proč ne. Ba právě naopak: jedině herec známý jako Oskar z Účastníků zájezdu drží politikův první hraný životopis nad vodou. Snímek, jejž v Česku uvádělo pouze pražské kino Lucerna, snad vyzní o chlup lépe v dnešní televizní premiéře na ČT1. Z obrazovky by totiž neměla tolik trčet jeho chudoba: jak produkční, tak tvůrčí. číst dál
Hodnocení: 40 %
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 8.2.2025
Raději České Století
Nebylo to špatný, ale více méně zkopírovali epizodu z Českého Století "Musíme se dohodnout", kterou preferuji, protože je historicky mnohem přesnější a herecky daleko více uvěřitelnější.
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 20.8.2020
Žádný strhující velkofilm, ale solidně natočená rekonstrukce důležitých dnů v roce 1968 z pohledu tehdejšího generálního tajemníka a zachycení těžkého rozhodování, jehož správnost/nesprávnost ukázalo až následujících 20 let.
Hodnocení: 5 / 10
Přidáno: 21.8.2019
Co je to lidská tvář?
Hned na začátku mého komentáře musím zdůraznit že vstup spojeneckých vojsk do ČSSR v roce 1968 nebyla okupace. To je nesmysl. Šlo o internacionální pomoc pro záchranu výdobytků porážky fašismu. To je neoodiskutovateľný fakt, ať si říká kdo chce, co chce. Že situaci nezvládlo tehdejší vrcholové vedení ÚV KSČ v čele s A. Dubčekem, to je druhá věc. Je ale pravdou, že vedení ÚV KSČ bylo názorově rozdělené. Dnes je výročí vstupu spojeneckých vojsk do ČSSR, proto jsem se podíval na tento nový film, abych ho zhodnotil s hlediska historických skutečností této doby. Musím přiznat, že pointa filmu jako celku se velmi přibližuje k reálnému průběhu jednání se sovětskou stranou, zvláště v osobě Leonida Brežněva je to dobře vidět. Celý film ale pokazil špatný výběr herce pro hlavní postavu Alexandra Dubčeka. Tento herecký výkon se ani jen nepribižuje k povahovým rysům a verbálnímu projevu osoby Alexandra Dubčeka. Proto jsem ubral dvě hvězdičky. Co mě ale nejvíce zaujalo v rozhovoru mezi Dubčekem a Brežněvem bylo, jak Dubček chtěl, aby socialismus měl lidskou tvář. Leonid Brežněv mu velmi správně odpověděl otázkou. To, že sovětská armáda rozhodujícím podílem porazila fašismus a osvobodila i ČSSR, přičemž jen sovětských lidí přitom muselo zemřít přes 20 milionů, v tom nebyla lidská tvář?
Hodnocení: 2 / 10
Přidáno: 1.10.2018
Alexandr Dubček si jistě zaslouží, aby něm byl natočen životopisný film. Film Dubček by tu úlohu mohl plnit. Ale toto dílo se nepodařilo. Vzniklá spíše rozvláčná nudná agitka než zajímavý hraný životopisný film.
Reklama
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 16.9.2018
Myšlenka snímku je dobrá, ale celé je to bohužel nějak nedotažené. I když se jedná o ryze televizní projekt, celý film působí spíše jako hraný dokument. Docela vadilo už na začátku Dubčekovo vnitřní filozofování, neboť to jakoby předpovídalo značnou televizní nudu. Co se týče událostí a osudů politiků včetně Dubčeka, kteří byli uneseni do Sovětského svazu se zodpovídat a být přinuceni podepsat tzv. ´Moskevský protokol´, je z historického hlediska velice přínosné, neboť o tomto se nijak zvlášť nemluví ani nepíše a tak současná veřejnost neví co si prožili a myslí si o nich ve své naivitě své. Jenomže nejenže není zohledněno vše, ale mnohé scény nic neosvětlují a tak neznalý divák neví, jednoduše řečeno, co, kde, jak a proč. Jako příklad lze uvést scénu z letiště, kde byl odmítnut start k návratu do Československa, dokud nebude přiveden František Kriegel. Kde byl a proč byl zadržován se ze snímku prostě nedozvíme. Osud Františka Kriegela je sice kapitolou samo o sobě a taktéž by si zasloužil svůj film, neboť jako jediný odmítl ´Moskevský protokol´ podepsat, což byla na tu dobu neskutečná odvaha a následky samozřejmě nenechaly na sebe dlouho čekat, ale když už je o něm, zmínka, tak tedy se vším všudy. Nic naplat, za komunismu se také točily takovéto politické snímky o politických jednáních a je neoddiskutovatelné, že byly daleko napínavější. Jejich ideologii protentokrát ponechme stranou. Jde jen o to, jak byly natočené. Ale zpět k Dubčekovi. Scénář se věrně drží historie a jak je psáno výše, mnohým osvětlí, co se s těmito představiteli vlády po únosu do Moskvy vlastně dělo a čím si museli projít. Ale je to hodně málo. Místo toho vnitřního filozofování, které spíše zdržovalo a nudilo, se měl dát větší důraz na okolnosti všeho dění a hlavně patřičnému vysvětlení pro lepší orientaci.
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 1.9.2018
Je to něco mezi televizním filmem a hraným dokumentem a z toho pohledu to hodnotím kladně. Rozpor je pak v tom, že u filmu dostane přednost příběh, před historickou přesností a u hraného dokumentu jsou důležitější fakta. Adrian Jastraban se role Dubčeka zhostil velmi dobře.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 29.8.2018
History Channel by sa za takýto film nehanbil
K vlastne produkcii sú Česi a Slováci v hodnotení prísnejší, než u zahraničnej. Film je natočený ako televízny projekt, ktorý reflektuje históriu. Nemá ambíciu vyhrať Oskara alebo trhať rekordy sledovanosti. Nejedná sa o o komerčný projekt. Film solídne odzrkadľuje vtedajšiu dobu a herecké výkony sú prijateľné. Film ma vtiahol do deja a dokázal som sa vcítiť do pocitov jednotlivých aktérov, ktorí konali na vtedajšiu dobu hrdinsky. Určite to nebola strata času.
Hodnocení: 2 / 10
Přidáno: 22.8.2018
na rozdíl...
od NEpamětníků musím /bohužel/konstatovat:slabota,prázdnota.Onu dobu jsem zažil trochu jinak-jako obyčejný řadový občan
Reklama
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 21.8.2018
Potřetí ...
Byla to třetí verze roku 1968, kterou jsem viděl ... No, docela zamotaná verze, Brežněv si nebyl moc podobnej, Svoboda vůbec (příliš mladej), Bilak taky nic moc, Husák byl parodie na Gustíka, rychlý prolínání dobovejch dokumentů s dotočenými bylo spíš na škodu. Naproti tomu jsme se ale dozvěděli něco víc z Dubčekova soukromí. Přesto ze všech tří verzí to u mě vyhrává Sedláčkovo "Musíme se dohodnout".
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film