Obsah filmu Dým bramborové natě
Sedmdesátá léta byla pro režiséra
Františka Vláčila těžkým obdobím: umělec, který obtiskl do předchozího desetiletí svou nezaměnitelnou pečeť v podobě historických snímků
Marketa Lazarová,
Údolí včel (oba 1967) a
Adelheid (1969), získal možnost realizovat celovečerní film teprve v roce 1976. „Doporučenou“ knižní předlohu
Bohumila Říhy Doktor Meluzín ovšem Vláčil se scenáristou...
Sedmdesátá léta byla pro režiséra Františka Vláčila těžkým obdobím: umělec, který obtiskl do předchozího desetiletí svou nezaměnitelnou pečeť v podobě historických snímků Marketa Lazarová, Údolí včel (oba 1967) a Adelheid (1969), získal možnost realizovat celovečerní film teprve v roce 1976. „Doporučenou“ knižní předlohu Bohumila Říhy Doktor Meluzín ovšem Vláčil se scenáristou Václavem Nývltem dokázali posunout natolik, že vzniklo dílo kvalitativně přesahující dobovou produkci. Autoři využili jen závěrečnou část adaptovaného románu, který je typickou ukázkou tendenční literatury. První Vláčilův celovečerní opus odehrávající se v současnosti navíc nese baladické rysy příznačné pro režisérovy historické opusy. Protagonista vyprávění – ceněný stárnoucí pražský lékař Meluzín – se po manželčině emigraci musí spokojit s místem „venkovského doktora“. V lokálním zdravotním středisku se setkává s odmítnutím i nepochopením, jeho odborné znalosti i lidský přístup mu však zjednají úctu nových, pochybovačných kolegů i nedůvěřivých pacientů… Ideologické vyznění knižní předlohy ustoupilo introspektivnímu ladění příběhu úspěšného, stárnoucího specialisty, který musí přehodnotit dosavadní život a přimknout se k přírodě a primárnímu, humanistickému aspektu své profese. V hlavní roli filmu exceluje tehdy politicky nepohodlný Rudolf Hrušínský, kterého si František Vláčil důsledně prosadil do hlavní role. I v obsazení dalších partů režisér osvědčil cit pro herce, kteří svým postavám dovedou vdechnout niternou autenticitu. Dobrým příkladem je Věra Galatíková (Pavla Kodetová), která se objevila už ve Vláčilově Údolí včel. Téma melancholického, ale plodného podzimu života zvýrazňují vizuálně působivá kamera Františka Uldricha a hudba zkušeného skladatele Zdeňka Lišky.
Zdroj: NFA < Zobrazit méně
zobrazit všechny obsahy (5)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 12.10.2024
Tenhle film jsem viděl mockrát a vždy se na něj moc těším,je to nádhera šlechtice české filmové režie.František Vláčil byl vždy zárukou skvělýho bijáku.Za mě plnej počet-krásný až poetický příběh , kterýmu fakt můžeme věřit .
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 15.5.2019
Film je pro mě významný hlavně tím, že po šesti letech byl prolomen komunistický zákaz natáčení ve filmu pro jednoho z nejvýznamnějších herců té doby Rudolfa Hrušínského. A nejen ve filmu, ale i v televizi, rozhlase a soudruzi mu zatrhli i režírování v Národním divadle. Tak se mstili a demokraticky rozhodovali pro blaho obyčejného lidu. Režisér Vláčil, počítám ho do pětky českých nej, odvedl opět kvalitu a film má od jiných bezduchých natočených příběhů v sedmdesátých letech nejvyšší úroveň.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 15.5.2019
Vláčil opět natočil poetický, ale velmi dramatický film.Skvělý, civilní projev Rudolfa Hrušínského,kde drama vidíme i jen v jeho očích! Bravura!
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 17.2.2019
"My jsme vlastně kolegové. Ať děláte, co děláte, stejně všichni vaši pacienti skončí u mě." Václav Lohniský jako hrobník má fakt nezapomenutelné hlášky. Tento film Františka Vláčila je tak nádherně protkám podzimní melancholickou náladou, že si ho pravidelné každý rok na podzim musím pustit. Špičkový příběh ze života natočen citlivým umem a uměleckým cítěním, jakého byl schopen jen mistr František Vláčil. Navíc si do hlavní role doktora Meluzína, utíkajícího z Prahy na venkov, kde hledá ztracený klid a vzpomínky, prosadil Rudolfa Hrušínského, který byl tou dobou u bolševiků na černé listině a měl zákaz jakékoliv umělecké činnosti. Vláčil prohlásil, že bez něho film točit nebude a tehdejší vedení mu nakonec ustoupilo a Hrušínský se díky němu mohl opět po pěti letech vrátit k tvůrčí práci. Vláčilův dvorní hudební skladatel Zdeněk Liška složil motivy převážně z houslových partů, jejichž melodie tesknivě a smutně doprovázejí deštěm a dýmem bramborové natě nasáklou krajinu. Tento film je umělecký výtvor nesmírné kvality, ostatně jako převážná většina Vláčilových snímků a mému srdci je hodně blízký.
Reklama
Hodnocení: 2 / 10
Přidáno: 1.3.2018
Tento film nesnáším od mládí. Je tak hluboce depresívní, že jsem jej neskousl ani teď. Nevím, co je hereckém výkonu pana Hrušínského tak obrovského, jak se všude píše. Chodí a monotónně opakuje text, který se neučil. To je vše a zahrál by ta každý šmírák. Jediné plus je zde postava hrobníka, který vnáší trochu naděje do toho bláta kolem. Liškova hudba, dobrá, k filmu sedla, ale u mne depresi jen zvýšila. I když už to nechci ani vidět, přesto dávám alespoň dvacet. Za ten život na vesnici, který zde byl vystižen velmi dobře.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 14.2.2017
Když se řekne František Vláčil, je v podstatě řečeno vše. Ani jemu se bohužel v životě nevyhnulo těžké období. Po svých třech velkolepých filmových počinech z konce 60. let dostal možnost natočit film až v roce 1976, čímž se stal právě tento snímek. Vznikl podle knihy Bohumila Říhy, z něhož se do filmového zpracování použila pouze závěrečná část. Stárnoucí pražský lékař se po manželčině emigraci přestěhuje na venkov, kde se stane obyčejným vesnickým lékařem, kde se setká jen s odmítáním a nepochopením. Stane se však, že jeho lidský přístup mu zjedná úctu nových pochybovačných kolegů i nedůvěřivých pacientů. Citový příběh o člověku, který musí přehodnotit dosavadní život a přimknout se k přírodě a primárnímu humanistickému aspektu své profese. A takovéhoto člověka mistrovsky ztvárnil člověk na sebe vzatý Rudolf Hrušínský, který byl zrovna taktéž zrovna politicky v nemilosti, ale František Vláčil si ho razantně prosadil. A to byla trefa do černého. Nezůstalo však jen u něj. I ostatní herci se tu velmi dobře projevili. A když se k tomu přidá Vláčilova režie, vizuálně působivá kamera Františka Uldricha a hudba skladatele Zdeňka Lišky, tak tu máme velmi silný citový příběh o doktoru, jehož největší životní zkouška nastala až v jeho melancholickém, avšak plodném podzimu života. Mistrovské dílo, jaké už dnes ani v budoucnu nikdo nezopakuje.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 21.12.2013
Pro mě jeden z nejlepších českých dramatických filmů. Vždycky mě hluboce zasáhne a nikdy si ho nenechám v televizi ujít. Nádherná symfonie příběhů postav, obrazového výrazu a doprovodné hudby. Umělecké dílo, výtvarný zážitek pozdního romantismu. Nádhera.
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 2.10.2013
R.Hrušínský hrál skvěle jak v komediích, vyšetřovatelr v detektivkách, pohádkách tak i dramatech (Adéla ještě nevečeřela x Dařbuján a Pandrhola x Dým bramborové natě, Spalovač mrtvol). Nedovedu si představit třeba L.Sobotu nebo Z. Štěpánka v tak diametrálních rolích. I zde dokázal rozehrát svoji velikost.
Reklama
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 20.3.2012
Nevím, ale připomenout si příběh doktora Meluzína, který přišel na venkov zachranˇovat životy. Sám prožil nejedno zklamání a jeho život ztrácí rytmus, přesto poznává nové lidi a učí se naslouchat jejich trápení. Pro mě má tento film jednu velkou kvalitu, dává člověku ztracenou energii!Nechci zapomenout na báječného pana Hrušínského!
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 7.2.2010
mě se líbí
tento film i přes jeho pochmurnou atmosféru.Depresivně smutná hudba Z.Lišky,bezchybný výkon R.Hrušínského,ale i dalších herců např.:odporně nervově labilní zlá baba představována zde Ninou Popelíkovou(která často takové hrávala),V.Lohniský coby bodrý hrobník,V.Jandák jako mladý saniťák,J.Somr jako správce rybníku,a hlavně M.Logojdová jako Markéta která nedá na ničí ani lékařovi rady a skončí tragicky.
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film