Cerven
ohodnotit

Panství

Další název:
The Manor
Žánr:
Rok:
1998
Délka:
115 minut
Premiéra v ČR:
11.2.1999
„Všechny lžou, všechny to mohly udělat - všechny by si daly říct. Martin Dejdar na stopě vraždícího fantóma Ravenscroftu.“
Popis / Obsah / Info k filmu Panství



Příběh se odehrává v roce 1908 v Anglii. Na Ravenscroftské panství přijíždí britský inspektor Scotland Yardu Thomas Hatcher (Martin Dejdar), aby zde vyšetřil záhadnou vraždu čeledína Patricka Roarka (Mark Huntley). V domě žije 5 žen – paní Ravenscroftová (Greta Scacchiová), její dcera Gillian (Laura Harrisová) , guvernantka Charlotte Kleinerová (Gabrielle Anwarová), kuchařka Ellen Frenchová (Edie McClurgová) a služebná Dolly (Fay Mastersonová). V průběhu vyšetřování inspektor Hatcher zjistí, že smrt Patricka Roarka nebyla nešťastná náhoda, jak všechny ženy svorně tvrdí. Naopak se zřejmě jedná o vraždu, která má navíc něco společného se smrtí majitele panství pana Ravenscrofta, který zemřel také pádem ze schodů. Výpovědi si v mnoha případech odporují a je na inspektorovi, aby zjistil tajemství Ravenscroftského panství. Zemřeli nešťastnou náhodou, zabili je duchové nebo šlo opravdu o vraždu ?


oficiální text distributora

Popis / Obsah / Info k filmu Panství



Anglie, 1908. Inspektor Scotland Yardu Thomas Hatcher, elitní pátrač s českými předky, je vyslán na odlehlé ravenscroftské panství, aby vyšetřil smrt mladého komorníka Patricka, jenž - údajně nešťastnou náhodou - spadl ze schodů. Na panství žije pět žen: majitelka, zralá vdova paní Ravenscroftová, její sedmnáctiletá, psychicky labilní dcera Gillian, vychovatelka rakouského původu Charlotte Kleinerová, postarší hospodyně Ellen Frenchová, která nemá ráda cizince, a natvrdlá služtička Dolly, co ráda poslouchá za dveřmi a pod srdcem nosí důkaz Patrickovy výkonnosti coby zámeckého plemeníka. Každá z žen má ve vztahu k zesnulému své tajemství, každá o událostech onoho dne vypráví poněkud jinak, každá skrývá libido, jež by dokázalo nadzvednout zámeckou střechu. Jedno je ale jisté, nejde o prvního muže, který ztuhnul na úpatí ravenscroftského schodiště. Nedávno stejným způsobem opustil tento svět i pán domu, Mr. Ravenscroft.
Analytický mozek vyšetřovatele Hatchera tlačí pětici žen do kouta, což je staví před rozhodnutí konečně kápnout božskou nebo milého inspektora poslat za předchozími dvěma pány...
Snímek vznikl podle divadelní hry Ravenscroft amerického dramatika Dona Nigra a debutující režisér Kenneth Berris, který od té doby už nic dalšího nenatočil, ho pojal přesně v duchu předlohy jako konverzační kus, jehož černý humor a komediálnost se má divákovi vyjevit až v samotném závěru. Divadelní aranžmá příběhu, kladoucí důraz na výpovědi jednotlivých aktérů, tvůrci jen občas rozbíjejí ilustrativními flashbacky a Hatcherovými fantazijními představami, což ale nemění nic na tom, že v kontextu české kinematografie se jedná o zcela unikátní dílo! Pomineme-li období první republiky, kdy vznikaly zahraniční verze řady českých filmů, pak se vůbec poprvé čeští producenti rozhodli natočit film v kosmopolitní angličtině se zahraničními hvězdami před kamerou (Peter O´Toole se může pyšnit osmi nominacemi na Oscara!). Výběr režiséra ovšem nebyl nejšťastnější, bohužel.
Jaroslav Sedláček, 36.LFŠ 2010


Popis / Obsah / Info k filmu Panství



Píše se rok 1908. Společně s detektivem Scotland Yardu Thomasem Hatcherem (Martin Dejdar) - se ocitáme na Ravenscroftském panství kdesi v Anglii, kde došlo k záhadnému úmrtí. Mladý a pohledný čeledím Patrick Roarke byl nalezen mrtev pod schody v hale sídla. Před Hatcherem stojí zdánlivě banální, ve skutečnosti však velmi nelehký úkol - vyzpovídat zde pět žen, z nichž každá tvrdí něco jiného, každá má svou verzi případu, každá něco tají a všechny svorně tvrdí, že šlo o nešťastnou náhodu.
V průběhu vyšetřování začíná vycházet najevo řada okolností a faktů, které vedou Hutchera k neklamnému závěru, že o náhodu nejde zcela jistě.
DVD Express


Popis / Obsah / Info k filmu Panství



Česká detektivní komedie Panství vznikla ve společnosti M.D.M. (Martin Dejdar Movie) Production. Okolnostmi svého vzniku jde o unikátní dílo; zřejmě poprvé v historii naší kinematografie si čeští producenti najali zahraniční herecké hvězdy i některé další tvůrce. Film je také uváděn v anglické verzi s českými titulky. - Příběh z roku 1908 se odehrává na odlehlém anglickém sídle rodiny Ravenscrofiových, kam přijíždí inspektor Scotland Yardu Hatcher, aby vyšet- řil smrt mladého komorníka Patricka, jenž - údajně nešťastnou náhodou -
spadl ze schodů. Na panství žije pět žen: majitelka paní Ravenscrofová, její psychicky labilní dcera Gillian, vychovatelka rakouského původu Charlotte Kleinerová, postarší hospodyně Eilen Frenchová a natvrdlá služtička Dolly. Každá z nich má ve vztahu k zemřelému své tajemství a každá také vyprávi o okolnostech události jinak. Mimo jiné vyjde najevo, že kromě Patricka zemřel před nedávnem pádem z týchž schodů majitel panství, pan Ravenscroft. Hatcherovi se po značné námaze podaří dostat z žen pravdu, která souvisí se zvláštní zálibou obou obětí.. - Debutující americký režisér Kenneth Berris pojednal snímek v duchu předlohy jako konverzační kus, jehož komediálnost
se vyjeví až v závěru. Příběh je postaven hlavně na rozporech, obsažených v jednotlivých výpovědích. "Divadelnost" celého projektu narušují tvůrci občasnými pohříchu ilustrativními flashbacky a Hatcherovými fantazijními představami. Statický snímek se však příliš utápí v dialozích a v překombinovaném zamotávání fakt. - Zatímco čeští herci v epizodních rolích nemluví, akcent Martina Dejdara v hlavní roli je odůvodněn českým původem postavy.

Autor/Zdroj: /Filmový přehled


Když krátce po sobě ztuhnul na úpatí schodiště Ravenscroftského panství druhý nebožtík, došlo někomu ve Scotland Yardu, že se v těchto končinách padá ze schodů častěji, nežli je v kraji zvykem. A tak byl na místo potenciálního činu vyslán inspektor Thomas Hatcher, pátrač s českými předky a schopností klást v konverzační angličtině (poznamenané slovanským akcentem) proklatě nepříjemné otázky. Podezřelé mrtvoly, stejně jako portréty úchylně degenerovaných předků, patřily od nepaměti k čítankovému koloritu britských šlechtických sídel. Standardní kulisa scény tedy protřelého stopaře Hatchera neohromila. Ale když zjistil, že nad mrtvolou pohledného čeledína Patricka Roarka rádoby nevinně přešlapuje pět žen, jejichž libido by dokázalo nadzdvihnout zámeckou střechu, dostal jeho brilatntní mozek první impuls. Chaotickou spletí rafinovaných otázek, jejichž zdrcující logiku někdy ani sám nechápe, postupně pokládá zatloukající dámy z Ravenscroftu na lopatky - což byla ostatně poloha, na kterou většina z nich v blízkosti mužného Čecha z Yardu sama intenzivně myslela. Ať už to byla paní Ravenscroftová, zralá vdova, hledající někoho, kdo by jí (za oba nebožtíky) naplnil nezaplněná místa v životě (nebo kde?). Její dcera Gillian, sedmnáctka v rozpuku, kterou vzrušuje přítomností duchů a inspektora Thomase, jemuž říká familiárně Tomáši. Guvernantka Charlotte Kleinerová, jediná, se kterou se maratonec zámeckých ložnic Patrick nedohodl po dobrém - podezřelá Rakušanka s motivem a nemanželským dítětem. Hospodyně Ellen Frenchová nemá ráda cizince, uklidňuje se broušením nožů, Patrickovi nabídla přímočarý sex, s příchutí své kuchyně. Služebná Dolly roznáší čaj, naslouchá za dveřmi a snaží se Thomasovi sdělit, že se jí ze všeho zvedá žaludek, protože ji zámecký plemeník Patrick ještě stačil přivést do jiného stavu. Neoblomný vyšetřovatel Hatcher jim všem dává pořádně zabrat, a ony teď mají dilema: Buď mu řeknou pravdu nebo ho budou muset zabít!

Odlehlé anglické panství na počátku století je dobře vybrané místo, když se chystáte natočit černou komedii s detektivní zápletkou. Potřebujete k tomu jen pár maličkostí. Především příběh! Nevím, jaké mají scenáristé Nigro, Berris a Moses představy o černé komedii (kterou chce Panství evokovat), ale výsledek jejich snažení je jen úsporně černý a vlažně komediální. Nad proklamovanou detektivní zápletkou by slečna Marplová zaplakala a upracovaná pointa nepřináší úžas a ohromení, ale spíše pocit úlevy, že příběh konečně doklopýtal do koncovky. Co scenáristé načali, režisér Kenneth A. Berris harmonicky dorazil, když se rozhodl odvyprávět tenhle žánr především ve stylu konverzačně divadelního aranžmá. A tak slibně uvozené a rozestavené postavy snaživě deklamují své repliky pro pokročilé angličtináře, včetně až příliš disciplinovaného Martina Dejdara, který má určitě na to, aby tuto staroanglickou sešlost přece jen více rozpohyboval. Kamera Vladimíra Smutného sice dělá co může (a patří rozhodně k tomu lepšímu, co Panství nabízí). Ale i barvitě proponované ženské party tu zůstávají překvapivě nevýrazné - a činí z téhle české produkce (v anglickém znění, s českými titulky) prozatím životní "ptákovinu" Martina Dejdara.

Autor/Zdroj: Šobr Michal/Cinema


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište


Hodnocení:n12345678910
Reklama
Reklama
Naposled navštívené:Přesunout nabok | Vymazat historii
Nathalie Bécue

Bécue Nathalie

Naposled navštívené:
Nathalie Bécue

Bécue Nathalie