Obsah filmu Sladký život
V 50. letech natočil Federico Fellini dva vynikající filmy se svou ženou, herečkou Giuliettou Masinovou: Silnici (1954) a Cabiriiny noci (1957). Prvky neorealismu z Darmošlapů vystřídal niternější přístup, důraz na psychologii postav a ucelený příběh. Více společného má s Darmošlapy následující Sladký život (1960): film, který spolu s Rosselliniho Generálem della Rovere opět získal pro italskou kinematografii zájem a uznání ve světě. Dějištěm je tentokrát současný Řím, hlavní postavou novinář Marcello (M. Mastroianni). Přestože pořád trochu myslí na dráhu seriózního spisovatele, vymetá večírky a píše v podstatě bulvár. V první části filmu...
V 50. letech natočil Federico Fellini dva vynikající filmy se svou ženou, herečkou Giuliettou Masinovou: Silnici (1954) a Cabiriiny noci (1957). Prvky neorealismu z Darmošlapů vystřídal niternější přístup, důraz na psychologii postav a ucelený příběh. Více společného má s Darmošlapy následující Sladký život (1960): film, který spolu s Rosselliniho Generálem della Rovere opět získal pro italskou kinematografii zájem a uznání ve světě. Dějištěm je tentokrát současný Řím, hlavní postavou novinář Marcello (M. Mastroianni). Přestože pořád trochu myslí na dráhu seriózního spisovatele, vymetá večírky a píše v podstatě bulvár. V první části filmu mu jeho spisovatelské ambice ještě můžeme uvěřit, i jeho pohrdavý odstup od povrchního sladkého života římské smetánky, o které píše. Stejně tak ještě stopy upřímného citu ve vztahu k otci či snoubence Emě, kterou nicméně vytrvale podvádí. Marcello je však v podstatě slaboch, během filmu podléhá, což se odráží i na vnějškové proměně tváře, chování. Rezignuje na ambice, stává se součástí onoho marného světa…
Felliniho freska zobrazuje jak život bohatých a podivné hodnoty jejich světa, tak situaci obyvatel Říma z opačného konce sociální hierarchie. Ukazuje už v té době bezohledný hon novinářů za senzacemi (jméno jednoho z fotografů – Paparazzo – se stalo synonymem pro bulvární fotografy), stejně jako náboženský fanatismus a pověrčivost.
Skandálnost některých scén a témat, která v době uvedení pobuřovala (a řada scén neprošla cenzurou), už nikoho nepohorší. O to více zaujme Sladký život i dnes právě obrazem povrchnosti, honby za senzacemi a pochybnými hodnotami, stejně jako morálním tápáním hlavní postavy.
Vedle Marcella Mastroianniho zazářily ve filmu i mezinárodní hvězdy Anita Ekbergová jako filmová diva Sylvie (usínající jen ve dvou kapkách parfému), Anouk Aiméeová (bohatá neuspokojená Magdalena), a také Lex Barker (snoubenec Sylvie).
Sladký život je pro mnohé vrcholným Felliniho dílem, spojujícím autobiografické momenty i velkou společenskou alegorii. Byl oceněn Zlatou palmou v Cannes 1960, cenou Kruhu newyorských filmových kritiků, a ze čtyř nominací na Oscara získal jednoho (pro Piera Gherardiho za Nejlepší černobílé kostýmy).
V italském znění s titulky.
Zdroj: ČT < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (3)
Související odkaz
Sladký život
Kultovní drama Federica Felliniho kritika ověnčila mnoha cenami a uznáním, přitom se v něm zdánlivě nic neděje. číst dál
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
režie:
hraje:
scénář:
námět:
hudba:
kamera:
střih:

Distributor v ČR: |
AČFK - Asociace českých filmových klubů |
|
|
Jazykové verze: |
italská, anglická, francouzská, německá |
|
|
Distribuční verze: |
s titulky |
|
|
Zvuk: |
mono |
|
|
Obnovená premiéra v ČR: |
25.9.2003 |
|
|
Přístupno: |
od 15 let |
|
|
|
|
Zobrazit všechny herce a tvůrce filmu Sladký život >
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 3 / 10
Přidáno: 22.8.2020
Kdyby tu dlouhou slátaninu natočil kdokoliv neznámý režisér než li Fellini, nemluvilo by se o filmu v superlativech. V televizi jsou většinou italské filmy hrány s titulkami, využil jsem dabingu a část filmu jsem shlédl. Čím by mě měl nadchnout výkon Barkera nebo Ekbergové, Ekbergová že v 60. roce odhalila prsa, když v 30letech v českém filmu se herečka odhalila celá a to ji otevřelo cestu za moře. Barker známý jako Tarzan, potom přítel Vinnetoua a jinak úplně bezvýznamný herec, herec dvou rolí. Film trochu více stojí na Mastroiannim. Fellini není mým šálkem kávy, Silnice je senzační...
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 9.2.2012
Vcelku zajímavá sonda do života, ale v dnešní době nemůžu říst, že by mě to nějak zaujalo. Ač stále film obsahuje zajímaví záběry, já prostě M. M. nemám ráda. sorry.
Faktem však je, že od půlky je film čistá beznaděj. Prostě deprese na n-tou a i v době oslav jde pod povrchem cítit, že "tam něco smrdí". Z hlediska budování této atmosféry velmi povedené...
Hodnocení: 1 / 10
Přidáno: 7.1.2012
Nuda
Co je vlastně na tomto veleslavném a veleúspěšném filmu tak zvláštního a senzačního, že je vynášen do nebes laiky i takzvanými odborníky? Zřejmě jen to, co se film snaží nepříliš zdařilými prostředky kritizovat: tedy uctívání filmových hvězd a humbuk, který se dělává kolem kdejaké bezvýznamnosti. Kdyby v tomto filmu nevystupovala plejáda "hvězd" - co by z něj zbylo? - Přesně to, co je ve skutečnosti: naprosto nezáživná nuda, nuda, nuda...
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 10.4.2011
Už od prvních velkoryse pojatých záběrů při převozu sochy je jasné, že se chystá něco velkého. Formálně je film doladěný do nejmenších detailů. Prokomponovanost scén, pohyby kamery, nasvícení, spousta drobných detailů, to všechno ale neslouží (jen) egu autora, ale především oku diváka a sdělení. To je mnohovrstevnaté a propracované stejně jako forma. Odkrývá prázdnotu života zobrazením zoufalé honby za jakýmsi ideálem krásy, za nehmotným kouzlem, chimérou dokonalosti nebo spásy. Tu honbu tady konkretizuje hrdinovo novinářské povolání a smečka jeho kolegů v čele s Paparazzim, jejichž hyenismus vrcholí při čekání na nic netušící manželku právě zemřelého Marcellova přítele. Celé to pachtění je ale beznadějně marné, protože je povrchní a odtržené od přirozenosti, jednoduchosti. Tohle odcizení symbolizuje postava Marcellova otce a ještě víc ta dívka z venkova mávající v závěru ze svého břehu prostoty na tu dezorientovanou večírkovou společnost. Mastroianni hraje svojí rozpolcenou postavu fantasticky, obklopený množstvím atraktivních ženských postav, z nichž každá má své osobité kouzlo. Nestárnoucí skvost.
Reklama
Hodnocení: 3 / 10
Přidáno: 19.2.2011
S odstupem času na filmu nevidím nic krom bezesporu půvabné Anity Ekberg a v překvapivě spíš záporné roli Lexe Barkera alias Old Shatterhanda. Ani ta veleslavná scéna ve fontáně Di Trevi z dnešního pohledu není nic extrovního.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 7.8.2010
Pan režisér Federico Fellini je zárukou kvalitního snímku. Ve filmu je vidět jakým způsobem zahýbe s člověkem, který žil doposud spořádaný život, jeho povolání bulvárního novináře. Často se ocitá v blízkosti italské smetánky a touží po senzacích. Propuká v něm zájem o alkohol a o ženy. La Dolce Vita jsem viděl v kině a byl to úžasný zážitek. Samotná historie, potíže a skandály, které Sladký život vyvolal v Itálii a ve světě kinematografie je další zvláštností tohoto filmu.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 10.5.2010
Neodolatelný Marcello Mastroianni v roli novináře mapujícího život znuděné římské smetánky, viděný očima výborného režiséra Federica Felliniho.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 30.10.2008
Mozaika pribehu, odehravajici se mezi rimskou smetankou, ktere spojuje postava uhlazeneho svetaka Marcella, bulvarniho novinare. Prekvapive zabavne, i kdyz ke konci preci jen trochu dlouhe.
Reklama
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 3.3.2008
ano, desitka. REZIE, kamera, herecke vykony, scenar a posledni bod za macandu. Vlastne ani nevim, o cem to celkem je, ale zanechava to ve mne neco hlubokeho, stejne jako vsechny ostatni filmy od mistra Felliniho. A patri to k zakladum intelektualniho vedeni, takze jen do toho:-)
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 22.10.2007
Jedinou výhradu mám vůči českému dabingu, který mi občas přišel nepřirozený, kdy monolog vyzněl spíše jako komentář.
Jinak je to vážný film.
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film