Obsah filmu Spalovač mrtvol
V roce 1967 vyšel spisovateli Ladislavu Fuksovi román s morbidním názvem Spalovač mrtvol. Marketingově chytlavý titul zaujal pozornost začínajícího režiséra Juraje Herze, který se okamžitě nadchnul pro jeho zfilmování, aniž by knihu vůbec přečetl. Když to vzápětí udělal, byl rozčarován z jejího monologického charakteru. I tak zůstal u původního plánu adaptovat ji do filmové podoby a ve spolupráci se samotným Fuksem napsal scénář ke stejnojmennému snímku.
Spalovač mrtvol vypráví příběh pana Kopfrkingla, úslužného pracovníka krematoria a navenek spořádaného otce od evidentně spokojené, ideální rodiny. Svou židovskou manželku Marii nazývá...
V roce 1967 vyšel spisovateli Ladislavu Fuksovi román s morbidním názvem Spalovač mrtvol. Marketingově chytlavý titul zaujal pozornost začínajícího režiséra Juraje Herze, který se okamžitě nadchnul pro jeho zfilmování, aniž by knihu vůbec přečetl. Když to vzápětí udělal, byl rozčarován z jejího monologického charakteru. I tak zůstal u původního plánu adaptovat ji do filmové podoby a ve spolupráci se samotným Fuksem napsal scénář ke stejnojmennému snímku.
Spalovač mrtvol vypráví příběh pana Kopfrkingla, úslužného pracovníka krematoria a navenek spořádaného otce od evidentně spokojené, ideální rodiny. Svou židovskou manželku Marii nazývá Lakmé a něžně tituluje Nebeská a to nejlepší chce dopřát i svým dětem, což v důsledku vede k jejich záhubě. Již samotné představení rodiny při návštěvě zoo naznačuje mnohé o jejich vzájemných vztazích – Kopfrkinglova postava je rychlou montáží detailních záběrů spojena s obrazy dravé šelmy a úlisného hada, zatímco tvář jeho ženy se střídá s krásným, křehkým pávem. Děti jsou ukázány při hraní si v kleci jako zranitelné oběti predátora.
Pan Kopfrkingl je mužem slova – téměř celý děj nás provází rozvážný hlas jeho hereckého představitele Rudolfa Hrušínského, který ať už uvnitř, nebo vně scény výstižně přenáší do filmu zmiňovanou monologičnost. Za maskou pozorného, citlivého romantika, který neholduje alkoholu ani nekouří, se však skrývá neurotický psychopat, jehož zájem o východní filozofii a péči o duši lidí přerůstá v nebezpečný komplex spasitelství. Pokrytecký Kopfrkingl, který hlásá svůj odpor k násilí, se v sevřené předválečné atmosféře zasažené šířící se nacistickou ideologií uchyluje k násilné záchraně své neárijské rodiny. Film tak sugestivně odráží, jak se člověk pod tlakem politických okolností a vlivem ostatních mění, respektive odkrývá svou pravou tvář.
Jana Bébarová
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2017 < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (5)
Související odkaz
Spalovač mrtvol
Hitchcock v českém vydání je jednoduše skvělý. Rudolf Hrušínský má na svém hereckém kontě řadu ikonických postav a podivínský zaměstnanec krematoria patří k těm nejděsivějším. číst dál
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
režie:
hraje:
scénář:
námět:
hudba:
kamera:
střih:

Distributor v ČR: |
Ústřední půjčovna filmů, Bontonfilm Česká republika, NFA - Národní filmový archiv |
|
|
Jazyková verze: |
česká |
|
|
Distribuční verze: |
česky |
|
|
Zvuk: |
mono |
|
|
Obnovená premiéra v ČR: |
11.7.2019 |
|
|
Přístupno: |
od 18 let |
|
|
|
|
Zobrazit všechny herce a tvůrce filmu Spalovač mrtvol >
Film je součástí: Project 100
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 29.4.2022
Mistrovské filmové dílo Juraje Herze dle literárního počinu autora Ladislava Fuksy s mistrovským hereckým koncertem Rudolfa Hrušínského, který postavu ředitele krematoria Karla Kopfrkingla zvěčnil tak dokonale, že je, stejně jako jeho pojetí Švejka, chtě nechtě, naprosto nepřekonatelný. Jedná se o epickou prózu s grotesktními až hororovými prvky, čemuž dal Juraj Herz režijním umem sobě vlastním ohromnou sílu, čemuž také pomohla kamera Stanislava Miloty. Černobílý obraz byl využit ve vší své dokonalosti a to i s použitím nejrůznějších úhlů obrazu a tzv. rybího oka. Z vnitřního myšlenkového přednesu Kopfrkingla při hlubším vnímání skutečně až zamrazí. Smrt je pojem a žeh osvobozením. Spojení se šílenstvím války důmyslně překonává veškerou absurditu doby právě v rámci psychiky a konání. Likvidace vlastní rodiny a spálení těl je plně v souběhu s nacistickou židovskou otázkou. Tělem a duší je Kopfrkingl hodný člověk a starostlivý otec od rodiny, odmítající násilí ze strachu z války. Jenomže propaganda udělá své a tak podlehne nátlaku, uvěří nadřazenosti a nutnosti zbavení se méněcenných lidí. Matka od rodiny židovka, syn charakterově změkčilý. Dle Tibetské filozofie navíc svůj čin osvětlí jako pomoc pro vyšší zájmy. Do tohoto díla je skutečně nutné se plně ponořit a vnímat každičké vyřčené slovo. Co věta, to myšlenka. Skutečně jde v takovém atmosférickém marasmu své doby o spásu lidstva? Sám Juraj Herz v koncentračním táboře nějaký čas pobyl, takže do snímku určitě přidal i něco svého. Pokud Kopfrkingl či snímek jako celek působí odtažitě, depresivně a zhnuseně, čímž nutí diváka od toho odejít, paradoxně splňuje svůj účel. Atmosféru nacistické doby, právě v kontextu se židovskou otázkou, už asi silněji vytvořit nejde. Reálný svět s iluzemi halucinogenních snů v souběhu s realitou a fikcí. V rámci své metaforické symbolicky docela složité filmové dílo, ale kdo se tomu poddá a nechá se unášet celým vyprávěním, plně se ocitne v duševním strachu židů, co bude dál. Snímek, který by měl být vlivem své výpovědi ceněn zlatem.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 27.3.2021
Nadčasový film, vynikající kvality, od hudby po herecké výkony, také režiséra, kostýmy a další, aby se na nezapomnělo. Psychologický průřez o morálce. Film by se měl povinně dávat k studijním účelům - studentům.
Hodnocení: 5 / 10
Přidáno: 26.2.2017
Film je tak na jedno shlédnutí a už se k němu nevracet. Ani Chramostová ani Hrušínský nejsou mojím šálkem kávy. Chramostová, do doby, než, kdy se stáhla do domácího divadla těch rolí moc nenahrála, snad stojí za zmínku Past, Bílá paní, Tarzanova smrt. Hrušínský toho prostoru měl přesto dosti, patří k vrcholným hercům, co naše země nosila, ale není důvodů z něj dělat modlu. Měl výhodu, vlastnil charismatický hlas a k tomu stačí talent a fištron. Děje ve Spalovači na film je málo, možná by stačilo na divadle a to by asi bylo hukot...
Hodnocení:
Přidáno: 13.2.2017
Nuda
Hrušínský se bez monologů prostě nemohl obejít v 60 letech.Zbytečně to otravuje celý film a máte pocit, že jste na rozhlasové stanici recitačních básní a neskonalé nudy. Nechápu když film plakáty lákal hlavně na Vlastu Chramostovou se divák dočkal v podstatě podvodu.
Reklama
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 18.11.2016
Kdysi jsem viděl asi posledních 30 - 40 min. snímku a teď viděl celý film. Ano má své kvality je v lesčems originální, zajímavý, temný, zlověstný atd. Ale nezaujal mě natolik abych hodnotil větším počtem hvězdiček. Herecké výkony všech herců velmi slušné, pana Hrušínského netřeba zmiňovat zahrál to výborně, ale i tak dávám 60%.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 17.11.2016
Tak PAN herec Rudolf Hrušínský trochu jinak, aneb takový dost syrový a morbidní film, až se ani nechce věřit, že vznikl u nás. Taky jej minulý režim na dlouhou dobu uzamkl do svého nepochopitelného trezoru.
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 12.6.2015
Schizoidní záležitost s ponurou atmosférou, které vévodí Rudolf Hrušínský v hlavní roli. Musím souhlasit s některými komentáři, které zmiňují, že je role paní Chramostové upozaděná. Pokud to tak režisér chtěl, tak ano, ale zrovna jí je na pasivní roli docela škoda. Zajímavé menší roličky tehdejší omladiny - Vízner, Šulcová, Kraus a pro mne neznámá herecká dvojice, která ztvárnila děti hlavního hrdiny. Scény z bordelu...pardon, masážního salonu, prolínající se s rodinnými, zajímavé a vtipné. Konec s vizí, kdy jde hlavní hrdina všechny osvobodit, mráz běhal po zádech.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 24.11.2014
Spalovač mrtvol
Nejprve ze všeho bych chtěl podotknout, že jsem četl i knižní předlohu od Ladislava Fukse a právě ta na mě zapůsobila o něco více než samotný film. Navzdory tomu se filmu rozhodně nedají upřit kvality v podobě povedené psychologie postav (zejména výborný Rudolf Hrušinský jako Karel Kopfrkingl) a občas mrazivé astmosféry, která dle mého názoru je v knížce ztvárněna ještě lépe. Z prostředí spalovny o pohřební síně jsem tak na větvi nebyl, což je asi způsobeno asi tím, že této branže tak trochu dělám.
Reklama
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 31.7.2014
Nejprve
bych chtěl napsat,že ve dvou dnech jsem shlédl tento film a Rozmarné léto a musím sklonit hlubokou poklonu panu Hrušínskému.Je neuvěřitelné,jak rozdílné postavy dokázal fantasticky zahrát.Co se týká filmu samotného,tak se mi velmi líbil.Výborná režie a kamera,parádní herecké výkony,ponurá atmosféra,na svou dobu odvážné náznaky.Jinak prostě o bláznovi,kterému ještě více hráblo:-)
Hodnocení: 1 / 10
Přidáno: 1.7.2014
Na tento film jsem se chtěl dívat především kvůli paní Vlastě Chramostové a velmi mě zklamal. Roli manželky spalovače mohla paní Chramostová o mnoho vyzvednout, kdyby dostala prostor a divím se, že film byl psaný na Hrušínského, který celou atmosféru unudil k smrti a vlastně tam nic divákovi nedává. Paradox je,že právě hlavní dobové upoutávky tisku a novin lákaly právě na Vlastu Chramostovou co by ženy spalovače a lze vidět, že Vlasta Chramostová byla hlavní postavou a ikonou filmu, na kterou tehdejší noviny lákaly veřejnost. V tisku, jsou až A4 formátové fotografie paní Chramostové. Rovněž jsem očekával, že Chramostová bude hlavní postavou, která bude děj táhnout a také mě zklamalo, že režisér nepoužil tradiční Wamp-styling,ve kterém by jistě působila fenomenálně. Když tento styling mohla podstoupit Nina Divíšková proč nemohla Chramostová ?? Film byl od základu ochuzen o tak velkou herečku, která v tomto filmu mohla mít stěžejní hodnotu, kdyby jí byla dána šance svou roli ženy spalovače rozvinout.
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film