Životopis (biografie) / Informace:Narodil se v Praze v dělnické rodině. Tatínek Antonín byl obyčejný nádražák, ale právě on přivedl svého syna k lásce k loutkám. Po večerech totiž ve volném čase vyřezával a vyráběl pro zábavu malé loutky a panáčky.
Za okupace byla většina vysokých škol zavřena, syn Zdeněk tedy nastoupil studium na soukromé škole uměleckého směru u akademického malíře Antonína Švába. Pak nastoupil na Pražskou techniku, a to na profesuru kreslení.
Na studia si přivydělával doučováním českého jazyka, který miloval a skvěle ovládal. Již tehdy ho ale zajímaly hračka a loutky v pohybu. Nenastoupil tedy po studiích jako profesor, ale začal pracovat jako výtvarník a loutkář u profesora Skupy. Pro toto divadlo vytvořil legendární, dokonale rozhýbaný, marionetový Černošský orchestr. Zaujal kritiku a rázem se zařadil mezi nejtalentovanější výtvarníky.
V té době se osamostatnil a vybudoval vlastní loutkový atelier. Vytvořil cca 100 prototypů hraček pro čs. Hračkářský průmysl, věnoval se návrhům divadelních loutek a dekorací pro domácí divadélka, která byla sériově vyráběna a prodávána.
Vytvořil přes dvě desítky reklamních loutkových filmů, včetně scénářů. V Čsl. televizi spolupracoval na dětských vysíláních – loutková stínohra podle Andersonovy pohádky Císařovy nové šaty, výpravy pro inscenace pohádek, televizní loutková znělka k vysílání pro nejmenší Kolotoč, dále spolupracoval s Čsl.státním filmem – vytvořil loutky pro Karla Zemana a jeho Cestu do pravěku, spolupracoval na pohádce Hrátky s čertem, Zlaté kapradí, Rusalka a další.
Byl zakládajícím členem Ústředního loutkového divadla v Praze, pro světové výstavy vytvářel tehdejší fenomén – dioramata – plastické loutkové obrazy.
Roku 1967 se do povědomí celého národa dostal loutkami k osmidílnému seriálu Broučci podle předlohy J. Karafiáta. Pro renomované společnosti vytvořil desítky prestižních kalendářů, které reprezentovaly Českou loutku v zahraničí (Pragoexport, Motokov, Merkuria, Strojimport, Vítkovické železárny a další) Kalendář roku 1966 pro Pragoexport byl otištěn v Graphis Antal – Švýcarsko- jako nejlepší práce roku! Pro Vítkovické železárny navrhl a vytvořil maskota a značku - rytíře Vítka.
Pro španělskou Televizi vytvořil loutky k seriálu Myš Violeta a její svět fantazie, který se vysílal nepřetržitě 4 roky a získal ocenění Zlaté Palmy a Cenu Eurovize.
V Čs. televizi poté následovaly seriály:
Příběhy Čokoládového panáčka, Neználkovy příhody , Krokodýl Ham a Čmelák Aninka.
Na DAMU se stal profesorem loutkářské katedry a učil své patenty vodění loutek a jejich pohybové technologie. Jeho poslední, bohužel již nedokončenou prací, jsou loutky k animovanému seriálu Řecké báje a pověsti. Loutky vytvořil téměř všechny, ale seriál se kvůli prohranému boji s rakovinou plic již nezrealizoval.
Loutky arch. Zdeňka Podhůrského byly vystaveny na 28 výstavách v ČSR a na světových výstavách 15 v zahraničí, např.:
EXPO 58 v Bruselu - zlatá medaile za Císařovy nové šaty a dětskou hračku Výlet dětí parníkem
1959 Švýcarsko – Neuchatel - Český betlém - vítězná hračka
Řím, Moskva , Havana, Cairo, Amsterodam, Vídeň, Paříž, Spokan, Teherán, Toronto, Quebeck, Vancouver a další...
Zdroj - autor: PODHŮRSKÝ, Zdeněk ml., 2015, DČAD
Nový publicista: :Nelíbí se vám tento životopis? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně
napište.