Duben

Recenze: Skrytá čísla

Vydáno dne 06.08.2017
Na dva Zlaté glóby a tři Oscary nominovaný film, který by u nás zřejmě do kin mnoho lidí nepřilákal, ale DVD a Blu-ray disky jsou pro něj docela vhodná platforma. 
O jeho určitých kvalitách nemůže být pochyb, nicméně celkově vzato je natočen tak, že nepotřebuje velké plátno. Pořád taky platí, že o tom, co dokázala Katherine Johnson, by se rozhodně mělo vědět! Musela si přitom počkat až do svých 97 roků, aby byla její práce naplno oceněna. Nejen díky tomuto filmu, nýbrž také díky Prezidentské medaili svobody, kterou získala od Baracka Obamy. Zároveň po ni v NASA pojmenovali celou jednu budovu. Tohle jsou všechno veřejně dostupné informace a snad probudí zvědavost k tomu, za co přesně si ocenění vysloužila.

Protože se píší 60. léta 20. století, je nutné si uvědomit, že pro ni jakožto pro Afroameričanku bylo všechno mnohem složitější. Nejen pro ni, nýbrž i pro její další dvě kolegyně tmavé pleti, tedy Dorothy Vaughan a Mary Jackson (Octavia Spencer a Janelle Monáe), přičemž později pracovaly každá na trochu jiném úseku. Není to tak, že by daly hlavy dohromady a na revoluční výpočty přišly společně. Skrytá čísla se soustředí nejen na matematické znalosti, které pomohly NASA vyslat astronauty do vesmíru, ale současně s tím je hodně prostoru věnováno rasové otázce, čili segregaci bílých a „barevných“, o jaké nás nezapomenutelným způsobem informoval už Černobílý svět.

V něm si také zahrála Octavia Spencer a dostala za něj Oscara. Tentokrát zůstalo jen u nominace, neboť za Ploty se radovala Viola Davis, její kamarádka a představitelka Aibileen Clarkové ze zmíněného dramatu z roku 2011. Režíroval ho Tate Taylor a stejně jako v Get On Up – Příběhu Jamese Browna dokázal, že Afroameričanům i Afroameričankám dokonale rozumí, takže si troufám tvrdit, že Skrytá čísla by pro něho byla vhodnější než Dívka ve vlaku. A dokázal by je posunout ještě o úroveň výš. Ale asi se nechtěl opakovat.

Zato Theodore Melfi zkusil po Miluj souseda svého něco docela jiného a tentokrát jakoby si tolik nehrál s diváky a nesnažil se je dostat tam, kam chce. Tedy s výjimkou těch scén, kdy musí Katherine (Taraji P. Henson) podnikat tu dlouhou čtyřicetiminutovou cestu na toaletu pro barevné. Tomu se říká „odskočit si“. Opakovaně tedy sledujeme, jak běží tam a zase zpátky. Za jakéhokoliv počasí. K nelibosti šéfa Ala Harrisona, což je dobrák od kosti s tváří Kevina Costnera, jenž je do jisté míry protikladem Vivian Mitchell, přičemž tuhle postavu, kterou ztvárnila Kirsten Dunst, můžeme – co se vedlejších týče – pro jeji nejednoznačnost považovat za nejzajímavější.

Svým způsobem se to dá přesadit i do našich zeměpisných šířek. Za minulého režimu jste mohli být kapacitou svého oboru, nicméně jakmile jste neměli odpovídající kádrový profil, museli jste vykonávat podařadnou práci a de facto nic se na tom nedalo změnit. USA také zjevně nebyly vždycky vlajkovou lodí demokracie, nicméně i občané a občanky tmavé pleti měli možnost se dostat na pozice, které jim umožňovaly plnohodnotně uplatnit jejich znalosti a dovednosti. Proto se po zhlédnutí Skrytých čísel nabízí otázka, co bylo větším vítězstvím? Vyslání člověka na oběžnou dráhu nebo povýšení černošky na oficiální supervizorku, takže mohla obsluhovat „kompjůtr“ od IBM, či získání šance studovat na škole v Hamptonu, kam doposud chodili pouze bílí?

Skrytá čísla
do jisté míry následují tu zaběhnutou hollywoodskou šablonu biografických filmů, které to pak mnohdy dotáhnou k nominacím na prestižní ocenění. I Melfi a Allison Schroeder přidávají momenty z osobního života Katherine Johnson, aniž by to ale nějakým zásadním způsobem ovlivnilo ten profesní. Nezbývá tak prostor, abychom se více dozvěděli o té tehdejší rivalitě a vesmírném závodění mezi USA a Sovětským svazem. Teď je další otázka, jestli tvůrci nejdou v tomto směru až tolik do hloubky proto, aby divákům zůstalo všechno srozumitelné, nebo že se jim nechtělo dělat obšírné rešerše. Fakt, že její podíl na cestě Apolla 11 na Měsíc zmíní film jen tak letmo, a o plánech pro misi na Mars se v podstatě nezmíní vůbec, naznačuje, že správná bude spíše druhá varianta. Nic to však nemění na tom, že evidentně stále existují osobnosti, jejichž pozoruhodné příběhy a osudy ještě nebyly zvěčněny na stříbrném plátně. Takže je na co se těšit.

FOTO: cinema.de 
Hodnocení autora: 7/107/107/107/107/107/107/107/107/107/10
(Autor: Tomáš Kordík)
 

DVD

Recenze: Nový svět

Terrence Malick se ve své tvorbě vrátil i do vzdálenější minulosti, ovšem tahle výprava na začátek... celý článek
 
Přidat na Seznam.cz