Takže se dočkáme profilů herců, včetně Karin Lesch (královna), Caroly Braunbock (macecha), Jana Libíčka, Vladimíra Menšíka, Miloše Vavrušky či Míly Myslíkové. Dojde také na dabéry a dabérky – Petra Svojtku, Otto Šimánka, Vlastu Fialovou (zaměněnou za Květu Fialovou!!!), … A samozřejmě také na tvůrce, tudíž vedle kameramana Josefa Illíka nechybí autorka knižní předlohy Božena Němcová, scenárista František Pavlíček (v titulkách za něj zaskočila kolegyně Bohumila Zelenková – matka Petra Zelenky), jehož životní příběh by vydal na samostatný film. Zahrnuty jsou rovněž dirigent Štěpán Koníček, skladatel Karel Svoboda, textaři bratři Štaidlové. A to by bylo, aby zůstal vynechán Karel Gott!
Pořád to však není dostatečné, a tak natrefíme na rubričku Stalo se v letech 1972 a 1973, ve které se píše o tuzemských i světových zajímavostech nebo o narození významných osobností napříč obory a odvětvími. Sabina Laurinová, Markéta Hrubešová, Žaneta Fuchsová, … Z hokejistů bude zmíněn Jaromír Jágr, z fotbalistů Karel Poborský, avšak Pavel Nedvěd trestuhodně chybí (zřejmě jeho jméno česká wikipedie nenabídla). Hlavně, že Vendula Svobodová svoje místečko zajištěné má a je trochu překvapení, že o ní autoři ještě nevydali samostatnou monografii. Nicméně to vlastně není podstatné, jelikož o tohle přece v knize o kultovním filmu Tři oříšky pro Popelku nejde! Pak zbývá už jenom skromnější sekce Perličky a zajímavosti, kde se přeci jen dozvíme o méně známých věcech.
Opakování si vůbec užijeme víc než dost. Protože informace v povídání, v profilech i v rozhovorech se mnohdy shodují. A přestože jsme o některých četli už třikrát, nabízejí je autoři (s Gracíkem spolupracoval Václav Nekvapil) téměř senzačně znovu. To platí například o těhotenství Dany Hlaváčové. Někdy to bez opakovaček nejde, avšak tady to ve větší míře šlo. No, pojďme raději na samotný úvod, kde se dočteme o různých zpracováních Popelčina příběhu (včetně tohoto nebo tohoto), který se ve zvukových verzích často od Boženina liší. Nebude zatajeno, proč se nakonec natáčelo v zimě a jaké nesnáze tohle rozhodnutí přineslo. Stejně tak se dozvíme, kdo měl režírovat a kdo ztvárnit titulní hrdinku. A ke všemu: Jak tento počin souvisí s německými sladkostmi?
To už malinko sklouzáváme do bulváru, přičemž autoři pochopitelně nemůžou vynechat rozmíšku mezi Václavem Vorlíčkem a Libuší Šafránkovou, což je třeba brát s rezervou. Nelze se však zbavit dojmu (jak ostatně vyplývá i z rozhovoru), že oblíbená herečka se od této slavné pohádky spíše distancuje. Na to má plné právo, přestože jí výrazně pomohla v úspěšné kariéře. Leonardo DiCaprio taky není příliš sdílný, když dojde na Titanic. K rozhovoru s Václavem Vorlíčkem můžeme doplnit, že ledacos se dočteme už v monografii Pane, vy jste režisér! Nadstavba spočívá v tom, že se v 80. letech setkal s „falešným vrchním“, resp. že se stalo, že se za něj kdosi vydával. Podobně nepříjemnou zkušenost měl třeba Stanley Kubrick a vypráví o ní snímek Říkejte mi Kubrick.
Naštěstí kniha obsahuje i pozoruhodnosti, které jsou mnohem více k tématu. Ať už se týkají Vítězslava Jandáka, Vlasty Fialové (byť tedy v souvislosti mylně uváděné), Jarky Adamové nebo právě Františka Pavlíčka. Během povídání se na těch prvních 80 stránkách objevují taky přínosnější fakta, než kupříkladu ten, že když měl být v záběru sníh, ale ve skutečnosti žádný nebyl, tak se holt musel použít umělý. Kniha Tři oříšky pro Popelku rozhodně není takovou, jakou by si rovnoměrně užili jak diváci a divačky, tak ti, kdož mají s natáčením filmů bohaté zkušenosti. S postupným čtením jde kvalita dolů, ale na druhou stranu to mohlo dopadnout ještě o dost rozpačitěji. Například kdy se na dalších padesáti stránkách vyskytovala ucelená historie knihkupectví a tisknutí knížek. A taky je dobré, že tahle kniha přes ty nedostatky oblíbenost pohádky Tři oříšky pro Popelku určitě neohrozí.
FOTO: knihydobrovsky.cz, fdb.cz