Obsah filmu Obžalovaný
Soudní drama s nebývale jitřivým a stále aktuálním vyzněním. Položilo na svou dobu kacířské otázky po odpovědnosti nejen osobní, ale i po mravnosti celého tehdejšího společenského systému, vynikající výkony profesionálů kombinuje s autenticitou neherců.
Dělnický ředitel stavby tepelné elektrárny Kudma (Vlado Múller) je obžalován z finančních podvodů. Dopustili se jich jeho podřízení, když zneužili okolností, do kterých Kudrnu v zájmu splnění plánu natlačil zástupce nadřízeného ministerstva. Soud sice v jeho případě vynese jen symbolický trest, on jej však k překvapení všech demonštratívne odmítne. Cítí se zrazen pokrytectvím systému,...
Soudní drama s nebývale jitřivým a stále aktuálním vyzněním. Položilo na svou dobu kacířské otázky po odpovědnosti nejen osobní, ale i po mravnosti celého tehdejšího společenského systému, vynikající výkony profesionálů kombinuje s autenticitou neherců.
Dělnický ředitel stavby tepelné elektrárny Kudma (Vlado Múller) je obžalován z finančních podvodů. Dopustili se jich jeho podřízení, když zneužili okolností, do kterých Kudrnu v zájmu splnění plánu natlačil zástupce nadřízeného ministerstva. Soud sice v jeho případě vynese jen symbolický trest, on jej však k překvapení všech demonštratívne odmítne. Cítí se zrazen pokrytectvím systému, který něco jiného obecně hlásá a zcela jinak se v konkrétní situaci chová. Šokující konec, kterým český film poprvé obžaloval nikoli jedince, ale systém jako takový, vnesl do příběhu jeho scenárista Vladimír Valenta, který sám prožil první polovinu 50. let v komunistickém lágru. Postavou vězeňského lékaře (Josef Somr) zároveň naznačil,
že kromě „provinilců" stranických existují v zemi i političtí vězni, kteří na svou obhajobu nemohou ani pomyslet. Naproti tomu figury protřelého prokurátora (Miroslav Macháček) či plachého obhájce (Jiří Menzel) dokumentují širokou škálu dobových lidských postojů. Vysoká míra až reportážní autenticity a snaha ukázat člověka ve střetu s nároky, které na něj klade slepá víra, spojuje Obžalovaného s předchozím filmem Kadára (1918-1979) a Klose (1910-1993) Smrt si říká Engelchen (1963), jímž se k práci vrátili po pětileté distanci. Cesta k Obchodu na korze (1965) byla otevřena...
(luk)
katalog 1. Festivalu nad řekou < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (4)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 21.2.2020
Soudní drama, ve kterém je obžalovaný Kudrna souzen za machinace s vyplácením mimořádných prémií. Ján Kadár a Elmar Klos rozehrávají věrohodnou psychologickou rozepři, ve které je zásadový člověk, věřící v poctivost a spravedlnost souzen za chyby, kterých se sice dopustil, ale v zájmu výstavby elektrárny v daném termínu udělal vše proto, aby plán splnil. Velké sólo pro Vlada Müllera v roli Kudrny, ale také pro Jiřího Menzela jako jeho obhájce, který se touto rolí poprvé představil před kamerou (pominu-li studentský film Strop od Věry Chytilové). Zdeněk Liška se opět postaral o nevšední hudební zážitek. Po roce 69 se soudruhům film natolik znelíbil, že musel být odklizen do trezoru.
Hodnocení: 1 / 10
Přidáno: 1.10.2017
Bylo skutečně nutné drásat hned na začátku divákovy uši těmi pazvuky? Kdyby chvilku ale skoro tři minuty? Ihned odečítám dvacet procent. Ono je to vlastně jedno, protože vydržet tohle do konce bylo opravdu heroické. Kdybych nemusel, tak bych se na to nedíval, a vypnul po dvaceti minutách.
Hodnocení:
Přidáno: 27.2.2014
Filmová kritika doby,ve které se "nastavování zrcadel",či kritika do vlastních řad moc nenosily,ba co víc,všichni tvůrci takto riskovali přinejmenším zákaz své činnosti.Nikdo tehdy netušil,jak aktuálně bude film vyznívat i dnes.Rozdíl je v tom,že tehdejší rokradači majetku v socialistickém vlastnictví/tedy až na vyjímku čestného ředitele/,to u soudu položili hned,zatímco dnešní rozkradači majetku státu se řídí heslem "zatloukat,zatloukat,zatloukat".....