Obsah filmu Pacientka dr. Hegla
"Pacientka dr. Hegla". Tento český film natočený podle románu Marie Pujmanové a zpracovaný režisérem Otakarem Vávrou v komorní hru, podává bez sentimentality výsek z velkoměstského života, jak jej prožívá třiadvacetiletá dívka z rodiny pražského lékárníka, prošlá středoškolskými studiemi a propadlá pak vášni k ženskému lékaři. Ten ji v sanatoriu zachránil život a ona nalezla očistu a štěstí v nepatetickém hrdinství věrného mateřství, v lásce k dítěti, které jí zbylo z blouznivého opojení lásky k svůdci.
Tato skutečnost, jež mohla být i obhajobou názoru, že svobodná matka a především její dítě nesmějí být předsudky vylučováni z národního...
"Pacientka dr. Hegla". Tento český film natočený podle románu Marie Pujmanové a zpracovaný režisérem Otakarem Vávrou v komorní hru, podává bez sentimentality výsek z velkoměstského života, jak jej prožívá třiadvacetiletá dívka z rodiny pražského lékárníka, prošlá středoškolskými studiemi a propadlá pak vášni k ženskému lékaři. Ten ji v sanatoriu zachránil život a ona nalezla očistu a štěstí v nepatetickém hrdinství věrného mateřství, v lásce k dítěti, které jí zbylo z blouznivého opojení lásky k svůdci.
Tato skutečnost, jež mohla být i obhajobou názoru, že svobodná matka a především její dítě nesmějí být předsudky vylučováni z národního společenství, spojil režisér Vávra v plynulou řadu obrazů, které vyvíjely z charakteru hlavních osob, a s prostou samozřejmostí zdůrazňovaly psychologické pochody a mravní přerod v duši hlavní hrdinky. Adině Mandlové byla dána příležitost vyjádřit ty rozmanité situace, do nichž se vývojem událostí dostala, od přípravy k sňatku přes téměř zázračné zachránění v sanatoriu a náhlou osudovou lásku k záchranci a svůdci až k vykoupení mateřstvím.
Tuto svou těžkou úlohu zvládla za přísné režie Otakara Vávry jako dosud žádnou svou filmovou postavu předtím. Také Otomar Korbelář se představil v nové podobě, odlišné od svých dosavadních úloh v českém filmu, především od dobráckého hudebníka Kmocha a "Zlatého člověka", jako obětavý a výborný lékař, ale také bezohledný svůdce pacientek, které bez skrupulí opouští, když se mu stávají osobně či společensky obtížnými. V ostatních úlohách Svatopluk Beneš jako snoubenec Kláry Janotové, Jaroslav Průcha jako její ušlechtilý tatínek, Světla Svozilová, byla zvláště dobrá ve svém trpném přemáhání, s nímž se smiřuje se spády svého manžela. < Zobrazit méně
Autor: Asmodej, zobrazit všechny obsahy (2)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 28.11.2021
Výborný román a skvělé herecké výkony u všech. Pod taktovkou režiséra Vávry, zde A. Mandlová předvedla jednu z mála rolí, kde podala svůj životní výkon. Škoda, že mnohé prvorepublikové hvězdičky byly herecky tehdy obsazovány do stále se obdobně opakujících romanticko-sladkých blábolů a těchto podobných charakterních a mnohovrstvých rolí ve filmech bylo v té době bohužel, jako šafránu.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 28.5.2014
Na svou dobu velmi dobře natočený film o citovém vzplanutí mladé dívky k jejímu staršímu lékaři. Karla Janotová je odhodlána ke každé oběti, ale je jenom jednou z mnoha a při zjištění těhotenství toto právě pozná. Stala se jen hračkou v rukách zkušenného manipulátora. Navíc nepřímo zavinila smrt svého snoubence, který neunesl poznání zrady své milé. Přesto všecno má fil optimistické vyznění a mladá žena najde smysl života ve svém synovi a práci. Film byl natočen podle povídky Marie Pujmanově a věnoval se na tu dobu odvážnému tématu práva svobodné ženy na mateřstvî.
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 6.11.2010
Nemal som z tohto filmu dobrý pocit, aj keď podobných prípadov v živote bolo tisíce. Nesedelo mi, aby sa mladá krásna dievčina, ktorá mala už svoju lásku, fešáka mladého doktora (Svatopluk Beneš), s ktorým si už chystala nový byt a za ktorého sa chcela vydať, zaľúbila do staršieho doktora. Pravdou je, že mala mu byť za čo vďačná, avšak vďačnosť nie je možné meniť s láskou. Adina Mandlová však zahrala svoju rolu brilantne. Napriek tomu neviem, či si ešte niekedy tento film pozriem. Asi nie.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 4.10.2008
Slušně zvládnuté psychologické drama...
...navíc s přihlédnutím k době vzniku za okupace troufám si tvrdit, že jde o hodně dobře natočený film. Adina Mandlová zde hraje roli, v níž sice není sobě vlastní salónní dámou či koketou, ale není to ani taková ta přeslušná a naivní dívenka jako např. z filmu Dva týdny štěstí (tam jí ta role nesedla ani omylem) - zde je také svým způsobem naivní, když uvěří lásce ženatého muže, který rozhodně nemíní opustit svou rodinu, už jen ze společenských důvodů...Přijde však vystřízlivění, náraz na tvrdou realitu a hlavní hrdinka přijímá postavení svobodné matky vyrovnaná se svým osudem. Podobných příběhů se stalo a stává se i nyní tisíce - mladé ženy podléhají kouzlům starších ženatých mužů, nezřídkakdy dochází k následku. Téma tohoto téměř 70. let starého filmu je stále aktuální, vlastně působí i dost moderním dojmem. Právě ono "psychologično" (omlouvám se za poněkud kostrbatý výraz) u nitra hlavní hrdinky dělá roli u Adiny Mandlové zajímavou.
Ještě malá douška na závěr - Madlová ve filmu jde s kočárkem a hovoří tuším s Janou Ebertovou (hraje roli její kamarádky). Za nimi je vidět barokní štít domu. Jedná se o dolní část náměstí v Mníšku pod Brdy, které dnes nese název Náměstí F. X. Svobody.
Reklama
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film