Recenze: Iron Man 2

Vydáno dne 03.05.2010
Jsou to téměř dva roky, co měl premiéru film Iron Man, a už je tu Iron Man 2. Je dvojka lepší než jednička?

imIVAsi málokdo by dokázal utéct z afgánského zajetí tak stylově, jako Tony Stark. Vyrobit si brnění, později ho zdokonalit a bojovat proti různým lotrům, to by asi každý nesvedl. Tony je však přece jen jiný než ostatní superhrdinové. Jak víme, všem totiž prozradil, že právě on je Iron Man. Tím si ale sám sobě naházel klacky pod nohy. Jednak proto, že jeho brnění teď požaduje i vláda Spojených států, jednak se od Tonyho neustále čekají velké věci, a jednak existuje možnost, že se najde někdo, kdo bude stejně schopný jako Tony a vyrobí podobné brnění, které třeba použije k nekalým účelům. Pozor! Opět upozorňuju na možné spoilery.

imIITeď je ta správná doba odpovědět na otázku z úvodu: Ne, Iron Man 2 rozhodně není lepší než jednička. Iron Man 2 je totiž přeplácaný. Na vině je především stupidní scénář a jeho nezkušený autor Justin Theroux. Vůbec nechápu, jak můžou v Hollywoodu svěřit práci na takto ambiciózním projektu (od kterého očekávají mnohé jak diváci, tak kritici) někomu, kdo má na kontě pouze jeden kloudný, ale přitom žánrově zcela odlišný film (Tropická bouře). Theroux se naprosto nepochopitelně snažil do svého scénáře nacpat všemožná klišé, proti kterým se první Iron Man dokonale obrnil, a díky tomu byl pak přijat tak kladně, jak už tomu v případě komiksového filmu dlouho nebylo. Připadá mi, že jediným důvodem, proč režisér Jon Favreau natočil film podle této verze scénáře je to, že jím představovaný řidič Happy Hogan má ve dvojce daleko více prostoru než v jedničce.

imIPři sledování filmu Iron Man 2 jsem si několikrát říkal: Co by se stalo, kdyby tam některé dialogy či dokonce některé scény vůbec nebyly? Odpověděl jsem si sám: Nic! Scenárista se snažil o podobné hlášky, které jsme mohli slyšet v jedničce. Ve dvojce jich je poměrně dost, ale vtipné jsou asi jen tři. Dosti profláklá je také postava Justina Hammera - typického naivního boháče, který si myslí, že má Ivana Vanka úplně pod kontrolou. Zmíněného Ivana hraje Mickey Rourke a je třeba říci, že už od prvního okamžiku, kdy se ve filmu objeví, vypadá opravdu hrozivě. O to více pak divák očekává závěrečný souboj mezí jím a Tonym. Ten ale rozhodně není takový, jaký by měl být. To zamrzí dvojnásob vzhledem k faktu, že zhruba od poloviny film ztrácí tempo i rytmus, který neudrží ani do té doby výborná kamera. Ve finále sice nejprve sledujeme opravdu úžasné akční scény a borci z ILM opět ukázali, že ve světě digitálních efektů se jim vyrovná snad jen WETA Digital a Digital Domain, ale místo toho, aby před závěrečným soubojem hlavního hrdiny a hlavního padoucha vše gradovalo, tak vše spíše upadá. Scenáristu už patrně bolela ruka z neustálého psaní slova „explosion".

imNejlepší scéna druhého Iron Mana je určitě na závodním okruhu, kdy Ivan poprvé práskne bičema a rozpůlí formuli vejpůl. Škoda jen, že tvůrci sáhli po slow-motion efektu, tedy hezky česky zpomalovačce. Proč? Protože vidět formuli letět v plné rychlosti by přece bylo ještě víc cool. Zatraceně cool ovšem je, když si Tony poprvé ve filmu „obléká" své železné brnění. Tato scéna je natočena vskutku mistrně. Ostatně, právě ji většina diváků nedočkavě očekává.

imIIIIron Man 2 samozřejmě přináší také nové postavy. Ty ovšem filmu také spíše uškodily. O hloupém Hammerovi už byla řeč. Další postavou je Natalie, kterou hraje Scarlett Johansson. Ta dokáže všechny přeprat takovým způsobem, jak to umí snad ještě jen Steven Seagal. Scarlett však jako Natalie není příliš důvěryhodná. Scenárista se totiž snažil, aby tato postava byla tak super, že by si tím třeba mohla jednou získat vlastní superhrdinský film. U postavy Rhodeyho (Don Cheadle) mi není příliš jasná jedna věc: Tonymu trvalo poměrně dlouho, než se naučil své brnění ovládat. Rhodey si ho ve filmu bez dovelení půjčí a hned s ním umí zacházet, jakoby ho sám vyrobil. Celkem nelogické, nemyslíte?

imVIPřes nadějně naexponovanou postavu Ivana Vanka, která zpočátku opravdu budí respekt, se vyklube padouch určitě méně nebezpečný, než Obadiah Stane (Jeff Bridges) z jedničky. Z nových postav je jednoznačně nejlepší Nick Fury v podání Samuela L. Jacksona. Je zřetelně vidět, že jeho herecké umění je na úplně jiné úrovni, než u jeho mladších spoluhráčů. Dokonce mi přišlo, že se Sam režíroval sám. Tady si myslím, že je údajně připravovaný celovečerák Nick Fury v pořádku, protože Sam je taková osobnost, že by bylo jeho herecký koncert v pořádném blockbusteru rozhodně zajímavé sledovat.

Musím ještě varovat před dabovanou verzí. Na rozdíl od Avataru nebo G. I. Joe se dabing tentokrát bohužel příliš nepovedl, což je mrzuté. Především Radovan Vaculík jako dabér Roberta Downey Jr. je hóóódně nepovedená volba. Skvělou práci opět odvedli pouze dabingoví experti Pavel Rímský (Samuel L. Jackson), Michal Dlouhý (Sam Rockwell) a činí se i Lukáš Hlavica (Mickey Rourke), jehož přízvuk zní opravdu rusky. Všichni ale dabují pouze vedlejší postavy. Nicméně tvůrci samotného filmu za dabing nemůžou, takže podotýkám, že se tento nedostatek do mého hodnocení nikterak nepromítne.

Iron Man 2 měl být lepším filmem a určitě jím být mohl. Ale ve scénáři, který skutečně nenabízí téměř nic nového, sice najdeme několik cool a vtipných scén, ale na rozdíl od jedničky jich není mnoho. Hloupý scénář zkrátka nevylepší ani charisma Roberta Downey Jr., ani roztomilost Gwyneth Paltrow. Přestavitel hlavní role Robert Downey Jr. a režisér Jon Favreau už ale údajně plánují třetí díl. Pokud je to pravda, tak věříme, že Iron Manovi 3 budeme moci udělit lepší hodnocení.

Recenze: Špatný herec

Mexické filmy si k nám dříve proklestily cestu především díky Febiofestu. Od jeho (snad) přerušení... celý článek

Michelle Gao