Recenze: Neznámý

Vydáno dne 18.04.2011

Co kdyby si někdo přivlastnil vaší identitu?

Botanik Martin Harris odlétá se svou ženou Elizabeth z USA na konferenci do Berlína, kde má mít projev. Konference se uskuteční v hotelu Adler, kam také hned po příletu zamíří. Po příjezdu na místo Martin zjistí, že jeden kufřík zůstal na letišti a, aniž by to šel říci do hotelu své ženě, chytne další taxi a pospíchá pro zapomenuté zavazadlo. Cestou ale dojde k nehodě a auto skončí v řece. Duchapřítomná taxikářka vytáhne Martina z potápějícího se auta ven, ale zmizí ještě dříve, než jí stihnou záchranné složky položit několik otázek. Když se Martin probere, vyrazí okamžitě za svou manželkou, která ho ale nepoznává. A navíc se objeví člověk, který tvrdí, že právě on je skutečný Martin Harris. Před hlavním hrdinou tak stojí nelehký úkol. Musí zjistit, co to má všechno znamenat.

Ze všeho nejdříve je třeba upozornit, že Neznámý nemá kromě představitele hlavní role a evropsko-americké koprodukce vůbec nic společného s filmem 96 hodin. V tom se, jak je vám jistě známo, vydává Bryan Mills do Paříže zachránit svou unesenou dceru. Na své cestě za její záchranou je odhodlaný, nekompromisní a přímočarý otec, bývalý špion CIA, připravený v úžasných akčních scénách bez milosti zabíjet. Zato Martin Harris, kterého též ztvárnil vždy vynikající Liam Neeson, je Bryanův, dá se říci, pravý opak (je pravděpodobné, že vám bude chvíli trvat, než si na to zvyknete). Když jde do tuhého, raději se snaží všemožně vyhnout případnému maléru. V pěstních ani jiných soubojích také nevyniká, ale jeho největší zbraní je nezdolná vůle dokázat, že mu totožnost byla skutečně odcizena. V žádném případě se nevzdává, byť zůstává (do jisté chvíle) sám v cizím městě, kde se ho snaží zneškodnit nebezpeční zabijáci, a kde mu (do určitého okamžiku) nikdo nevěří. Právě kvůli těmto argumentům mu ale diváci budou jistě přát, aby svou ztracenou identitu získal zpět, přestože schopnosti může Bryanu Millsovi jen závidět.

Tou „jistou chvílí“ a tím „určitým okamžikem“ je myšleno setkání s Ernestem Jürgenem, bývalým členem východoněmecké tajné policie, a samozřejmě opětovné shledání s řidičkou taxíku Ginou. Tyto dvě postavy mají velmi zajímavé charaktery. Jürgen svou práci, kterou dělal za minulého režimu, opravdu zbožňoval, o čemž ostatně svědčí i vybavení jeho bytu. Kontakty má ale stále, a protože nemá nic jiného na práci, Martinovi pomůže. Gina pochází z Bosny a Hercegoviny a v Berlíně je nelegálně. Potřebuje peníze, a proto hlavnímu hrdinovi také pomáhá. Protože ji hraje překrásná a talentovaná Diane Krugerová, jinak další z mých oblíbených hereček, je jedině dobře, že není pouze ozdobou filmu, ale že její postava hraje v celém příběhu velmi důležitou roli.

Právě hvězdné obsazení klíčových rolí je pro Neznámého naprosto zásadní, protože režisér Jaume-Collet Serra byl v době natáčení asi z formy. Pravdou je, že ani ve svých předchozích filmech o svých dovednostech nepřesvědčil. U nás v Evropě máme jistě řadu lepších režisérů, kteří by byli pro tento film vhodnějšími adepty na ten nejdůležitější post. Je vidět, že Liam Neeson, Diane Krugerová, Bruno Ganz, Frank Langella pojali své role hodně podle sebe. To ale vzhledem k jejich zkušenostem vůbec nevadí, naopak je to rozhodně ku prospěchu celého filmu.

Ten obsahuje minimum akčních scén, ale musíme dodat – Ještě, že tak! Protože jsou mimořádně nezručně natočené. Automobilová honička má k dokonalosti opravdu hodně daleko. Navíc při ní dělají postavy docela nepochopitelná rozhodnutí. Samozřejmě, nejsou to žádní Bourneové, Terminátoři, ani jiní akční hrdinové, ale pár chytrých manévrů by jistě každý dokázal vymyslet i bez toho, aniž by byl speciálně vycvičeným agentem. Finální souboj chce být dynamický jako ty ve filmech Pierra Morela, ale výsledek je poněkud zmatečným a nedůstojným vyvrcholením předchozích dějových situací. Ale, jak už bylo v podstatě uvedeno, přednosti Neznámého je třeba hledat někde jinde.

Byl jsem velmi zvědavý, jak se tvůrci vypořádají s tím, že Martina zapře i jeho vlastní žena. Proto bylo zapotřebí skutečně smysluplné zápletky. Příběh je natolik chytře postavený, že je pozdější Lizino jednání vůči vlastnímu manželovi naprosto srozumitelné. Neznámý připomíná staré dobré thrillery, u kterých jste si až do úplného finále nemohli být jistí tím, jak dopadnou. Právě v nepředvídatelnosti tkví jeho největší síla, a proto rozhodně není nouze o napětí. A přiznejme si, že něco podobného můžeme v současnosti tvrdit jen o málokterém thrilleru.

Neznámý je film, od kterého jsem i díky na evropské poměry skvělému obsazení očekával hodně. A proto mě velmi potěšilo, že jsem tentokrát byl po jeho zhlédnutí opravdu spokojený. Až na jeden (ale zato poměrně zásadní) škraloup, týkající se fotky, do sebe všechno dokonale zapadá. Právě propletený, postupně gradující příběh je základním předpokladem pro kvalitní thriller. A Neznámý tyto podmínky splňuje téměř na výbornou.

Recenze: Špatný herec

Mexické filmy si k nám dříve proklestily cestu především díky Febiofestu. Od jeho (snad) přerušení... celý článek

Recenze: Někdo klepe na dveře