Chyby ve formuláři:
» Nejste přihlášeni, pro hodnocení filmů se musíte přihlásit nebo zaregistrovat.

Recenze: Temný rytíř povstal

Vydáno dne 30.07.2012
Temný hrdina se skromným srdcem a citlivou duší zachránce dobra láká do kin své obdivovatele. Třetí díl Batmana nabízí opět akční podívanou opepřenou souboji, honičkami i davovými scénami. Batman je ten správný moderní hrdina, jehož plakát musí viset nad postelí každého mladého muže. Je to pohádková postava do dnešního drsného světa, bojující sama se svou váhavostí až nalezne v sobě sílu přemoci zlo kolem sebe. Ukažte mi ty, kteří nechtějí takového hrdinu vidět a obdivovat? Moc jich nebude. Hrdinové jsou potřeba v dnešní době.
Režisér Christopher Nolan ve své trilogii filmů s Batmanem správně vystihl, že hrdina musí působit co nejvíce věrohodně a komiksový prostor opustil a vsadil na téměř reálné kulisy fiktivního města Gotham. Hlavní hrdina Bruce Wayne – Batman je silně s městem spřízněn a už v prvním díle si získal na svou stranu diváky smutným zážitkem z dětství. Zatímco v prvním díle můžeme sledovat jeho cestu k získávání duševní o bojové jistoty, pak v posledním filmu počítá divák už s jeho schopnostmi potírat zločin jako se samozřejmostí. Přesto nás v prvních záběrech čeká zklamaná, unavená a fyzicky oslabená postava v županu. Ponaučení, které zná Bruce Wayne od otce a starého sluhy Alfréda, vemlouvavě působí na Wayna i na diváky. „Člověk přece padá, aby se naučil vstávat“. Hrdina se postaví na pevné nohy, jde mezi lidi a začne bojovat proti zlým silám pod vedením padoucha Bana. V jednu chvíli je dokonce náš hrdina poražen a potupně musí sledovat, jak zlo terorizuje obyvatele jeho milovaného města Gotham. Ale nebyl by to hrdina, kdyby se mu nepodařilo dostat z podzemního vězení a opět pomáhat v boji se zlem. Pomůže i policistům a přesvědčí svůdnou zlodějku Selinu, že má v sobě určitě dobré srdíčko a pomůže dobré věci. Mezitím se bojuje, zabíjí, střílí, ujíždí a jedná.

Režisér Christopher Nolan opět využil osvědčený tým herců pro postavy, které znají diváci z předchozích dílů. Pokračují ve svých rolích a utvrzují diváka, že Batman (Christian Bale) není proti zlu sám. Duševní oporou je především sluha Alfréd(Michael Caine), který zásobuje svého chráněnce moudrými průpovídkami, dokáže přijet přesně v pravou chvíli a na to pravé místo. Taky se mu zdá krásný sen o setkání v restauraci. Alfréd je nositelem klidu, jistoty a pohodového úsměvu. Stejně tak pohodově a spolehlivě pomáhá Batmanovi Lucius Fox (Morgan Freeman), který se vyzná v různých technických novinkách a v žádné situaci nepodléhá panice. Policejní komisař Gorden (Gary Oldman) není zpočátku příznivcem Batmana, ale postupně se staví na jeho stranu a v závěrečném boji se zlem jsou už policisté a Batman jedna ruka.

Jak už o ve filmech o Batmanovi bývá, město ohrožuje pořádný zloduch Bane (Tom Hardy) Je členem Ligy stínů a jeho výrazná postava budí respekt. Tvář má překrytou hrubou maskou zakrývající mimiku a výraz emocí. Bane působí sebejistě, ovládá techniku boje jako Batman a proto jsou jejich vzájemné souboje krátké ale tvrdé. Bane, stejně jako padouši v předchozích dílech, se obklopuje armádou zločinců a lidí nespokojených s vedením města.

Batman je dobře pánský film. Většinu mluvených rolí hrají muži a jen dvě výraznější role přenechal mladým herečkám. Půvabná Marion Cotillard si zahrála zámožnou Mirandu Tate, z které se vyklube pořádná potvora a druhou ženskou rolí je zlodějka Selina Kyle v podání Anne Hathaway. Selina se aktivně zapojuje do soubojů a jede tak trochu „na svoje triko“. Batman ji však přitahuje a jeho motorku prostě zbožňuje.

Film má od samého počátku svižné tempo a diváka nenechá v klidu. Hned úvodní scéna s únosem v letadle nastaví tempo, které během filmu ještě několikrát opakuje. Akční scény, honičky, souboje i napínavé momenty při útěku z vězení nebo cesta odsouzených do vyhnanství udržují diváka pod stálým napětím. Občas se mi sice nepodařilo zjistit kdo je kdo a co vlastně chce, ale scény se během krátké chvíle střídají a děj se posouvá jako rozjetá mašinka ke zdárnému konci.

Jako celek působí film kompaktně a vyváženě. Délkou je však na hraně. Občas mi připadaly zdlouhavé dialogy a také opakované scény z vězení by se daly zkrátit. Tvůrci filmu si však řekli, že si milovníci Batmana musí prostě užít. Jedná se o poctivou „pohádku pro dospěláky„ a tak je potřeba dát patřičný prostor pro bojové akce, techniku, posilování odvahy a naděje na vítězný konec. Trocha nervní atmosféry pak dožene diváka k toužebnému přání uvidět svého milovaného hrdinu. S ním přichází řešení, zlo se trestá a tak to má být. Konec je roztomile romantický a spokojené z kina budou odcházet i divačky.

Batman má své obdivovatele a film Temný rytíř povstal je nezklame. Je to profesionálně a poctivě zpracovaný film, který navazuje na předchozí díly (Batman začíná 2005 a Temný rytíř 2008) a dodá divákům očekávané napětí i obdivovaného hrdinu. Protože nejsem obdivovatelka Batmana a jeho příběhy mě dostatečně neoslovují, nedokážu zcela ocenit samotný příběh a na to navazující herecké výkony. Technicky je však film zpracován velice kvalitně.

Autor: Karolína Černá - Redaktorka FilmCZ

Twitter autorů
(Autor: FilmCZ)