Chyby ve formuláři:
» Nejste přihlášeni, pro hodnocení filmů se musíte přihlásit nebo zaregistrovat.

Recenze: Bony a klid 2

Vydáno dne 22.05.2014
Relax!
Jsou zpět! Povedená partička veksláků si odseděla jen málo ze svého trestu, neboť z vězení je dostala rozsáhlá amnestie po pádu minulého režimu. Přesto i cca tři roky stačily k tomu, aby Martin přišel ke zranění. Nová doba pochopitelně vymazala staré zvyky, tudíž je třeba najít uplatnění jinde. Z Martina se stal advokát (to je mi fakt záhadou, jak se z autozámečníka/automechanika stane advokát!), Richard má dceru Lindu a je v jedné obci starostou. Karel, který všechny dostal za mříže, to dotáhl ještě dál. A Bíny? Ten teď pracuje pro, resp. před jednou restaurací na Staroměstském náměstí a láká turisty dovnitř na dobrou kuchyni. A když se jednoho dne kolem potlouká nový Martin, shodou méně uvěřitelných okolností také z Mladé Boleslavi, rozhodne se jej využít k další kriminální aktivitě, která oba později dovede až na venkov.

Původní Bony a klid, které nově získaly poetické označení „vekslácká balada“, šly do kin dva roky před Sametovou revolucí. Na tehdejší dobu šlo o velmi odvážný počin, který být natočený o několik roků dříve, asi sotva by prošel cenzurou. Podle dobových pamětníků velmi přesně odráží tehdejší veksláckou realitu (na rozdíl od Veksláka), některé hlášky a scény (MAGICKÝ VOKO!) zlidověly a film se stal právem kultovním. Ale bylo nutné nyní natočit v současnosti se odehrávající pokračování? Zvláště, když sequely dalších slavných děl typu Sněženky a machři po 25 letech či Dědictví aneb Kurvaseneříká zíkaly u diváků i kritiků jednoznačné mínus, a na ten druhý jmenovaný se vlastně už od fáze přípravných prací mnozí dívali skrz prsty. Snad je tedy dobře, že se „Sagimu" nepodařilo (zatím) prosadit dalšího Kamaráda do deště. Na jednu stranu natočit Bony a klid 2 dobrý nápad byl, protože vcelku trefně ukazuje, že někteří z těch největších šejdířů a podvodníků se dokázali dostat na výslunní (film tak ale zdaleka nečiní tak přesvědčivě a působivě jako Příběh kmotra).

Ovšem na tu druhou asi mělo dojít minimálně ke změně názvu, protože z „internetové“ generace už málokdo tuší, k čemu sloužily bony. Lepší by tedy bylo třeba Prachy a klid. Aby to bylo víc cool, tak možná Money a klid. Nebo úplně nejideálněji Bíny a klid, protože Roman Skamene si tu díky svému hereckému vystoupení ukradl pro sebe celý film. (Proto škoda, že se z něj ve druhé polovině víceméně vytrácí.) Aby ne, když se několik let snažil o jeho realizaci a když se, jak poznamenal režisér Vít Olmer, jedná o jeho životní roli. De facto nikdo z ostatních se mu prostě nemůže rovnat. Buď proto, že: a) je jeho/její postava příliš ploše napsaná, anebo: b) nemá dost prostoru („a“ je správně).

Jinak co se dvojky týče, hodně odkazuje na jedničku. S čímž se ale dalo počítat, protože tak v současné době činí prakticky všichni, kdo se pustí do pokračování oblíbeného díla. Bony a klid 2 proto dodržují i jaksi urychlenější styl vyprávnění. Tedy, nejenže jej dodržují, oni v tomto směru zařazují ještě rychlejší kvalt. Chybí proto jakýkoliv vývoj událostí, jakoby režisér pořád někam pospíchal. Příklady: Martin se seznámí s Bínym – a bang! Ten jej u sebe záhy nechá bydlet. Poté, co musejí kvůli nepovedené krádeži zmizet z Prahy (pochybné), je kámoš nechá chvilku pobývat na své usedlosti – a bang! Najednou dělají hajzldědky uprostřed ničeho. Na místě, kde to vypadá jako na chudé rumunské vísce. Martin a Linda (dosti strojený Jakub Prachař a poměrně překvapivě přirozená debutující Česká MISS Gabriela Kratochvílová) se na sebe podívají – a bang! Záhy už si to rozdávají a mluví spolu, jako by se znali roky. O tom, jak se všichni vždycky všude „náhodou“ potkají, raději ani nemluvě.

Rozdělování do jakýchsi kapitol/epizodek – např. K.L.Í.D.E.K., s.r.o. (slovo, který Bíny tentokrát snad ani jednou neřekne!), Život na zámku nebo Evička (ta před „tím“, ani při „tom“ ve dvojce nemá na sobě tričko – no kde to jsme?) – to nikterak neomlouvá. Přitom by to bývalo fungovat mohlo, kupříkladu kdyby jejich názvy přišly v nepatrně jiný okamžik. Vinu však nelze svalovat na střihače, jelikož Filip Issa znovu potvrdil, že jeho postupy jsou v českém filmu unikátní. Bony a klid 2 sází jinak především na skutečně luxusní hlášky (zřejmě i zásluha toho, že režisér/scenárista obešel před psaním několik bývalých veksláků), kterým se nejde nesmát a které též mají předpoklady k tomu stát se kultovními. Olmer se zároveň trefuje do některých současných zvyklostí či diskutovaných témat a paroduje je, byť někdy si vybírá taková, u kterých je to dost na hraně.

Bony a klid 2
mají i díky tomu slušnou šanci stát se divácky úspěšným filmem, protože v mnohém opravdu přesně splňují požadavky „průměrného českého diváka“ (tento výraz používají i samotní domácí tvůrci). On vlastně možná tu parodii ve skutečnosti ani tak nemyslí a na danou věc má třeba úplně jiný názor, ale prostě se mu to hodí do krámu, jelikož ví, že se tomu zasmějí diváci (krabice s vínem, romská problematika, …). Nikdy tak přitom nečiní žádným sofistikovaným způsobem. To možná může být dané charakterem postav, které „nastavil“ už originál a které jeho repliky pronášejí, ale spíše je to právě kvůli tomu, aby byli spokojeni diváci předpokládané cílové skupiny. Tedy tací, kteří mají k tvůrcům věkově blízko. Bony a klid 2 také připomenou Hranaře. Ne proto, že mají (asi) stejný slogan a stejného producenta, že za kamerou stál Karel Fairaisl a že úlohu pomocného režiséra zastával Tomáš Zelenka. Ale kvůli typově podobným postavám a nefungující zápletce (finále téhle novinky je hodně pochybné a scenárista/režisér evidentně pořádně v závěru nevěděl, kudy kam). Ačkoliv mezi oběma filmy je jeden obrovský rozdíl – zatímco Hranaři chtěli být „temným thrillerem o korupci a politice“ a byli nechtěnou parodií, Bony a klid 2 se od samotného počátku prezentují jako komedie a komedií (byť asi opravdu ne tou s přídavkem krimi) také jsou. A zábavnou. Nicméně to nic nemění na faktu, že tím naprosto suverénně nejlepším na tomhle počinu jsou vestřihnuté záběry z jedničky, písničky Power of Love a samozřejmě Relax od skupiny Frankie Goes to Hollywood (i když tentokrát tu jsou spíše jen z pocitu nostalgie, který však vyvolá už jen pohled na tu stejnou sestavu, protože během doby, která dělí oba díly, se toho u nás změnilo fakt hodně), a také tu zazní jeden zbrusu nový povedený song (v závěru videa krátká ukázka).

Recenze: Beetlejuice Beetlejuice

Tým podepsaný pod úspěšným seriálem Wednesday spojil síly, aby stvořil sequel k oblíbené... celý článek

Off Shore