Recenze: Zmizelá

Vydáno dne 02.10.2014
Po loňském Zmizení (též uvedeném v říjnu) přichází na řadu Zmizelá (v originále Gone Girl).
Ale pozor! Neplést se Zmizelou (v originále Gone), protože se jedná o docela odlišné filmy. To ale neznamená, že by ten starší (před časem u nás vyšel na DVD) s Amandou Seyfried v hlavní roli byl vyloženě marný. Zastavíme-li se ještě u dramatuHughem Jackmanem, Jackem Gyllenhaalem, Violou Davis, Paulem Danem, Terrencem Howardem a Mariou Bello v těch nějdůležitějších rolích, dá se říci, že se Zmizelou, tedy tou novou, je pojí pouze přibližně stejná stopáž. Jinak se nemůže pochlubit takto známými herci a herečkami, ale na rozdíl od toho loňského počinu nabízí, možná trochu překvapivě, i dost momentů k zasmání. Během těch cca 150 minut se tedy určtě nudit nebudete. Sám jsem se toho dost obával kvůli nepříjemné zkušenosti s Fincherovým Zodiakem, ze kterého se od dvacáté minuty postupně stával jeden z nejnudnějších filmů, které jsem kdy viděl!

I v případě Zmizelé se jedná o adaptaci, akorát tentokrát jde o beletristickou knihu, kterou v USA za půl roku koupily 2 miliony lidí, a poté se stala i celosvětovým bestsellerem. K mání je pochopitelně i u nás, ale přesto jsem ji nečetl. Pro jistotu připomínám, tak jako v takovýchto případech pokaždé, že film a kniha jsou pro mě naprosto jiná média. Situace je však v jistém smyslu jednodušší v tom, že scénář ke Zmizelé napsala sama autorka románové předlohy, spisovatelka Gillian Flynn. A svůj příběh zvládla pro stříbrné plátno upravit vcelku znamenitě. Nezřídka se totiž u adaptací stává, že jsou ještě delší, než by mohly, nebo dokonce měly být.

Jaký tedy ten příběh je? Inu, celkem prostý. V den pátého výročí svatby přijde Nick Dunne domů a najde rozbitý stolek a stopy krve. Co naopak nenajde je manželka Amy. Protože se jedná o autorku oblíbené knižní série o jisté „Úžasné Amy“, rozjede okamžitě policie, i za pomoci některých neznámých dobrovolníků, rozsáhlé pátrání, během kterého bude muset Nick nějakou dobu bydlet u ségry-dvojčete. Milovaná žena však ještě stihla rozmístit obálky pro hru „hledání pokladu“, přičemž všechny se nacházejí na (nejen) Nickovi důvěrně známých místech. Záhy se najde také manželčin deník, ze kterého se dozvídáme, jaké to bylo na začátku a jaké to je teď. Ale stejně tu dost věcí nesedí. Chtěl se snad z nějakého důvodu své ženy zbavit? Nebo od něho utekla? Nebo ji doopravdy unesli? Anebo někdo (známý) vše pečlivě naplánoval?

Do celé záležitosti se postupně zapojí i místní usedlá „hospodyňka“, zkušený hláškující právník, manželčini bývalí partneři i televizní moderátorské „hvězdy“. Tihle všichni však vystupují převážně v Nickově příběhu. Ale taky Amy má svůj příběh, ve kterém nefigurují úplně nejfajnovější lidi. Myslím, že by nebylo vhodné vše nadále kvůli spoilerům rozvádět. Sluší se ale dodat, že ne všechny postupy jsou zcela neprůstřelné a samotné rozuzlení je jaksi nedotažené. Částečně tomu tak může být kvůli neznalosti amerického práva a zákonů, nicméně mnohem pravděpodobnější bude varianta B, a sice že autorka scénáře prostě musela za každou cenu nějak dojít, nebo možná lépe řečeno doklopýtat, k předem přichystanému závěru.

Režisér David Fincher nikdy nepatřil k mým oblíbeným tvůrcům. Naopak chvalozpěvy na některá jeho díla docela nechápu (osobně na nejlepší považuju Úkryt, (The) Social Network a Zmizelou). Nicméně dvě věci se mu musí nechat. Zaprvé, pokaždé dokáže dostat z herců to nejlepší. Někteří škarohlídové tak budou asi překvapení výkonem Bena Afflecka, jehož postava ve Zmizelé je sama o sobě charakterově velmi zajímavá/nosná. Totéž, ovšem v daleko větší míře, platí pro Rosamund Pike – herečku s nevinnou tváří, kterou jsme v takovéto úloze (v podstatě femme fatale) rozhodně ještě neviděli! Že by se tedy konečně začala hrát nejen vedlejší, ale i hlavní postavy? Je to velmi pravděpodobné. I proto, že není problém uvěřit všemu, co jakožto Amy ve filmu dělá (včetně jedné „červené scény“). A rozhodně bychom si také měli zapamatovat jména Kim Dickens, Carrie Coon a Lola Kirke!

Zmizelá nám ukazuje, k čemu až mohou vést obavy a pošramocené mezilidské vztahy. Ačkoliv asi jen v těch nejvyhrocenějších případech. Určitě se tedy nejedná o návod, jak řešit manželskou krizi. A film, jenž si mimochodem také utahuje z některých typicky amerických zvyklostí, rozhodně ani nechce být v tomto směru nějak mravokárný. V první řadě chce být zábavný tím, jak je napínavý, což je ta druhá věc, kterou nikdy nelze režisérovi upřít. Často se ale stává, že skutečně dramatické momenty jsou odlehčeny nějakým tím povedeným vtípkem a občas se objeví nějaká opravdu inteligentní, nečekaná scenáristická klička, kterých by tenhle kvalitní, leč nikoliv výborný film nepochybně býval snesl více. I v samotném závěru, který možná bude pro mnohé nedostačujícím. Byť to asi nebylo plánováno, Zmizelá si jím totiž přímo říká o pokračování.

Recenze: Špatný herec

Mexické filmy si k nám dříve proklestily cestu především díky Febiofestu. Od jeho (snad) přerušení... celý článek

Recenze: Někdo klepe na dveře