Cerven

Speciál: 5 otázek pro Petera Suschitzkyho

Vydáno dne 08.04.2017
Kameramana Star Wars: Epizody V – Impérium vrací úder či posledních jedenácti celovečerních projektů Davida Cronenberga. 

 










 

Peter Suschitzky byl v březnu hostem Febiofestu, kde získal sošku Kristiána udělovanou za přínos světové kinematografii. Uvedeny tu byly filmy Privilegium, Nahý oběd, Mars útočí!, Východní přísliby, Cosmopolis, Mapy ke hvězdám a Pohádka pohádek. Zúčastnil se mimo jiné také hodinové diskuze s návštěvníky festivalu, po které nám dovolil zeptat se nejprve na jednu, a pak na více otázek …

FDb: Pracoval jste na Star Wars: Epizodě V, což je podle mě nejlepší film z celé série Star Wars. Proč jste tedy nepracoval i na epizodách IV a VI?
Peter Suschitzky: Tehdy jsem ještě nevěděl, že to bude Epizoda V, protože předtím byl uveden jenom jeden film a ta čísla se měnila až později. Proč jsem se nepodílel na těch dalších, vám řeknu přesně. Tedy alespoň si myslím, že to byl ten důvod. I po jednom filmu si vybudujete nějaký vztah. A když ten vztah svým způsobem zradíte, je těžké si znovu získat důvěru. Brzy po Epizodě V se mě George Lucas zeptal, jestli chci pracovat na dalším filmu, který tehdy chystal. Ten film se jmenoval Kačer Howard, a když jsem četl ten scénář, zjistil jsem, že by to byl hodně mechanický a technický film. A já jsem nechtěl natáčet film, ve kterém by hlavní postava byla loutka nebo nějaký stroj. Jako kameraman rozhodně preferuju živé lidské bytosti. Takže jsem to odmítnul a to si myslím, že je ten důvod, proč jsem nepracoval na dalších epizodách Star Wars.

FDb: Pracoval jste na celé řadě filmů. Který z nich byl pro vás jako pro kameramana nejnáročnější?
Peter Suschitzky: Každý film je svým způsobem náročný. Na prvním místě toho seznamu by ale rozhodně uvedl Cosmopolis. To jsem věděl, že bude hodně náročné, protože natáčení uvnitř auta je vždycky složité. Máte jenom omezené množství možností, co se postavení kamery a osvětlení týče. To je veliká a vlastně nikoliv nejzajímavější výzva. Co se ostatních filmů týče, jsou to více kreativní výzvy.

FDb: Ve filmu Nebezpečná metoda ztvárnila jednu z hlavních rolí Keira Knightley. A její výkon je naprosto fascinující. Byl problém v některých scénách zachytit její pohyb, protože to vypadá, že je do té role natolik ponořená, že ignorovala snad veškeré pokyny, podobně jako Forest Whitaker při natáčení Posledního skotského krále
Peter Suschitzky: Ne, vůbec ne. I když to tak nevypadá, tam žádný problém nebyl. Její výkon byl velmi disciplinovaný a profesionální.

FDb: S Davidem Cronenbergem jste spolupracoval taky na filmu Mapy ke hvězdám. Setkali jste se v souvislosti s ním s negativními reakcemi od hollywoodských producentů či jiných vlivných lidí?
Peter Suschitzky: Nesetkali. Ale je pravda, že ten film v Hollywoodu zase tolik lidí nevidělo, protože ten film tam byl uveden pouze v jednom nebo ve dvou kinech, což je pro ně hodně nepohodlné a tím pádem i nezajímavé.

FDb: Na jakém dalším celovečerním filmu budete pracovat?
Peter Suschitzky: Zatím se na další film nechystám. Čekám, až mi někdo pošle scénář, který se mi bude líbit.

FOTO: MFF PRAHA – FEBIOFEST
(Autor: Tomáš Kordík)
 

Kino

Recenze: Mord

Diváky na festivalu v Karlových Varech tenhle počin zaujal, ale ti jsou festivaloví, tj. zvyklí na ledacos.  celý článek

DVD

Recenze: Někdo klepe na dveře

V kinech číhá na obecenstvo Past, totiž nejnovější režijní počin M. Night Shyamalana. My si ještě předtím... celý článek
Reklama
Reklama
Reklama
Naposled navštívené:Přesunout nabok | Vymazat historii
David Guterson

Guterson David

Tero Kaukomaa

Kaukomaa Tero

Sobhita Dhulipala

Dhulipala Sobhita

Libor Vaculík

Vaculík Libor

Anna Åström

Åström Anna

Naposled navštívené:
David Guterson

Guterson David

Tero Kaukomaa

Kaukomaa Tero

Sobhita Dhulipala

Dhulipala Sobhita

Libor Vaculík

Vaculík Libor

Anna Åström

Åström Anna