Recenze: Kráska a zvíře (2017)

Vydáno dne 08.08.2017
Tentokráte o hrané verzi, jež je s tržbami přesahujícími 1,2 miliardy dolarů prozatím komerčně nejúspěšnějším filmem roku 2017.

Příběh starý jako sám čas prostě láká, přestože letošní verze opravdu pouze převádí ledacos z té animované do hrané podoby. Na jednu stranu se jedná o zajímavý přístup, protože to srovnání může být pak pro leckoho zajímavé, nicméně na tu druhou se vlastně vynaložily nemalé prostředky (cca 160 milionů dolarů) do něčeho, co už skoro každý viděl a co má skoro každý rád. Takhle holt současný Hollywood funguje a konkrétně u Disneyho se to povětšinou vyplácí. Výjimku z poslední doby tvoří akorát pokračování miliardové Alenky v říši divů, které je přitom zábavné, svěží, v mnohém výchovné a bohužel tedy i nedoceněné.

Oscarová pohádka z roku 1991 má stopáž nějakých pětaosmdesát minut. Nová Kráska a zvíře má přes dvě hodiny. To znamená, že některé aspekty jsou, resp. měly být dále rozvinuty. Bohužel zase ne ty užitečné, jako třeba vývoj vztahu mezi Belle a princem (asi nejlépe bude zřejmě zpracován v Herzově Panně a netvorovi, ačkoliv ta už cílí na odrostlejší diváky). Zato se ovšem dozvíme kupříkladu o moru v Paříži, což jsme přesně potřebovali pro pochopení toho, že je hlavní hrdinka hodná holka (ironie). A zbývajících 30 minut? Během nich se nestane vlastně vůbec nic! V tvorbě Billa Condona nic nového – vždyť režíroval závěrečné dvě části Twilight ságy. Přitom na jiných, dospěláckých projektech ukázal, že docela umí.

Zase začínáme princovým proviněným, pak putujeme do vesnice, pak se otec ztratí, Belle ho přijde zachránit, řekne zvířeti, aby si stouplo na světlo, nuceně u něj zůstane bydlet, objeví se vlci, bude knihovna, otec bude prohlášen za blázna (ale jen tak napůl a spíše fakt s narážkou na původní film, než aby pro to existovalo logické a odůvodnitelné vysvětlení), rozzuřený dav přijde k zámku … Ale co večeře? Tehdá přeci měla obrovský význam. Tady ne. A taky se ví, že animovaný Gaston je nejhustější a žádný Luke Evans (ani ten jeho kamarád „oddaný“ kamarád) na tom nic nezmění.

Emma Watson se do role té obyčejné dívky určitě hodila a ani nemusí podávat žádný precizní výkon, resp. ona po celou dobu nemá pořádně, co hrát. Za úplně nejlepší scénu filmu pak můžeme označit tanec těch dvou v jinak opuštěném sále. Ostatně momentka z ní to dotáhla až na plakát. Jenže na 120 minut je to zatraceně málo. Jak by přišli vhod obři či Tadémové z této verze, protože svícen, hodiny, hrneček a paní Konvičková to tentokrát nevytrhnout, tedy dokud se na tu chviličku nepromění v hvězdy typu Ewana McGregora či Emmy Thompson. Některé skladby dostaly nové aranžmá, nicméně i tady platí, že nedělat Krásku a zvíře jako muzikál by bylo jistě pozoruhodnější.

Kráska a zvíře
z roku 2017 i přes líbivý vizuál postrádá pravé pohádkové kouzlo, kterým by si vynutila opětovné/opětovná zhlédnutí. Obdobný problém měl kupříkladu i Mocný vládce Oz nebo Čarovný les. Tak u nás se to dá čekat, vzhledem k té dlouhé pohádkové historii plné klasik, které nestárnou a stále si nacházejí nové diváky a divačky, třebaže neobsahují vůbec žádné CGI. Jaký biják Disney přetvoří do hrané podoby příště? Lví král by měl být, tak jako loňská Kniha džunglí, rovněž celý počítačový. Že by Aladin? Bambi? Sněhurka a sedm trpaslíků? Pocahontas (ačkoliv na tu si už možná částečně posvítil James Cameron s Avatarem)? Nebo bude Zloba – Královna černé magie 2? Ono vzhledem k tržbám není vyloučena ani dvojka Krásky a zvířete, jakkoliv by asi byla bizarní.

Recenze: Tiché místo: První den

Sci-fi série, jaká si našla vcelku početnou fanouškovskou základnu, se v tomto prequelu, stejně jako ve druhé... celý článek

Recenze: Muž Taiči