Režisér Michael Noer se v minulosti úspěšně věnoval … minulosti (Motýlek, Před mrazem). Tentokrát míří do současnosti, aby zaobíral nevšedním tématem. Ne proto, že by chtěl být podbízivý, nýbrž proto, že jsme na něj v podstatě neměli příležitost na stříbrném plátně natrefit. Jednak jde o to, že na zaoceánské výletní lodi, ať už je jakkoli veliká, existuje pouze ochranka, nikoli klasická policie. A vyšetřování případného zločinu se může tuplem zkomplikovat, když k němu dojde v mezinárodních vodách. V nich se může i někdo narodit. Nejznámějším příkladem bude fotbalista Rio Mavuba (svého času hrál za pražskou Spartu), jenž přišel na svět ve člunu na moři, nicméně nakonec reprezentoval Francii, avšak v úředních záležitostech mu místo narození příliš nepomáhalo.
Trochu zůstává rozum stát nad tím, že když se chcete někoho zbavit, pozvete ho na plavbu a v Bermudském trojúhelníku jej prostě hodíte do vody. A když se vrátíte na pevninu, máte velkou šanci, že nebudete za nic stíháni. Nanna na sebe bere úlohu detektiva/Equalizera, protože nemůže přihlížet nečinnosti těch, kteří by měli mít víc, než teoretické pravomoce k tomu, aby mohli s tímto incidentem něco udělat. Přeci jen se jedná o její dceru, takže jde docela stranou fakt, že se nedá tvrdit, že by byly spřízněnými dušemi. To, že se obě ženy dočkají kompenzace v podobě lepšího pokoje ve fajnovější části lodi, přece neznamená, že je všechno uzavřeno a Cille se z tohoto příšerného zážitku za pár nocí vyspí. Jenže co když se věci udály poněkud jinak?
Birthday Girl je film, který je pořád dostatečně kvalitní na to, aby rázně upozornil na to, že existují oběti mezinárodních výletních plaveb. Takže tenhle ušlechtilý záměr by jistě mohl dojít na úrodnou půdu. Tím spíše, že představitelky těch nejklíčovějších úloh, tj. Trine Dyrholm a Flora Ofelia Hofmann Lindahl ztvárňují své role jinak přesvědčivě. Bývali bychom taky uvítali větší počet režijních nápadů jako třeba ten, kdy sledujeme potyčku pouze prostřednictvím reakcí ve tváři titulní hrdinky. I tak jsme svědky dalšího důkazu, že se severské tituly snesou přísná kritéria, a mají ten důležitý přesah, že jak tématem, tak mnohdy také jeho řemeslně solidním zpracováním, dovedou oslovit mezinárodní diváky a divačky.
INFORMACE O TOM, KDY A KDE BUDE FILM KE ZHLÉDNUTÍ, JSOU K DISPOZICI TADY
FOTO: Film Europe