Chyby ve formuláři:
» Nejste přihlášeni, pro hodnocení filmů se musíte přihlásit nebo zaregistrovat.
» Nejste přihlášeni, pro další pokračování se musíte přihlásit nebo zaregistrovat.

Recenze: Sky Sharks

Vydáno dne 14.09.2021
Další lahůdka z festivalu Future Gate.

Ovšem jak naznačoval už trailer, jedná se o jednu z těch, které jsou určené filmovým fajnšmekrům. V tomto směru Sky Sharks rozhodně nezklamal. Ona upoutávka zároveň naznačovala, že půjde o biják céčkové produkce. V tomto směru Sky Sharks očekávání předčil, protože vizuální efekty sice jsou leckdy jednodušší, nicméně co se výpravy a velkoleposti týče, je na místě srovnání s některými hollywoodskými blockbustery, z nichž některé do značné míry paroduje. Zároveň se nelze zbavit dojmu, že svým způsobem reflektuje současnou koronavirovou pandemii. A teď otázka zní, jestli tvůrci tyhle narážky dotáčely během postprodukce, tj. na jaře/v létě 2020, nebo jestli ve svém téměř geniálním smýšlení prokázali i jistou dávku prozíravosti.

Zařídit, aby počin s velkým rozpočetem působil lacině, vlastně není až tak složité (třeba tvůrci prvního Amazing Spider-Mana by mohli vyprávět). Ale natočit béčkový počin tak, aby působil jako áčkový (tj. velký film natočený levně), to už chce fištróna. Natáčelo se v Anglii, Paříži nebo Barceloně. Chybějící peníze se navíc daří umě zamaskovat atraktivním vizuálním hávem – viz retrospektivy z Prahy roku 1945 a z období vietnamské války. Ani se nechce věřit tomu, že režisér Marc Fehse, jenž současně nezapře, že se jinak věnuje designu, tímto projektem na poli hraného filmu debutuje. Skutečnost, že kupříkladu Steven Spielberg by ze Sky Sharks patrně tolik nadšený nebyl, na celé věci vůbec nic nemění.

O co jde? Technologie budoucnosti patří v USA prakticky výhradně jedné velké společnosti, které šéfuje pán, co stál za druhé světové války na straně nacistů. Není proto příliš překvapen, když je let NHL 234 v Vancouveru do Frankfurtu narušen, resp. zcela zrušen útokem zombie nacistů na létajících žralocích!?! Celý program měl tenkrát na starosti Dr. Hans Kammler, jenž později uprchnul do Argentiny. V současnosti se ukáže, že v Arktidě se nachází základna, ve které jsou geneticky zmutovaní Übermenschové á la Captain America … nebo možná spíše Armáda mrtvých. To vlastně není až tolik podstatné. Podstatné je, že bude nezbytně nutné je porazit!

Při sledování Sky Sharks si nelze nevzpomenout nejen na sérii Sharknado, ale také na Iron Sky a Iron Sky: The Coming Race. Šéf té velké společnosti se tady jmenuje Richter, tak jako doktor a jeho dcera Renate ze zmíněného bijáku od Tima Vuorensoly (rozhovor!). Také tady má Richter dceru, resp. hned dvě. Jedna, Angelique, se delší dobu pohybuje v bezpečí po boku svého otce, zatímco Diabla se nezdráhá vyrazit do akce, což se jí stane osudným, neboť je infikována jakýmsi zombie virem, který o sobě ale dlouhou dobu nedává naléhavě vědět. A když už, je to docela psycho (viz sprchování). Sympatická Eva Habermann představy o neohrožené hrdince rozhodně splňuje.

A to i přesto, že samozřejmě nemůžeme čekat nějaké procítěné herectví. Procítěné totiž rozhodně není, ale pořád je vzhledem ke konceptu, žánru a především zápletce dostačující. Na rozdíl od Iron Sky: The Coming Race, Sky Sharks v žádném případě nepostrádá nadsázku a nadhled. Z tohoto úhlu pohledu je tedy podobnost výraznější se snímky Dead Snow a Dead Snow: Rudý versus mrtvý. Přitom ale není sporu o tom, že režisér a spoluscenárista Marc Fehse má hodně nakoukáno (mnohými hláškami proto vždycky udeří hřebíček na hlavičku) i načteno (především co se nacistického počínání týče).

V souvislosti s festivalem Future Gate se nabízí taky neméně absurdní Kulky spravedlnosti, které v té svéráznosti zacházejí ještě o kousíček dál. I proto, že v jejich případě platí, že je zcela zbytečné pokusit se o jakékoli srovnávání s jakýmkoli jiným titulem. V recenzi jsem napsal, že „gore efekty působí dojmem, že se na filmu podíleli Howard BergerGreg Nicotero a/nebo Tom Savini.“ A víte co? Poslední jmenovaný vypomáhal u Sky Sharks s maskami, které jsou tudíž na špičkové úrovni – viz kupříkladu proražení týpkovy hlavy jakýmsi obráceným periskopem při souloži s prsatou dámou. Jinak si tvůrci vypomáhají i digitálními maskami a digitální krví, což ovšem brutalitu tohoto dílka příliš nezmírňuje.

Sky Sharks je velice unikátní, téměř geniální počin, ve kterém si užijeme nejen krve, ale i ženských ňader, z nichž ty nejslavnější patří Micaele Schäfer – Němce, která se proslavila tím, že fandila nahá fotbalové reprezentaci své země. Tady ji uvidíme za závěrečnými titulky ve fake traileru na filmeček Sky Frogs. Těsně předtím dostaneme ochutnávku z potencionálního pokračování. A ještě předtím budeme svědky finále, které v podstatě sestvává z pětiminutové němé etudy a které je i díky lehce chaotickému střihu vlastně na jedno zhlédnutí pro lidský mozek víceméně nezpracovatelné. Přesto rovněž obsahuje několik vychytaných a velice pozoruhodných detailů. Tak jako celý film.

P. S.: Před kamerou se, mimo jiných, objeví Cary-Hiroyuki Tagawa (aka Shang Tsung z původního Mortal Kombatu nebo Funekei Yoshida ze Zúčtování v Malém Tokiu), Detlef Bothe (Reinhard Heydrich z Lidic a Anthropoidu) nebo Barbara Nedeljáková, známá též jako Natalya z Hostelu, a také Asami z Robo-geishi, což bylo pro režiséra jistě splněné veliké přání.

KDE A KDY BUDE SKY SHARKS K VIDĚNÍ ZJISTÍTE NA OFICIÁLNÍCH STRÁNKÁCH FESTIVALU FUTURE GATE NEBO NA OFICIÁLNÍCH STRÁNKÁCH KINA LUCERNA

Recenze: Špatný herec

Mexické filmy si k nám dříve proklestily cestu především díky Febiofestu. Od jeho (snad) přerušení... celý článek