Protože jeden ze členů mojí rodiny 15 roků zpátky pracoval v Grandhotelu (Šroubek) Evropa na Václavském náměstí, měl jsem možnost se tam víckrát podívat. Právě odtud Sir Nicholas Winton záchranu dětí organizoval. Pomáhali mu Doreen Warriner či Trevor Chadwick. V Praze se taky natáčelo, pochopitelně s českým štábem, ve filmu zazní několikrát čeština a tím pádem uvidíme i české herce a herečky, byť na rozdíl od projektů jako Mission: Impossible – Ghost Protocol (Pavel Kříž) nebo Kletba bratří Grimmů (Tomáš Hanák) nejde o ty úplně nejznámější, což ale ničemu nevadí. V tomto počinu se totiž vyskytují jiné nedostatky, kvůli kterým se tváří býti obecně kladné hodnocení a přijetí poněkud nadsazené.
Do značné míry je způsobeno samotným námětem a skromností pana Wintona, který vlastně o celé akci nechtěl ani nikomu říct, třebaže se jedná o čin natolik ušlechtilý a záslužný, že se o něm prostě musí vědět, tj. nejde o žádné vychloubání nebo tak něco. Hlavní potíž zkrátka spočívá v tom, že nepřichází žádná nadstavba v podobě méně známých informací (snad kromě toho, že hlavní protagonista chodil i v pokročilém věku plavat do bazénu). Co se týče scén, jaké předcházejí těm klíčovým (nejen oddělení rodičů a dětí na vlakovém nádraží), dokážeme si snadno domyslet, co při nich organizátoři záchrany řešili a o čem se bavili. Slavná scéna ve studiu při natáčení pořadu That’s Life, kde kolem pana Wintona sedí ti, které zachránil, rozhodně nemá tak dojemné vyznění, jaké by jistě měla, kdyby režíroval kupříkladu Jan Svěrák nebo Steven Spielberg.
Jeden život je film, ve kterém příliš nefunguje divácká interakce s postavami, přestože zrovna tohle by mělo díky jejich počínání jít docela samo. Vrchol pak nepřichází během finálního dojemného setkání (ač se údajně podařilo obsadit také některé potomky tenkrát zachráněných dětí), nýbrž během společné scény Anthonyho Hopkinse s Jonathanem Prycem. Nikoli proto, že to evokuje Dva papeže, ale kvůli tomu, že jde o vynikající herce, kteří nás svým umem přinutí v naprosté tichosti jenom sledovat, o čem se zrovna baví. Možná, že by bývalo pomohlo, kdybychom sledovali obě časové roviny ne paralelně, nýbrž striktně chronologicky, bez jakýchkoli přesunů, dokud by v té starší nebylo řečeno všechno. A když by se k tomu přidal tvůrce s jasnou a nápaditou, tedy nikoli rutinní režijní vizí, mohl tento titul dostát těm velkým předpokladům. Takhle abychom hodnotili jenom na základě námětu, a to prostě nelze.
P. S.: Film je stále ke zhlédnutí v kině Lucerna, které se nachází hned naproti Grandhotelu Evropa, takže přestavuje pro zhlédnutí ideální místo.
KOMPLETNÍ PROGRAM KINA LUCERNA JE K DISPOZICI TADY
FOTO: Vertical Entertainment