Cerven

Recenze: Až na konec světa

Vydáno dne 18.07.2024
Druhý celovečerák v režii Vigga Mortensena mohli diváci a divačky za osobní účasti režiséra vidět už v Karlových Varech. Stále je možné na něj vyrazit do kina (a později třeba sem), což rozhodně stojí za to! 

 










 

Western je žánr, který má pořád spoustu příznivců. V jednadvacátém století se k němu vrátili například Quentin Tarantino (Nespoutaný Django, Osm hrozných, Tenkrát v Hollywoodu), Kevin Costner (Krajina střelců, Horizont: Americká sága), Kristian Levring (Spása), James Mangold (3:10 Vlak do Yumy), Les Mayfield (Američtí psanci), Scott Cooper (Nepřátelé), S. Craig Zahler (Kosti a skalp), Antoine Fuqua (Sedm statečných), John Maclean (Slow West) či bráchové CoeniBaladou o Busteru Scruggsovi a Opravdovou kuráží (ačkoli o tomto druhém projektu jako o westernu sami nemluvili). Viggo Mortensen má se westernem zkušenosti díky Hidalgovi a Appaloose a sám teď sází na klasiku, byť tedy modernizovanou.

Pro Vivienne Le Coudy byla původním jazykem francouzština. Holger Olsen zase pochází z Dánska. Ona byla s mužem, který se k ní nechoval podle jejích představ, a tak byla ráda, když jednou potkala Olsena. Prodávala kytky, tak si u ní jednu koupil. A záhy si ji odvezl do své odlehlé chajdy v dojezdu od městečka Elk Flats. Zprvu to možná mohlo vypadat, že jim to nemůže vyjít, avšak věc se ve skutečnosti má tak, že by jim jejich lásku mohl kdekdo závidět. Třeba i Jeffriesovi – famílie, co v téhle části světa chce mít ledacos pod palcem, v čemž jí dopomáhá zkorumpovaný starosta Schiller (Danny Huston). Olsen se vyzná v truhlařině (Viggo Mortensen na plátně zřejmě poprvé od Svědka staví stodolu), Vivienne poptá práci v místním saloonu a uspěje. Cesta ke štěstí těchto dvou zamilovaných lidí zdá se býti prošlapanou. Jenže to by se na ní nesměly objevit překážky.

 










 

První z nich dostala název americká občanská válka (pochopitelně nikoli tahle druhá). Olsen se rozhodne jít bojovat pro zemi, ve které se ani nenarodil, ale bojové zkušenosti má už z dřívějška a chce si dokázat, že může být pořád platný. Válka zkrátka může být návyková. Natolik, že odcházející muž ani není schopný domyslet možné následky, když nechá ženu takhle na samotě. Další hrozba se jmenuje Weston Jeffries (Solly McLeod) – frackovitý syn svého šmelinářského otce, proti kterému neváhá vytáhnout zbraň, a který dělá velká ramena (kór v opilosti), ač se ve skutečnosti jedná o chudáčka, na kterého kdyby někdo pořádně zařval, možná by se z toho i rozbrečel. Ale nikdo si to nedovolí právě proto, že otec má v kraji velký vliv.

této podívané se dočkáme několika výstřelů a alespoň té jedné přestřelky, bez které to v každém pořádném westernu prostě nejde. A že Až na konec světa pořádný western je! Dokonce bychom se neměli bát napsat, že je „nejwesternovatější“ ze všech v prvním odstavci uvedených. Nevydává se cestou italských, nýbrž amerických z klasického období, kterým do značné míry vzdává hold (i těmi vícero archetypálními postavami). Navíc se snaží být i historicky přesný, ačkoli to je občas na pováženou (nejen malování zdí). Do svého středu staví soběstačnou hrdinku, která jako malá holka snila o něze a lásce ušlechtilého rytíře (někteří skalní fandové a fanynky trilogie Pán prstenů si možná všimnou, že rytíř má Aragornův meč, což představuje fakticky hezký Easter Egg), ale v dospělosti s ní osud bude mít i poněkud jiné plány.

Akční scény v jakémkoli smyslu jinak nejsou to, co by Vigga Mortensena zajímalo, snad s výjimkou těch občasných násilných výstupů Westona Jeffriese. Neuvidíme střílení kachny v podání Vivienne, stavění stodoly, porod, … Ani žádné bitvy se s Olsenem nezúčastníme a po celou dobu zůstáváme s ní. Víme však, že on přežije, protože koncept je takový, že expozice by za chronologického způsobu vyprávění byla de facto až třetím dějstvím, neboť zcela určující jest v podstatě už první záběr celého filmu, který se v originále jmenuje The Dead Don’t Hurt (Mrtví neublíží / Mrtvé to nebolí). Komornější vyprávění mu sluší, stejně jako fakt, že se vyhýbá jakékoli patetičnosti a melodramatičnosti.

 










 

Vivianne a Olsen do sebe nejsou nijak bláznivě zamilovaní. Patrně je to dáno i tím, že on pochází z Dánska, takže své emoce snad ani nedokáže dát naplno najevo. A to ani tehdy, když se vrátí po několika rokách z války. Chajda a její blízké okolí v ten moment nepostrádá kultivovanost a překvapivě v ní bydlí o jednoho člověka navíc. Nás bude enormně zajímat její reakce na jeho návrat, protože době nepřítomnosti si prošla nepříjemným zážitkem, ze kterého se ale zase sebrala, protože jí nic jiného nezbývalo. Vicky Krieps zase podtrhává svou obdivuhodnou všestrannost, Viggo Mortensen má určitě nakoukáno, a také má jasnou režijní vizi, díky které rozhodně potěší všechny příznivce a příznivkyně westernů, což je vskutku vysoce tvárný žánr. A zbývá si položit jednu zásadní otázku: V Cestě si moře pořádně neužil. Jak to bude v Až na konec světa?

Až na konec světa nabízí příběh z doby, kdy spory nevyhrávala spravedlnost, nýbrž ta silnější či vlivnější strana. Pro odpouštění v těchto končinách obvykle není místo, ale o to je cennější, když se objeví. Lhostejno jestli je produkce italská nebo americká, v rámci tohoto žánru vždycky hraje prostředí a lokace významnou úlohu, jelikož pomáhá dotvářet dobovou atmosféru. Natáčení v Kanadě a v Durangu v Mexiku byla skutečně trefa do černého a jde o jeden z řady důvodů, proč se tenhle film zaryje hluboko do paměti. Dalším důležitým bude třeba ten, že během sledování vyvolá vlastní životní zážitky a přinutí třeba i trochu přehodnotit pohled na ně. To se fakticky často nestává.

FOTO: Aerofilms
Hodnocení autora: 9/109/109/109/109/109/109/109/109/109/10
(Autor: Tomáš Kordík)
 

Kino

Recenze: Špatný herec Dnes

Mexické filmy si k nám dříve proklestily cestu především díky Febiofestu. Od jeho (snad) přerušení... celý článek

DVD

Recenze: Někdo klepe na dveře

V kinech číhá na obecenstvo Past, totiž nejnovější režijní počin M. Night Shyamalana. My si ještě předtím... celý článek
Reklama
Reklama
Reklama
Naposled navštívené:Přesunout nabok | Vymazat historii
Lajos Köpeczi Boócz

Köpeczi Boócz Lajos

Jane Merrow

Merrow Jane

Ralph Smart

Smart Ralph

Peter Maxwell

Maxwell Peter

Anna Sten

Sten Anna

Sloboda Mićalović

Mićalović Sloboda

Erwin Dumbrille

Dumbrille Erwin

Naposled navštívené:
Lajos Köpeczi Boócz

Köpeczi Boócz Lajos

Jane Merrow

Merrow Jane

Ralph Smart

Smart Ralph

Peter Maxwell

Maxwell Peter

Anna Sten

Sten Anna

Sloboda Mićalović

Mićalović Sloboda

Erwin Dumbrille

Dumbrille Erwin