Obsah filmu Jan Hus
Praha roku 1412. Papež Jan XXIII. vyhlásil prodej odpustků, ale Pražané, poučeni kázáním Mistra Jana Husa, se proti papežově nemorálnímu nařízení bouří. Hus káže v Betlémské kapli, zatímco královna Žofie ho nabádá k umírněnosti. Tovaryši Jan, Stašek a Martin jsou zatčeni u Týnského chrámu, kde společně s dalšími Pražany bránili fanatickému faráři Peklu v kázání o odpustcích. Purkmistr slíbí Husovi jejich propuštění, ale nakonec jsou všichni tři veřejně popraveni. Papež vyhlásí nad Husem klatbu, a proto je Hus nucen uchýlit se na Kozí Hrádek, kde ve svých kázáních pokračuje. Papež požádá českého krále Václava IV., aby Husa přiměl k cestě na...
Praha roku 1412. Papež Jan XXIII. vyhlásil prodej odpustků, ale Pražané, poučeni kázáním Mistra Jana Husa, se proti papežově nemorálnímu nařízení bouří. Hus káže v Betlémské kapli, zatímco královna Žofie ho nabádá k umírněnosti. Tovaryši Jan, Stašek a Martin jsou zatčeni u Týnského chrámu, kde společně s dalšími Pražany bránili fanatickému faráři Peklu v kázání o odpustcích. Purkmistr slíbí Husovi jejich propuštění, ale nakonec jsou všichni tři veřejně popraveni. Papež vyhlásí nad Husem klatbu, a proto je Hus nucen uchýlit se na Kozí Hrádek, kde ve svých kázáních pokračuje. Papež požádá českého krále Václava IV., aby Husa přiměl k cestě na koncil do Kostnice. Přes varování přátel se Hus do Kostnice vydá, když získá od římského a uherského krále Zikmunda glejt, který mu zaručuje bezpečnou cestu tam i zpět. V Kostnici je však uvězněn…
Zdroj: ČT < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (3)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
režie:
hraje:
scénář:
námět:
hudba:
kamera:
střih:

Distributor v ČR: |
Rozdělovna filmů československého státního filmu |
|
|
Barevný: |
Ano |
|
|
Jazyková verze: |
česká |
|
|
Distribuční verze: |
česky |
|
|
Zvuk: |
mono |
|
|
Přístupno: |
od 12 let |
|
|
|
|
Zobrazit všechny herce a tvůrce filmu Jan Hus >
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 26.6.2023
Už první díl husitské trilogie jasně ukázal, že bude k vidění na naše poměry nezvykle velkolepá výprava a hodně velkorysé pojetí naší historie. Musím se přiznat, že v případě těchto tří filmů pana Vávry neberu zřetel na to jak je interpretována historická skutečnost a jen si užívám filmařskou a také hereckou kvalitu.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 20.6.2018
Barevná výpravná záležitost, nastavená jen černobíle, hodně hnaná do emocí a plná patosu. Plno hereckých matadorů i mladých elévů. Mě v druhém plánu zaujaly postavy, které hráli Josef Kemr a Rudolf Hrušínský – ten první na kladné straně, ten druhý s blonďatými kudrnkami jako drzý floutek. Tyto protiklady se vzájemně doplňovaly a otázka je, jak by dopadly, kdyby každý vyrostl na opačné straně. Spoustu historických postav a tlak církve, před kterou se klepali císařové a králové, ať žije mamon.
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 19.4.2017
A máme hned srovnání, který Hus je lepší, filmový nebo televizní. U tohoto filmu nehodnotím kvality, své diváky to zřejmě má, Vávra točit umí ale děj je slabší a hodí se více na scénu divadel. Lze hodnotit herce Zd. Štěpánka, který Husa hrál již před 60 lety a nelze tvrdit, že se mu to nepovedlo, lze jen tvrdit, že děj je jen přibarven a poopraven ke své době. Televizní zpracování se mi nelíbilo, což neznamená, že až se na to podívám podruhé, mohu změnit i názor, když se mluví o Husovi, tak mě na mysli vyvstane ŠTĚPÁNEK, ať dělám co dělám...
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 28.9.2015
Otakar Vávra byl mistr svého řemesla a natočil trilogii, která se stala naším národním pokladem. Nejen jeho režisérské umění, ale i plejáda tehdejších hereckých hvězd, pomohla tomu, že jeho trilogie je nesmrtelná.
Mám ráda jeho filmy a obdivuji se jeho umění i umění herců, kteří nás dokázali přesvědčit, že to bylo právě tak, jak jsme to viděli. A nemám to nikomu za zlé.
Jenže právě tehdejší komunistické moci právě šlo o to, aby to bylo tak skvěle natočeno, což si zřejmě spousta lidí neuvědomuje. Vávrova trilogie byla natočena proto, aby z církve udělala něco špatného, něco, čemu lidé věřit nemají a nesmí. A docela se jí to podařilo.....
Reklama
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 3.6.2014
První díl husitské trilogie zobrazuje původ husitského hnutí, jeho sociální důvody, prostě klasické zobrazení historie se skvělými herci, ale poplatné tehdejšímu pohledu na naši historii. Vávrovy historické filmy patří k tomu lepšímu, hlavně trilogie a další třeba Kladivo na čarodějnice jsou nezapomenutelné a jednou za čas by je měl vidět asi každý - jakási povinná četba filmového diváka.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 2.11.2013
Zaplať a bůh ti odpustí
V té době se církev obohacovala na odpustcích, nebudu zde podrobně popisovat o co se jednalo, peníze z odpustků a otrocké práce tehdejší církvi nesmrděly. Jan Hus byl pokrokový duchovní, na což tvrdě doplatil. Otakar Vávra v tomhle filmu vystihl atmosféru tehdejší nelehké doby a udělal to tak mistrnně, že je to Film s velkým F. Celkově dobře film vystihl ve svém komentáři Petr1984, já jen dodávám. Občas např. při výročí republiky nebo podobném významném datu, by se celá husitská filmová trilogie měla vysílat, aby se vědělo, odkud kám kráčí český národ. Díky vávrově trilogii lze nahlédnout do historie.
Pan stusak ve svém komentáři níže, do toho tahá bolševiky a z Jana Husa a husitů dělá komunistické revolucionáře :-))) Já je ale nikde ve filmu neviděl. Co jsem viděl, bylo veliké rozhořčení, které vyvolalo mezi prostýma lidma té doby uvěznění Jana Husa a jeho následné upálení církví. Jan Hus a Jan Žižka a husité se vzepřeli chamtivým nenasytným papalášům z řad církve a šlechty. A vo tom to je. Bolševiky v tomhle filmu nehledejte, za těma se vydejte do Ruska na počátek 20. století, ale ne do 15. století v Čechách.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 31.10.2013
První filmové zpracování o osudu Jana Husa a protože vznikl v období 50. let, podle toho vypadá. Bolševická ideologie zcela zprasila temný a tragický příběh největšího reformátora církve a zcela pokroutila ku prospěchu svému celou historii. Otakar Vávra byl režisér s velkým R a i s malým rozpočtem dokázal natočit úchvatné dílo, které září i dnes. Kdo by řekl, že kulisy staré Prahy byly jen namalované papundekly. Jejich vysoká kvalita vzbouzí pocit o ohromné výpravě. Herecké výkony jsou neocenitelné. Zdeněk Štěpánek ztvárnil Jana Husa s citem a s velkým odhodláním. A Karel Höger jako Václav IV. ? Nikoho jiného si snad už nelze představit. Snímek byl natočen zodpovědně a jeho vysoká kvalita je nezpochybnitelná. A souhlasím z velmi častým názorem, že tzv. remake dnes nikdo nedokáže natočit. V době CGI efektů by rozhodně nebyl problém vytvořit středověkou Prahu, ale problém vidím nejen v kvalitním scénáři, ale hlavně ve vhodném herci. Je tu někdo, který by dokázal tak ohromně pozvednout ducha Jana Husa, jako se to povedlo Zdeňkovi Štěpánkovi? A tak nám nezbývá než zatnout zuby, přehlédnout komunistické revolucionářské vyznění a sledovat pouze utrpení člověka tvrdě stojícího za svým přesvědčením. Pro zajímavost, papež Jan Pavel II. prohlásil, že upálení Jana Husa byla chyba, ale se za tento čin neomluvil. A omluva není do dnešních dní.
P.S. Převážně pro mladé diváky, kteří komunistickou ideologii nepoznají, lze doporučit např. tento článek. https://kostlan.blog.respekt.cz/mistr-jan-hus-ve-s luzbach-komunisticke-ideologie/ a nebo http://www.ceskatelevize.cz/ct24/archiv/1254557-ce si-potomci-husitu Materiálu je více než dost.
Hodnocení: 5 / 10
Přidáno: 22.11.2012
Děj a téměř všechny osoby (kromě Husovy matky Markéty a šaška krále Václava) jsou zřejmě převzaty z Tylovy stejnojmenné dramatické básně, pouze dialogy jsou jiné. Faktor oblbologie je tu velmi vysoký, jak tomu bývá vždy u těchto typů historicko-životopisných filmů; některé vypjaté scény a promluvy postav jsou prostě k smíchu, to zkrátka normální "člověk" nemůže brát vážně, jen se nad tím pousmát a doprovodit to jen tak pro sebe nějakým tím trefným cynismem, sarkasmem, ironickou poznámkou, a tak si ulehčit. Ale jiné scény jsou zase naopak velmi emotivní, dojemné, dokonce burcující, protože málo platné, Jan Hus byla prostě osobnost fascinující, opravdový svatý muž, vnitřně silný svým vědomím práva a pravdy - třeba proti všem. Kam se dnes např. poděla mravní síla jeho požadavku hájit pravdu za každých okolností, ať je jakákoli a ať je komukoli nepříjemná? Nebo jeho zásada, že nemáme a nesmíme poslouchat vrchnost, pokud tato žije nemravně a v hříchu? (Avšak nemravné nebo alespoň eticky pochybené je přece každé vládnutí někoho nad někým!) A dokonce i jeho vynález českých diakritických znamének dnes pomalu zaniká - stejně jako čeština sama! Jane Husi, tys měl vědět, že kdo s vírou zachází, ten s ní také schází! Tvá pravda nikdy nezvítězí, poněvadž má málo příznivců. My sice uznáváme, že lhát se nemá a že pravda se má říkat, ale jen o těch druhých, nikdy ne pravda o nás, tu se dozvídat nechce nikdo, pro tu se zlobí všichni, pro tu by tě všichni znovu upálili i dnes. Co zůstává, je stále jen ta mocná církev, jakožto tu státem trpěný, onde jiným státem podporovaný nástroj panování. Film by přesto potřeboval trochu zaktualizovat: kupčení s všespásnými papežskými odpustky je již zastaralé, dnes by se mohlo zvednout nějaké hnutí třeba proti podobně "všespásným" emisním povolenkám vydávaným ministerstvem životního prostředí.
Reklama
Hodnocení: 2 / 10
Přidáno: 29.9.2012
Kdo v tomhle filmu nevidí agitku, je slepý a hluchý. Jedině dělníci a chudina jsou ti "správní", církev je proradná, měšťané zbabělí a šlechta zrádná. Směšné bylo, jak většina herců "přehrávala", Tomášová v roli Johanky mluví se stejným fanatickým zanícením, jako Brožová - Polednová, když plivala na Miladu Horákovou.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 28.4.2011
Pokud by byl takovýto film natočen např. ve Francii, stal by se doslova majetkem státu. U nás jde jen o film, který natočil slušně a sice poplatně politické situaci padesátých let minulého století, známý režisé Otakar Vávra, a to je vše. Dost smutné, uvědmíme-li si , že je film o Mistru Janu Husovi.
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film