Chyby ve formuláři:
» Nejste přihlášeni, pro hodnocení filmů se musíte přihlásit nebo zaregistrovat.

Recenze: Kletba z temnot (Possession)

Vydáno dne 15.10.2012
Nekupujte si žádnou tajemnou starou skříňku! Po světě se totiž jedna taková dřevěná skříňka potuluje a už dokázala pár lidem pořádně zničit život. Alespoň tak to vypadá, když se půjdete podívat na film Kletba z te mnot.
Už úvodní scéna, kdy tajemné síly ukryté ve skříňce dají pořádně za vyučenou jedné nespokojené majitelce, diváka nenechá na pochybách, že se přišel podívat na hororový film. Skříňka je nebezpečná a dokáže člověka ovládat. Jenže po následujících titulcích se tempo filmu zvolní a začínáme sledovat současný život jedné americké rodinky. Rozvedeným rodičům Stephanie (Kyra Sedgwick) a Clyde (Jeffrey Dean Morgan) se nedaří spolu v klidu vycházet, ale oba se snaží plnit své rodičovské povinnosti vůči svým dcerám Hannah (Madison Davenport) a Emily-Em (Natasha Calis). Už to vypadá, že se budeme dívat na rodinné drama o trpících dětech v nefunkční rodině. Ale jednoho dne objevuje Em na jednom bleším trhu tajemnou skříňku a hodný tatínek tu zajímavou věcičku koupí a doveze domů. Napětí se začíná stupňovat, když Em tajemnou skříňku otevře a začne si prohlížet uvnitř uložené předměty. Drobné předměty mohou vyvolávat vzpomínky, tajemné představy a pro Em se stávají důležité. Nejsou to však jen věci, které Em přitahují. Je to tajemná síla zla, které se podaří usídlit v těle dívky a zásadně mění i její chování. Příběh, který přináší několik nechutných hororových scén s můrami i útěky do tmy, však pokračuje přímým směrem ke svému ukončení. Rodiče chtějí Em zachránit a to se jim také podaří. Jako velký hrdina vychází z boje se zlem otec Clyde, který si tak vyslouží obdiv své bývalé manželky a rodinka se opět stmelí. Tajemná skříňka s ukrytým zlem však čeká někde na svého nového majitele.

Autoři filmu uvádí, že byl natočen podle skutečné události. Myslím si, že to může být dobrý reklamní tah možná tak pro americké diváky. Jen trochu uvažujícího diváka takové sdělení neoslní. I když scény, kdy se tajemná postava objevuje na monitorech při vyšetření magnetické rezonance nebo ruka vylézající z úst, jsou docela přesvědčivé. Na působivosti některých vypjatých scén se zasloužila představitelka Em, která bledne, trápí se a blinká opravdu se zaujetím. Přesvědčivý a civilní herecký projev Jeffrey Dean Morgana dodává filmu věrohodnosti. Morgan je urostlý chlapík se solidní fyzickou kondicí a role sportovně založeného a obětavého otce se mu hraje snadno. Méně hereckého umění prokazuje Kyra Sedgwick. Hádky a strachem vyděšené oči jsou jejím vrcholem, chůze po skleněných střepech je pro ni zřejmě zcela normální.

Celkově působí film celkem jednotně, scény stupňovaného napětí se střídají se scénami klidu a hudební doprovod filmový obraz stylově doladí. Nejde však o žádný hororový trhák. Milovníci drsných scén budou zklamáni a jednoduchá dějová linka je až příliš průhledná. Přesto nabízí film několik zajímavých vizuálních zážitků.

Režisérem filmu je dánský režisér Ole Bornedal, který není v natáčení hororů žádný začátečník. Možná, že do filmu Kletba z temnot chtěl režisér vložit nějaké vyšší mravní poselství. Kdo ví! Na mě film působil jako slabší hororový film s využitím efektu kontrastu zla a mladé dívky se špetkou vizuálních efektů. Přesto nedoporučuji film citlivým maminkám a babičkám.

Autor: Karolína Černá redaktorka FilmCZ
Facebook a Twitter autorů.
Hodnocení autora: 4/104/104/104/104/104/104/104/104/104/10