Recenze: Šakal

Vydáno dne 09.06.2004
V poslední době je remakeů čím dál více. Dnes se podíváme na jeden starší, ve kterém se Bruce Willis výjimečně postavil na druhou stranu zákona. Coby profesionální vrah je pověřen, aby zabil vlivnou osobu. Jde o akt pomsty ze strany ruské mafie, která má s americkou vládou nevyřízené účty. Na stopě je mu Richard Gere a Sidney Poitier...

sakal1Při jednom zátahu byl v Rusku zabit majorkou Koslovovou bratr mocného mafiána. Zapletena do incidentu byla KGB a FBI. Ruský mafián Terek Murad se rozhodl, že nejen KGB zaplatí za smrt jeho blízkého. A tak pošle jako vzkaz FBI profesionálního vraha, který si říká Šakal (Bruce Willis). Jeho úkol je odstranit důležitou politickou osobu, pokud možno veřejně a brutálně. Na stopě je mu zástupce ředitele FBI (Sidney Poitier) a irský terorista (Richard Gere), který je jedním z těch mála, kteří kdy Šakala viděli. Šakal má přesně daný plán a čas utíká.

Šakal je remakem klasického filmu Den pro Šakala (1973), než byl natočen podle brilantní knihy Fredericka Forsytha. Den pro Šakala sázel především na dobře vykonstruovaný příběh a bezchybné herectví Edwarda Foxe, který se tehdy ujal role nájemného zabijáka. Nová verze je zajímavá především obsazením. Příběh způsobí nejednomu pevnému ctiteli původní předlohy srdeční potíže a mnozí dokonce získají pocit, že nová verze nemá s tou starou, krom úvodního "hrdiny", nic společného. Opak je ale pravdou. Nový Šakal nemá jiný příběh, jen silně pozměněný.

Scenáristé totiž vzali původní film, prostudovali scénář z několika úhlů a pak se rozhodli dát věcem nový háv. To rozhodně není špatný nápad, ale to by se museli pevně držet všech původních klíčových bodů, aby nový příběh neztrácel smysl. Takže zatímco úprava dopravních prostředků je celkem logická (ve starém anglickém bouráku by byl přeci jen Šakal trochu nápadný), vypuštění několika zdánlivě nepodstatných scén už tak prozíravým krokem tvůrců nebylo (třeba důvod náhlé proměny Šakalovi sexuální orientace není v nové verzi vůbec jasný). Díky mnohým změnám působí příběh dost kostrbatě a často zmateně. Pokud se však dokážete povznést nad podivnou strukturu děje, dostane se vám solidního thrilleru, který žánru rozhodně nedělá ostudu.

Výtečná je především Šakalova příprava na akci a různé technické vychytávky, jenž užívá (naprosto mě nadchla úschovna pro záložní doklady). V tom měl původní film menší nedostatek. Šakal se nezdál tak nepolapitelný, protože jeho příprava nebyla ani zdaleka tak precizní, jak by se zasloužilo. Zato v nové verzi skutečně myslí na vše a nebýt závěru, ve kterém nějakou tu chybu prostě udělat musí (bohužel v tomto případě dost lacinou), označil bych Šakalův postup za naprosto bezchybný. Režisér Michael Caton - Jones je rutinér, ale i tak dokázal vykřesat z průměrného scénáře velmi slušnou podívanou. Některé scény jsou slabší (úvod), některé vynikající (likvidační scéna v domě). Nejvíce zamrzí zmršené finále, které je tak klišé, jak si jen lze představit. Veliká škoda, že nebyl použit alternativní konec, jenž je k nalezení na DVD a který je minimálně o dvě třídy lepší. Zmínku si zaslouží i působivý soundtrack Cartera Burwella.

Bruce Willis je v roli Šakala přesvědčivý, ale bohužel dvě scény neuhrál a svým výkonem přestřelil (úvodní, kde se snaží být co nejledovější a závěrečná). Jinak si s partem profesionálního vraha poradil dobře, i když je fakt, že obsazení Willise do této role má i svou stinnou stránku, protože mu většina lidí bude instinktivně fandit (ověřeno z mnoha zdrojů). Richard Gere se snaží a rozhodně není ve své roli špatný. Jeho milovnická škatulka nad ním bohužel krouží i když má strniště a tvrdý pohled a tak výsledný dojem není ani z půlky tak silný, jak by být měl. Sidney Poitier je již spíše jakousi třešničkou na dortu a stejně tak lze označit i přítomnost Jacka Blacka v roli jednoho netradičního obchodníčka.

Přímé srovnání by Šakal se svou předlohou asi neustál s ledovým zabijáckým úsměvem, ale doba se mění a publikum s ním. A pro dnešní diváky je nový Šakal mnohem lákavější podívanou (ať už pro hvězdné obsazení, a nebo pro dravý styl doby, který se v něm odráží). Osobně jsem četl knihu, viděl Den pro Šakala a přesto jsem se u Šakala bavil. Není to typická předělávka, je to spíše variace známého příběhu, zasazená do líbivého moderního kabátu. Pokud se s tím smíříte, je veliká šance, že se budete (stejně jako já) dobře bavit.

(Autor: Tomáš Chvála)

Recenze: Imaginární přátelé Dnes

John Krasinski startoval sérii Tiché místo, jejíž prequelový film přijde do kin koncem června 2024. Místo něj... celý článek