Recenze: Spy Kids: Armageddon (Netflix)

Vydáno dne 29.10.2023
Robert Rodriguez opět potvrdil, že prostě umí. Přitom nezáleží na tom, pro koho zrovna natáčí. Takže jestli v roce 2023 vzniknul vtipný a přitom výchovný film, jaký lze zcela bez obav dětem pustit, je to právě tento.

Letos uplynulo rovných dvacet roků od premiéry Spy Kids 3-D: Game Over. V něm se naposledy představili v titulních úlohách Daryl Sabara a Alexa Vega. O Armageddonu se tedy nedá mluvit jako o Spy Kids 5. Stroj času naopak s klidem za oficiální pokračování původní trilogie považovat můžeme, ač uvedený představitel a uvedená představitelka v té době už jaksi dospěli. Mason Cook a Rowan Blanchard za nimi rozhodně nezaostávali. Na rozdíl od dvojky však doplatili na nešťastnou výstřednost celého projektu, ke které Robert Rodriguez sklouznul i v případě bijásku Můžeme být hrdinové, který pro změnu volně navazuje na nedoceněné Dobrodružství Žraločáka a Lávovky a který aktuálně obsazuje dvanáctou pozici mezi nejsledovanějšími tituly, jaké kdy běžely na Netflixu.

Ze svých zmíněných dílek si pro tohle vybírá pětapadesátiletý filmař v podstatě to, co v nich nejlépe fungovalo. Tudíž se hlavní zápletka znovu točí kolem videohry a jejího stvořitele Reye „Krále“ Kingstona (Billy Magnussen), který chce jejím prostřednictvím a prostřednictvím kódu Armageddon udělat ze světa lepší místo. Myšlenka to vlastně není špatná, akorát její provedení poněkud pokulhává. Také tady se objevuje malý robotický kamarád. V úvodní trilogii se jmenoval R.A.L.P.H. a vypadal jako brouk. V tomto snímku se mu říká Bronson (v českých titulcích jako „Brunďa“) a jedná se o kraba. Dojde taky na kostry, na lávu a další vychytávky pro znalce režisérových projektů pro děti – s výjimkou výborných Shorts, které zůstanou opomenuty.

Zase se dočkáme scény, ve které budou muset děti říct svoje celá jména. Tady Robert Rodriguez splatil dluh vůči svým dvěma nejmladším – synovi Rogueovi a dceři Rhiannon, která pro film vytvořila několik vizuálních konceptů a napsala a nazpívala song doprovázející závěrečné titulky. A když jde řeč o jménech, hlavní postavy se jmenují Tony, což byla v (před)školních letech režisérova přezdívka, a Patty, jak se říkalo jeho ségře Patricii, která se narodila o rok a půl později (k tomu mají dalších osm sourozenců!). Connor Esterson a Everly Carganilla jsou ještě o něco mladší, než byli v době natáčení jedničky Daryl Sabara a Alexa Vega. Nicméně i tentokrát platí, že děcka jsou v pohodě a díky preciznímu režijnímu vedení si před kamerou výborně rozumí, takže není problém je brzy přijmout, jakkoli zamrzí, že původní dvojice se ani na moment nevrátí, tak jako se nevrátí strejda Machete (Danny Trejo). Jejich rodiče ztvárňují Gina Rodriguez (Přes hranici) a Zachary Levi, jenž do filmu pro děti dokonale zapadá, jelikož v sérii o Shazamovi se přece prezentuje jako přerostlé dítě.

Skutečnost, že se hlavní strůjce celé franšízy otáčí do minulosti k prověřeným nápadům, ještě neznamená, že by v Armageddonu nezbyl prostor na originalitu. Tu zajišťují nejen vrzající podlaha a nová vychytávka – myšlenková koule, která zařídí pro nepřítele libovolnou vybranou náladu (roztomilost, smutek, …). Navíc, všechno je oděno do vysoce atraktivního vizuálního hávu (jakým se pyšní rovněž Robertův Hypnotik) a CGI efekty se nacházejí na naprosto špičkové úrovni! Natolik špičkové, že svým precizním provedením trumfnou i leckteré Marvelovky!!! A když k tomu přidáme tradičně optimální tempo vyprávění, díky kterému příběh svižně odsýpá, vyjde nám, že Spy Kids: Armageddonu se ani ve světě, ani u nás zjevně nedostalo tolik pochvaly, kolik by si zasloužil.

Spy Kids: Armageddon taky de facto přináší posun od dětského Jamese Bonda k dětskému Kingsmanovi. Konkrétně samozřejmě k první části, jelikož v těch zbývajících dvou se Matthew Vaughn v nedobrém slova smyslu utrhnul ze řetězu. Pravda, ona videoherní zápletka nefunguje tolik přesvědčivě jako ve trojce, ovšem to do jisté míry rádi odpustíme, protože se do popředí znovu výchovně staví téma rodiny. Aby ne, když texaský patriot ke spolupráci přizval všech pět svých dětí i jejich matku Elizabeth Avellán, se kterou se přitom bezmála před dvaceti rokama rozešel. A na samotném počátku byla inspirace Robertovým strýcem Gregoriem, jenž pracoval pro FBI coby zvláštní agent. Když k tomu všemu přidáme třeba zakomponování ušlechtilé rady, že by se nemělo lhát, nejde nenapsat, že Spy Kids: Armageddon je nezávadná, fajnová rodinná podívaná, kterou si můžou v pohodě užít jak děti, tak jejich rodiče, tetičky, strýčkové, bratranci, sestřenice, dědečkové, babičky, …