Duben

Press: Festival Jeden svět odhaluje soutěžní kategorie

Vydáno dne 05.03.2024
Festival Jeden svět každoročně přináší do kin desítky filmů, jejichž témata, mezi která se řadí osobní svoboda, svoboda slova, média, vztahy nebo neproniknutelné vrstvy moci, hýbou společností. Nejinak tomu bude i v současnosti, kdy je třeba o stavu lidských práv informovat s ještě větším úsilím než dříve. 
Kromě tematických filmových kategorií a fikcí nabídne tradiční soutěžní sekce a k tomu otevře širokou škálu aktuálních témat ve filmech v České soutěži, Mezinárodní soutěži nebo sekci Máte právo vědět.  Podruhé v řadě také uvede projekty ve virtuální realitě v nově nazvané Soutěži imerzních filmů. Dvacátý šestý ročník Mezinárodního filmového festivalu o lidských právech Jeden svět proběhne ve 48 městech po celém Česku od 20. března do 21. dubna. V Praze se divačky a diváci mohou na festival těšit od 20. do 28. března, kde bude následně pokračovat pražskými ozvěnami. Pro návštěvníky a návštěvnice se chystají také debaty s hosty z celého světa a dojde i na krátké filmy pro děti.

Letošní Jeden svět pro divačky a diváky připravil zásadní novinky a rozšíření. Jak už víme, do svého programu čerstvě zařazuje lidskoprávní hrané filmy. K tomu změnil svůj název i vizuální podobu a představil nový festivalový spot, kterýstejně jako současný vizuál pracuje s kruhovým výřezem jako základním prvkem, který nápadně připomíná pátrání lupy nebo objektivu. Podobně jako promítané filmy, taky tento kruh ve znělce pomáhá skutečnosti zasadit do kontextu a nabídnout širší souvislosti, případně upozorňuje na detaily, které jsou na první pohled skryté.

 










 


ČESKÁ SOUTĚŽ: VĚK OSAMĚLOSTI, VĚZENÍ DĚJIN I BODY SHAMING

Osobní výpověď o ekonomické nerovnosti a novodobých formách vykořisťování v západní Evropě přinese dokumentární svědectví Hranice Evropy uvedené v české premiéře. Režisérka Apolena Rychlíková v něm sleduje novinářku Sašu Uhlovou, která se se skrytou kamerou vydává pracovat do zahraničí, kde pro své zaměstnavatele představuje levnou pracovní sílu. Jak složité může být hledání zázemí v destabilizovaném světě? Divačkám a divákům podá možnou odpověď časosběrný dokument Rodný kraj, ve kterém režisérka Širín Nafariehová zblízka sleduje cestu pěti mladých lidí z Ruska a Ukrajiny k začlenění do české společnosti. Festival snímek uvede ve světové premiéře.

Protagonisté a protagonistky dokumentu Tělo v mé hlavě režisérky Dagmar Smržové byli od dětství kvůli svému vzhledu vystavovaní kritice a ponižování. Nyní se setkávají v televizním studiu, kde otevřeně sdílejí jak emoce, tak zkušenosti spojené s body shamingem. Také tento dokument bude mít na festivalu Jeden svět světovou premiéru. Intimní výpověď dále přinese Moje nová tvář, pojednávající o Martině, která se zotavuje po kyselinovém útoku bývalého partnera, učí se žít se ztrátou zraku a hledá novou cestu životem.

Distribuční premiéry se v České soutěži dočkají hned čtyři snímky. Když se řekne pražské jaro, mnohým se jako jeho symbol vybaví Alexander Dubček. Filmová mozaika Všichni lidé budou bratři režiséra Roberta Kirchhoffa obraz obdivovaného státníka rozkládá a snaží se pochopit člověka schovaného za mýtem. Jaké vzpomínky mohou ukrývat stěny věznice? Možné odpovědi v dokumentu Vězení dějin nabídnou režiséři Matěj Hrudička a Jan Gogola ml., kteří se paměť uherskohradišťské věznice rozhodli oživit setkáními se zástupci různých generací, do jejichž životů věznice zasáhla.

Film Tady Havel, slyšíte mě? představí dosud nikdy nepublikované záběry z posledních tří let života Václava Havla. Režisér Petr Jančárek z unikátního materiálu skládá osobní portrét exprezidenta, který vždy nadřazoval zájmy obecné nad ty vlastní. Že se ve světě kolem nás dravým tempem vyvíjí převratné technologie, a přesto čelíme vzestupu nedemokratických režimů nebo změnám klimatu, si všímá režisérka Viera Čákanyová ve filmu Poznámky z Eremocénu. Experimentálním filmem, kde současnost vnímá jako věk osamělosti, posílá vzkaz svému virtuálnímu budoucímu já i příštím generacím. Na cestu s cílem zachránit planetu se v humorné globální home eseji vydá režisérka Marta Kovářová spolu se svým otcem, vědcem Jiřím Svobodou. V dokumentu Jiříkovo vidění společně objíždějí mezinárodní summity a snaží se si vzájemně porozumět.












 


MEZINÁRODNÍ SOUTĚŽ: DÁNSKÝ MNICH, NEVIDILTENÝ NÁROD A KAMERA V NITRU TÁLIBÁNU

Dokument s názvem Mnich sleduje uznávaného dánského vědce, co se jednoho krásného dne rozhodnul opustit svoji kariéru i rodinu, aby strávil zbytek života buddhistickou meditací na vrcholku hory na Šrí Lance. Ve zdánlivě idylickém zavrhnutí západní společnosti však režisérské duo Mira Jargil a Christian Sønderby Jepsen, které přijede film osobně představit, postupně objeví nečekané trhliny. Když se v roce 2021 v Afghánistánu znovu chopil moci Tálibán, podařilo se zahraničnímu korespondentovi Ibráhímu Naš'atovi, jenž na festival přijede spolu s producentem Talalem Derkim, přesvědčit jeho vedení k natáčení. Ve snímku Základna Hollywoodgate kamera sleduje muže z vedení radikálního hnutí, kteří se v zemi snaží nastolit vojenskou diktaturu, a vědomě balancuje na pomezí novinařiny a propagandy.

Případy porušování lidských práv i příběhy, které by neměly zůstat bez povšimnutí, tradičně rozkrývají snímky ze sekce MÁTE PRÁVO VĚDĚT. Jedním z nich je i dokument z Tchaj-wanu režisérky Vanessy Hope sledující tamní prezidentku Cchaj Jing-wen. Ve filmu Neviditelný národ zblízka zachycuje nelehké úkoly, kterým hlava státu čelí – zatímco pečuje o demokracii Tchaj-wanu, stojí proti hrozbě agrese ze strany Číny. Sondu do světa výhrůžek, propagandy a politické radikalizace nabídne režisér Caio Cavechini ve filmu extremisti.br, v němž mapuje prostředí brazilských pravicových extremistů. S režisérem budou moci návštěvníci a návštěvnice o filmu debatovat naživo v rámci pražských projekcí.

 










 


IMERZNÍ FILMY: VSTUP DO SVĚTA VIRTUÁLNÍ REALITY

Neodmyslitelnou součástí soutěžního programu je také sekce zaměřená na interaktivní projekty ve virtuální realitě a 360° filmy nově nazvaná SOUTĚŽ IMERZNÍCH FIMŮ. Divačkám a divákům nabídne výběr projektů věnujících se lidskoprávní tematice v širokém slova smyslu, které je přenesou do dalekých i blízkých světů a umožní nahlédnout na realitu z jiného úhlu pohledu. „Projekty letošního výběru využívají imerzní technologii k přiblížení osobní perspektivy postav nebo takových úhlů pohledu, co se nám mohou zdát při běžném vnímání nepředstavitelné. Je v nich možné prožít zpomalení reality, její rozložení na mikročástice, a dostat se tak daleko blíže tomu, jak funguje lidská mysl,“ vysvětluje dramaturgyně Lea Petříková.

Jedním z takových filmů, které si budou moci návštěvnice a návštěvníci vyzkoušet, bude Texada dua kanadských autorek Claire Sanford a Josephine Anderson. Publikum vtáhne do těžebního prostředí stejnojmenného ostrova, kde pomalu mizí průmysl a kde ožívají nerosty. Dá se na problematiku násilí na ženách upozornit skrze virtuální realitu? Tvůrkyně Mariana Cadenas v projektu Namaluj změnu: Žijeme, vzdorujeme spolu s mexickou queer umělkyní Maremoto umožňují zakusit náročné aspekty současné ženské zkušenosti v Mexiku. Prostředí poklidného studia střídají situace v ohrožení, v nichž autorky obecenstvo motivují, aby se postavilo potenciálnímu násilí.


KOMPLETNÍ PROGRAM FESTIVALU JEDEN SVĚT JE K DISPOZICI TADY


FOTO: jedensvet.cz
(Autor: Tomáš Kordík)
 

DVD

Recenze: Nový svět

Terrence Malick se ve své tvorbě vrátil i do vzdálenější minulosti, ovšem tahle výprava na začátek... celý článek
 
Přidat na Seznam.cz