Recenze: Husiti

Vydáno dne 07.11.2013
Původně Hus i ti Husiti je nový český hravý animák.
Píše se 15. století a do popředí se začíná svými myšlenkami dostávat silná osobnost mistra Jana Husa, jehož učení o ctění pravdy si rázem všichni zamilují, včetně děvečky Anny. Tedy, dva pobudové – nižší šlechtic Mlhoš a chudý povaleč Záboj – se raději napijí dobrého piva. Jenže, oba pak nemají, čím zaplatit. Čehož využije lstivý a prospěchářský Čeněk z Vartemberka, jenž dělá poskoka jak Zikmundovi, tak Václavu IV., a oba „pány“ najme, aby pracovali pro Husa jako „mediální poradci“. Kazatel mezitím začal svá slova i zhudebňovat, což mu přineslo ještě více zastánců, ale i nepřátel. Do Kostnice se tedy původně vydává nikoliv na koncil, ale na koncert! Jenže všechno dopadne úplně jinak. A co ten druhý Jan, tedy Žižka. Jakou on sehraje roli?

Tihle Husiti nabízejí (zřejmě) pohled na alternativní historii, což není nic nového. V minulosti se jí zaobírali už jiní (a lépe). A to, že podle všeho budou i četná školní představení, určitě nelze brát jako mystifikaci. I když mladší děti tomu možná uvěří. A i kdyby, časem se stejně dozvědí v rámci dějepisu pravdu. Navíc je třeba si vzít v úvahu fakt, že i takové kultovní seriály, jako ten o strýčku Skrblíkovi či Rychlé rotě, také ve všem nemluví pravdu. Malým divákům a divačkám však především pomáhají rozšířit obzory a vo, vo, vo … vo tom to je!

Jenom budou asi extrémně zaražení, pokud jsou zvyklí na animaci, jakou se prezentují díla typu Aut, Hotelu Transylvánie, Legendy o sovích strážcích, Legendární party, Letadel a dalších současných počítačových (3D) animáků. Husiti totiž vznikli pěkně postaru – tak jako kupříkladu seriál Dějiny udatného národa českého nebo de facto i ty nejlepší večerníčky. Díky této metodě však film vznikal sedm let a má až brutální rozpočet 21 milionů! Přesto je ale výborné, že něco takového vzniklo. A zvláště potěší, že jde o český počin, jelikož česká animace má ve světě pořád obrovský věhlas. A Husiti, kteří si dělají zálusk na mnohé festivaly, toto jen potvrdí.

Jak už to tak bývá, přestože se děj odehrává v docela jiné době, reflektuje toho hodně ze současnosti (pochopitelně včetně oblíbených odkazů na politickou situaci). To samozřejmě neplatí jen pro takovéto animáky, ale i pro některé hrané sci-fi. V Husitech se tento záměr povedl, jelikož, i přes ten rozdíl šesti století, tu najdeme několik společných prvků. I těch důležitých. Do značné míry je to kupříkladu anarchie (po revoluci si taky někteří začali dělat, co se jim zachtělo – a někteří to dělají pořád). A pak je to samozřejmě úplatkářství a podlézavost. Těmito zápornými hodnotami se prezentuje především Čeněk, zatímco ty kladné mají na svědomí, pro někoho možná překvapivě, Mlhoš a Záboj. Troufám si tvrdit, že tyto vyjmenované aspekty budou dostatečně srozumitelné i pro zahraniční diváctvo.

Film je opravdu pěkně zpracován. Kromě té hlavní dějové linky se tu pravidelně na bílém podkladu objevuje jakési rozvíjení dané myšlenky či její dovysvětlování. Někdy rádoby vtipnou, ale v naprosté většině opravdu vtipnou formou. Nechybí povedené gagy a ledacos se tu taky paroduje. Spolu s tím se ovšem také nazývají věci pravými jmény. Kupříkladu v tom smyslu, že myšlenka ušlechtilé revoluce může být někdy vhodná, ale provedení pak mnohdy pokulhává. Nicméně ten asi nejlepší fórek si tvůrci nechali až pro samotný závěr, který je sice dadaistický, ale přesto, resp. právě proto půvabný. I když Husiti mají hlušší místa, celkově určitě dopadli o něco lépe, než Kozí příběh, jenž se odehrává v přibližně stejné době, byť je dějově propracovanější.

Husiti
jakožto film budou nepochybně pro spoustu lidí dosti kontroverzní. To ale platí i pro Husity jakožto členy toho tehdejšího hnutí. Třeba takový Viktor Preiss, jenž namluvil Jana Husa, si během postprodukce usmyslel, že koncept tohoto díla jej jaksi pohoršuje, a tak za něj musel práci dodělat jeden z jeho kolegů, což je jistě škoda. Jelikož motto tohoto filmečku zní: „Jen sebevědomý národ si může dělat legraci ze svých vlastních dějin.“ To je třeba mít při sledování pořád na paměti, ačkoliv některé momenty jsou skutečně přehnané. Nicméně protože tu uslyšíme dost známých hlasů (Jiří Lábus, Oldřich Kaiser, Jan Přeučil, Martha Issová, Valerie Zawadská, …), bude tento animák jistě pro naprostou většinu koukatelný.