Recenze: Major Dundee

Vydáno dne 21.12.2018
O výborném westernu si můžeme napsat v kteroukoliv dobu. I v den, kdy před čtyřiatřiceti rokama odešel jeho režisér.
V roce 1864 zmasakroval nelítostný apačský náčelník Sierra Charriba rančery i některé členy kavalerie. Následně prchnul do Mexika s dětmi zavražděných, kde je hodlá převychovat na válečníky a nepřátele bělochů. Major Amos Charles Dundee se narodil na Jihu, avšak teď hájí barvy Unie. Kvůli porušení rozkazu byl degradován, třebaže bylo jeho rozhodnutí správné. Teď mu nezbývá nic jiného, než podniknout neoficiální výpravu za proradným indiánem. Armádu budou tvořit odpadlíci, černoši a vězni z řad dezertérů a Jižanů. Spoléhat se bude především na jednorukého zvěda Sama Pottse (famózní James Coburn), jenž spolupracuje se dvěma spřátelenými rudochy, na dělostřelce-začátečníka poručíka Grahama (vtipný Jim Hutton) …

A také na mladého trubače Tima Ryana (Michael Anderson Jr.), který přežil ten krvavý útok a poctivě si od té doby vede deník, takže zároveň slouží jako vypravěč celého příběhu, který se tenkrát za občanské války mohl přesně takhle odehrát. Rozhodně se jedná o riskantní podnik, protože Sierra Charriba byl v Mexiku jako doma, což platí i pro nějakých 30 000 francouzských vojáků, kteří američany zrovna nemusí. Major však evidentně věří ve své schopnosti a pro ostatní jest přirozenou autoritou, která nemá strach. Za svého nařízeného ho nepovažuje snad akorát Benjamin Tyreen – tohoto času konfederační zajatec, který má s titulním hrdinou nevyřízené účty a po splnění úkolu se s ním hodlá na férovku utkat. Nadšená není ani jeho banda, především bratři Hadleyové a seržant Chillum, které si zahráli Peckinpahovi „obvyklí podezřelí“, tedy L. Q. Jones, Warren Oates a Ben Johnson (menší roličku tu pochopitelně má i Slim Pickens). A také Sam Potts, jehož Dundee očividně respektuje a pokládá téměř za sobě rovného.

Režisér Sam Peckinpah si díky Jízdě vysočinou udělal v Hollywoodu dobré jméno, takže když Majora Dundeeho odmítl John Ford pro práci na Podzimu Chayennů, byl studiem osloven. Upravil scénář, jenže několik dnů před začátkem natáčení bylo proti jeho vůli rozhodnuto o razantním snížení rozpočtu a navíc kvůli své zálibě v alkoholu a prostitutkách nevycházel s producentem. Ani s Charltonem Hestonem, který však nakonec učinil vstřícné gesto, když se vzdal honoráře, aby Sam zůstal u kormidla. Slavný herec, který měl tehdy za sebou už řadu významných projektů včetně Desatera přikázání, Velké země a Ben Hura, nevycházel také s Richardem Harrisem, což filmu prospělo, jelikož ani jejich postavy nejsou zrovna kamarádi.

Přes všechny tyto patálie vzniknul skvělý film. A to ještě údajně nebyl Sam Peckinpah ani vpuštěn do střižny. Major Dundee si přesto uchoval optimální tempo, a jakožto de facto road movie nabízí spoustu nádherných mexických lokací. K tomu se pořád něco děje, což je dáno nejen obdobím a úkolem, nýbrž také tím vskutku pestrým složením této armády, která se tváří býti nejpospolitější při intermezzu ve vesnici, kde potkají mimo jiných krásnou Evropanku Teresu (Senta Berger). A naopak morálka značně upadla po potrestání dezertéra zastřelením, byť před tím major varoval.

Akční scény nejsou až tak brutální – takové si Sam nechal na později. Major Dundee je totiž spíše o odhodlání, nenávisti, kázni na jedné a o spolupráci, zodpovědnosti, cílevědomosti na druhé straně. A samozřejmě o osobnosti titulního hrdiny, jehož Charlton Heston vystřihnul tak, že jeho výkon zase nezestárnul a více než půl století poté zasluhuje pouze slova uznání. Přitom musel vzhledem k tomu, co zažije, zahrát hned několik poloh. Tedy dojde na vtipné, dramatické a romantické momenty. Není nijak obtížné porozumět každému rozhodnutí, které udělá. S takovou postavou potom bývá čest zúčastnit se i takto nebezpečné výpravy.

Major Dundee
je příběhem z dob, kdy muži drželi své slovo (i když jim ženy občas popletly hlavu). Také tohle je jedním z prvků typických pro tvorbu Sama Peckinpaha a zároveň jde o další z důvodů, proč tento brilantní western zůstává poněkud nedoceněný. Vytknout se mu dá opravdu máloco, přičemž nejde o nic zásadního, pouze o drobnosti. Nechybí napětí a hudba výtečně pomáhá dotvářet už tak povedenou atmosféru. Současně s tím určitě není od věci všímat si detailů. Kdepak, Major Dundee je prostě podívaná, která zaujme hned při prvním zhlédnutím, ale teprve s těmi dalšími se skutečně ocení její propracovanost.