Kór v době, ve které žil a ve které by patrně nikdo z nás existovat nechtěl. Nejen proto, že měla církev velikou moc de facto nad vším a nade všemi. Ostatně to platilo ještě o víc jak dvě století později, kdy se odehrává podle skutečné události natočený a rovněž italský Papežův zákon, jaký do našich kin zamíří v příštím roce. Fakt, že tehdejší nadvláda církve neměla daleko k totalitním režimům, dokazuje kupříkladu epizodka s myslitelem Giordanem Brunem (ale třeba Erzsébet Báthory se, na rozdíl od Bathory, nedočkáme), jenž musel zaplatit životem za to, že svými názory předběhnul dobu, stejně jako Caravaggio dodával svým obrazům působivost tím, jak mistrně používal šerosvit. Přesto jeho dílo v současnosti obecně nebudí takový ohlas, jako tomu je u Alfonse Muchy, Modiglianiho, Vincenta Van Gogha, Paula Gauguina, Pierre-Augusta Renoira, Francisca Goyi či Fridy Kahlo.
V některých případech k opětovnému zájmu dopomohly vzniklé filmy, což se u Caravaggia s největší pravděpodobností nestane, byť jsou jeho malby prezentovány jako „zakázané ovoce“. Jinak ho film ukazuje jako člověka, který si rád užíval života, ale k ženám se snažil chovat ohleduplně, včetně prostitutky Leny Antognetti (Micaela Ramazzotti), kterou zvěčnil na plátně coby Madonnu. Zároveň byl věřící, takže vrtošivé chování církve leckdy nechápal. I tohle si z tohoto počinu můžeme odnést, přičemž mu můžeme přičíst k dobru, že se nesnaží pokládat nějaké hluboké filozofické otázky. Nechronologický styl vyprávění zase nutí k tomu, abychom při sledování nepolevili v pozornosti.
Caravaggiův stín je film, který v sobě tedy nese určitou nadčasovou myšlenku, nicméně to neznamená, že by pro lepší přístupnost dnešním divákům a divačkám nechtěl pokud možno věrně zachytit dobovou atmosféru se vším, co k tomu patří, tj. včetně toho, jak postavy mluví. Jenom zamrzí, že některé významné události podává spíše zkratkovitě a klade důraz na záležitosti, jaké v sobě neskýtají tolik zajímavého. A občas má tendence si věci zbytečně komplikovat. Na jaře jsem ho zařadil mezi dvacítku letošních nejočekávanějších projektů. Nadstavbu, kterou sliboval, že by mohl mít, tak docela nedodal. Přesto zaujal víc, než třeba takový Medvěd na koksu, třebaže to ve výčtu dotáhnul dokonce do první desítky, jelikož čistě námětem měl všechny předpoklady k tomu, aby se stal novodobou klasikou.
ÚDAJE O TOM, KDY A KDE BUDE FILM KE ZHLÉDNUTÍ, JSOU K DISPOZICI TADY
FOTO: Film Europe