Recenze: Byla to divoká noc

Vydáno dne 17.07.2016
Od party, která nám přinesla Apokalypsu v Hollywoodu, Sousedy a Interview
Tři kamarádi – Ethan, Isaac a Chris se znají už hodně dlouho a každé Vánoce spolu chodí pařit. Letos by to ale mělo být naposledy, protože třetí jmenovaný je slavný sportovec, druhý jmenovaný očekává se svou paní (Jillian Bell) narození potomka a ten první … ten je neznámý a bezdětný. Když jde do práce, převléká se za vánočního skřítka a o přítelkyni Dianu (Lizzy Caplan) nedávno přišel, protože oddaloval seznámení s jejími rodiči. Nicméně po jeho dočasném přeložení do šatny se stane zázrak – v kapse saka jednoho z hostů objeví tři lístky na Nutcracker Ball – Svatý grál všech vánočních večírků!

V podstatě téměř tohle všechno se dozvíme během úvodní rýmované sumarizace (povedená i v české verzi). Pak budeme svědky toho, že těhotná milující Betsy dá Isaacovi krabičku, ve které se nacházejí snad všechny drogy světa. Zvláštní, ale dobře. I když se od toho se pak odvíjejí situace typu krvácení do kamarádčina pití, nahrání kontroverzního videa, vídání mluvících dětí a legračních draků, spřátelení se s figurkami v jesličkách či ukřižování jiného slavného sportovce. Seznámíme se taky se dvěma dalšími postavami. Jednou velice důležitou, druhou (holka, co nenávidí Vánoce) důležitou jenom z toho důvodu, že díky ní poznáme tu první.

Ta se jmenuje pan Green (host letošního karlovarského festivalu Michael Shannon). Je to drogový dealer a mistr „tichého nátlaku“, ale zároveň taky něco jako duch Vánoc současných a možná i příštích. A současně s tím taky trochu Jay Gatsby. Díky jeho trávě ke všemu konzumenty vždycky ozáří světlo, což může mít více interpretací. Jeho závěrečná proměna má jenom jednu, nicméně o tom bych se více nešířil. A vůbec závěrečnou čtvrthodinku tohoto bijáku bych nechal úplně být, protože prostě není dobrá! Je plná klišé, přičemž k tomu největšímu tvůrci nejprve sáhnou, potom jej správně opustí, ale pak k němu zase sáhnou.

Jo, jasně. Jedná se o vánoční podívanou, ve které si můžete dovolit to, co v rámci jiných žánrů nemůžete, resp. byste neměli, a k takovýmto počinům bychom proto měli být tolerantnější (některým divákům a divačkám tak možná přeci jen může ukápnout slzička). Ostatně k tomu víceméně nabádá i režisér Jonathan Levine v jednom z bonusových filmů o filmu. Ty mají dohromady zhruba půl hodiny, avšak nestojí za řeč, stejně jako Gag Reel, který netrvá ani minutu (a bonusy jsou komplet bez českých titulků)! Spíše než jméno režiséra bylo důležité, že pod scénářem není podepsaný Seth Rogen, jelikož pak bychom se pravděpodobně dočkali nechutnějších vtípků. Takhle se dočkáme akorát opakovaného nedodržování jednoty pohybu (v jednom záběru má např. postava ruku na bradě, v navazujícím nikoliv) a občasných zbytečných odboček (scény s Chrisovou matkou).

Byla to divoká noc
se zpočátku tváří hodně nápaditě, nabídne dost příležitostí k zasmání, ale postupem času se kvalita vytrácí. A nebýt trojice Joseph Gordon-Levitt, Seth Rogen a Anthony Mackie, které komediální talent rozhodně nechybí, mohlo to dopadnout ještě větším zklamáním. Alespoň, že DVD dává majitelům v úvodu dobré tipy na čtyři další bijáky z produkce studia Sony. Jedná se o Dokonalého svědka s.r.o., Poslední nás zachrání, Muže na laně a Apokalypsu v Hollywoodu. Ta by, co se komedií týče, mohla klidně nastat. Pokud někdo konečně nepřijde s originálním námětem, který dokáže stejně neokoukaným způsobem zpracovat.

Chloe East

East Chloe

Chloe East