POČESTNÁ ŽENA
V jistém smyslu není divu, protože taková svoboda snad není nikde jinde v celé širé Argentině. Nikdo nikoho nepomlouvá, nikdo se nikomu neposmívá, nikdo nikomu neškodí, nikdo nikoho nesoudí. Neznamená to však, že uvidíme rajcovní krásky typu Emilie Attias, Antonelly Roccuzzo či Mii Maestro. Uvidíme plnoštíhlé boubelky i zralé dámy. Zjistíme, že režisér není dobrý řemeslník, takže některé postupy á la Birdman (kamerou někoho sledujeme za doprovodu, přičemž se občas hraje na bubny) přinášejí trochu nudu. A nakonec dospějeme k finále na první pohled velice absurdnímu. Nicméně se musí uznat, že toto dílo má vcelku nosnou myšlenku, ale zdaleka ji nedokázalo plnohodnotně přetlumočit. Takže ano, Počestná žena je jedním z nejbizarnějších filmů, jaké jsem kdy viděl, ale určitě není nejstupidnější.
HODNOCENÍ: 5/10
KŘÍŽOVÁ PALBA
HODNOCENÍ: 6/10
MLÁDÍ VŮDCE
Tohle není ta správná otázka, jakou je třeba si po zhlédnutí Mládí vůdce položit. Závěr totiž … Závěr prostě nemohl být více WTF! Mnohem srozumitelnější by byl, kdyby se film jmenoval Mládí kamarádova syna, který jednou možná bude a možná nebude vůdce. Pak by bylo asi všechno v naprostém pořádku. I to rozčleňování do segmentů jest poněkud zvláštní. Přestože film uvádí situace, které by mohly vést k větším konfliktům, po celou dobu se vlastně nestane nic, co by pořádně zahýbalo dějem. Ale to vlastně tolik nevadí. Jednak kvůli skvělé kameře/osvětlení a trochu kvůli té sužující atmosféře. A jednak taky kvůli kvalitním hereckým výkonům od Roberta Pattinsona, Liama Cunninghama a Stacy Martin (mladá Nymf()manka), a především od Bérénice Bejo, což je vskutku vynikající herečka, přičemž její schopnosti předtím neodhalil ani tak oscarový The Artist, jako spíše Farhadiho Minulost. Kdepak, tenhle biják rozhodně má něco do sebe, byť ve finále vcelku nesmyslně ustřelí.
HODNOCENÍ: 7/10
LÁSKA A PŘÁTELSTVÍ
HODNOCENÍ: 7/10
FRANTZ
Režisér Francois Ozon patří k velice uznávaným nejen ve své domovině, nýbrž v celé Evropě. Je znát, že moc dobře ví, co dělá. Výborné bylo rozhodnutí natočit Frantze černobíle. Tím získal opravdu unikátní atmosféru, že není nijak těžké se přenést od doby před těmi téměř sto lety. Kdysi jsme si od Ozona zrecenzovali Profesionální manželku, kde se také výborně pracovalo s dobovou atmosférou. Frantzovi však škodí lehce strojené výkony některých zúčastněných, které se marně snaží býti vycizelované. Neplatí pro Paulu Beer, v jejímž podání je Anna křehká, sympatická dívka, se kterou ty necelé dvě hodiny jistě rádi strávíme. Přestože téma odpuštění je tu podáno citlivě, obávám se, že vyloženě hluboký dojem Frantz stejně nezanechá. Podobně jako nejnovější projekty Woodyho Allena (viz kupříkladu Café Society).
HODNOCENÍ: 7/10
DOMA JE TADY
HODNOCENÍ: 7/10
BRIMSTONE
Film by se vlastně mohl odehrávat kdekoliv a mohl by spadat do jakéhokoliv žánru. Navíc nezapře fakt, že se natáčelo v Evropě a ne v Americe. Jako Tarantino sází autor na nechronologické rozdělování do kapitol (tady ve spojitosti s náboženskými pojmy jako Exodus nebo Genesis), což by mu zároveň mělo posloužit k zamýšlené hře s diváky. Nutno dodat, že se mu daří docela dobře. Pomineme-li dost podstatný fakt, že si hlavní hrdinka raději sama dost ublíží, než aby se trochu zamyslela. Dakota je velmi dobrá herečka a Guy Pearce zahrál Reverenda působivým způsobem, takže Brimstone obsahuje scény, které jistě uvíznou v paměti, ale v některých ohledech asi neměl být tolik prvoplánový a neměl se bát zajít ještě více do hloubky. I za cenu pravděpodobné větší kontroverze.
HODNOCENÍ: 8/10
ELLE
Dost se toho pro ni změní, nicméně navzdory takovému strašnému zážitku se s tím vypořádává s grácií, elegancí a důstojností sobě vlastní. Pomalu by se dalo napsat, že je větší superhrdinkou, než některé „skutečné“ (komiksové) superhrdinky. Isabelle Huppert předvádí fakticky skvělý výkon, nepochybně hodný té nominace na Oscara. A nejen vzhledem k té scéně znásilnění (kterou uvidíme celkem ze tří různých úhlů pohledu) by se jen těžko hledal pro Elle vhodnější režisér než Paul Verhoeven, který dokáže podat vyhrocené momenty s patřičnou úderností. I díky tomu lze filmu prominout některé drobné nedomyšlenosti. Opravdu jen drobné, jelikož patří k těm snímkům, které by se měly hodnotit s rozmyslem a odstupem minimálně několika dní.
HODNOCENÍ: 8/10
PSYCHO RAMAN
I tentokrát je příběh poskládaný do (osmi) kapitol. Tvůrci přitom kladou do popředí psychologický aspekt. To znamená, že scény vražd nejsou vůbec nijak explicitní. Povětšinou sledujeme pouze útočníka, nikoliv oběť, případně úplně uhýbáme pohledem. To vše za doprovodu této pecky. Přitom kdyby byly tyto scény explicitní, celkový dojem by byl o poznání působivější. Troufám si tvrdit, že v takovém případě by se Psycho Raman dostal na vrchol tohoto febiofestovského žebříčku. I tak se ale jedná o překvapivě kvalitně zpracovaný počin s několika hustými obrazy (u ségry, schovávání se ve vodě, výslech), kde i ty eufemismy fungují vyloženě famózně. Největší zásluha jde za Nawazuddinem Siddiquim, jenž je v hlavní roli opravdu démonický. A zmínit se musí také Sobhita Dhulipala, protože to je fakt kočka. Ale důležité je, aby si po zhlédnutí tohoto dramatu dokázal každý odpovědět na otázku: „Proč každý Raman potřebuje svého Raghava?“
HODNOCENÍ: 8/10
POHÁDKA POHÁDEK
Pro další se přestěhujeme do království, kde vládne hodný, ale v některých ohledech trochu nedospělý král. Má hezkou dceru na vdávání, ale postupně začne mnohem větší pozornost věnovat bleše. Stará se o ni tak pečlivě, že původně malé zvířátko poněkud přeroste. Jednoho dne ale znenadání skoná. Král ji nechá stáhnout z kůže a rozhodne, že svou dceru dá tomu, kdo uhodne, jakému zvířeti kůže patří. Z řady nápadníků uhodne ten nejméně chtěný – hrůzu nahánějící obr. Královské slovo je královské slovo (pochopitelné), a tak dívčina musí chtě nechtě do jeho opuštěné jeskyně ve skalách. Tolik druhý příběh.
Pro třetí zamíříme do dalšího království. Vládne mu chlípný panovník, který miluje krásné mladé ženy. V chatrči pod okny svého paláce uslyší jednoho dne libozvučný zpět. Takový přeci musí patřit nějaké krásné, svůdné ženě! Snaží se ji sbalit, ale ona odmítá a nechce, aby ji viděl. Ve skutečnosti totiž stavení obývají dvě staré sestry. Jedna z nich nakonec půjde do královy komnaty, ovšem pod podmínkou, že zůstane po celou dobu zhasnuto. Král však podmínku poruší, a když vedle sebe uvidí stařenu, nechá ji svými poddanými vyhodit z okna! Jenže potom se teprve začnou dít věci … Tolik třetí příběh.
Všechny přitom sledujeme paralelně, přičemž teprve samotný závěr vlastně prozradí, že se odehrávají ve stejné době na místech nedaleko od sebe vzdálených. Rozhodně tu nejde jenom o sobeckost. Do popředí se dostane celá řada (povětšinou) nedobrých lidských vlastností a nutno dodat, že díky režijním kvalitám Mattea Garroneho (Gomorra) a vizuální preciznosti kameramana Petera Suschitskyho, jenž přijel film v březnu do Prahy osobně představit, vzniklo vskutku zamyšleníhodné dílo. Které se navíc pyšní jednak pozoruhodnými lokacemi a jednak vynikajícím obsazením v čele se Salmou Hayek, Toby Jonesem a Vincentem Casselem (i John C. Reilly a Stacy Martin se ukážou). Takhle nějak by měla vypadat pohádka pro dospělé. Zdůrazňuju pro dospělé, neboť se tu občas dějí temnější věci. Vlastně ještě temnější než v tvorbě Juraje Herze. Pohádka pohádek je určitě hodna svého názvu. Akorát její nevýhoda i výhoda zároveň (což je zajímavé) spočívá v tom, že kvůli některým postupům a vývoji bude zřejmě nutné ji vidět minimálně dvakrát.
HODNOCENÍ: 8/10
SING STREET
Vedle výtečného soundtracku plného chytlavých skladeb a skvělé atmosféry období, které pro někoho, jako Conor, rozhodně nemohlo být snadné, se dočkáme i spousty humorných situací a bezvadných scén (viz třeba tato). A nemyslím nějaký suchý britský humor. Tenhle bude bez problémů srozumitelný všem a vlastně naznačuje, že režisér musí být hodně v pohodě a není pochyb, že filmařinu má takřka ukázkově zmáknutou. A co je důležité, i v hudbě se dokonale vyzná. Rozhodně je o mnoho dál než takový Damien Chazelle. Jednotlivé postavy a vztahy mezi nimi jsou skvěle načrtnuty a rozvíjeny, takže nás budou zajímat, i když film ve druhé polovině trochu zvážní. Nicméně v závěru opět vítězí optimismus. Sing Street lze tedy v klidu doporučit úplně všem a je docela škoda, že se u nás nedostal do běžné distribuce.
HODNOCENÍ: 9/10
Jen pro úplnost, celý festival vyhrálo islandské drama o dospívání s názvem Kamenné srdce, které zřejmě sdílí dost podobností s vítězem z roku 2016, rovněž islandským dramatem Vrabčáci. Mezinárodní filmový festival Praha – Febiofest tedy, co se výběru filmů týče, celkově vzato zase nezklamal. V regionech přehlídka skončila 28. dubna a dohromady ji navštívilo přes 65 000 diváků. V Obecním domě byla zahájena filmem Přes kosti mrtvých a zakončena byla ve Zlíně Ženami 20. století. Už teď se klidně můžeme těšit na tu příští, pětadvacátou. V Praze se uskuteční od 15. do 31. března 2018.
FOTO: MFF Praha – Febiofest