Příběh filmu
Wind River překvapivě nevzniknul podle knižní předlohy. Scenárista a režisér se
![](https://img.fdb.cz/magazin_pic/images/dvd/windriver.jpg)
ovšem údajně inspiroval několika skutečnými případy. Ve státě Wyoming existuje indiánská rezervace, která dala název samotnému
tomuto počinu. Cory je stopař a loví škodnou. Jeho lehce odcizená manželka nezapře indiánský původ, což pochopitelně platí i pro jejich syna. Jednou při výjezdu za pumí rodinkou spatří zmrzlé tělo mladé dívky. Jedná se o osmnáctiletou sousedku Natalie. Na místo záhy přijíždí Jane Bannerová z FBI – neustrojená, nepřipravená, vcelku nepříliš interesovaná, s malými zkušenostmi z terénu. Požádá Coryho o pomoc při pátrání a on neodmítne, jelikož v minulosti postihla jeho rodinu podobná událost.
O
Wind River se mluvilo v samých superlativech. Zřejmě proto, že vypráví o vraždě indiánky.
![](https://img.fdb.cz/magazin_pic/images/dvd/windriver I.jpg)
Zřejmě proto, že se odehrává v nehostinné krajině. Zřejmě kvůli tomu mexickému patu. Zřejmě kvůli té bezprecedentní přestřelce, jaká nepostrádá pro
Taylora Sheridana vcelku typickou syrovost, viděnou už v
Hell or High Water či
Sicariu: Nájemném vrahovi (podle jeho scénáře). Z tohoto úhlu pohledu však mohl ve
Wind River výrazně přitvrdit. Prostor by na to byl i ve flashbackové scéně, která odhaluje, co se přesně stalo.
Některé důležité události, které následovaly po ní, zůstanou zcela opomenuty. Kupříkladu
![](https://img.fdb.cz/magazin_pic/images/dvd/windriver III.jpg)
dívčin útěk „po sněhu bos“ by pomalu býval vydal na samostatný film. Že autor vybral to nejznámější indiánské jméno Littlefeather, je ještě v pořádku (vzpomeňme, že Sacheen Littlefeather je údajně indiánka, kterou za sebe poslal
Marlon Brando na Oscary, aby jeho jménem odmítla sošku za roli v
Kmotrovi). Že týp z indiánské rodiny fetuje snad také. Ale skutečnost, že ani při těch největších zimách není vidět, jak postavy dýchají, už jen tak ignorovat nelze. To nedává dobrý smysl a vlastně to rozboří atmosféru, jakou se režisér snaží budovat.
Pro samé povídání o rodinných příslušnících a pro rady, jak se vypořádat se ztrátou, se
![](https://img.fdb.cz/magazin_pic/images/dvd/windriver II.jpg)
nedočkáme žádné sondy do života indiánů/potomků indiánských kmenů, kteří stále ctí tradice, ač už žijí normálně ve městech.
Sheridan nás nenechá porozumět té kultuře, přičemž pak by byl zájem o postavy silnější a závěrečný titulek také, a pro vyšetřující agentku by to mělo být v mnoha ohledech záhodno (nejen při pořezávání se nožem, pomalovaném obličeji a možná i souložení ve spodním prádle). Ještě štěstí, že rozuzlení, tedy odhalení toho, kdo nese vinu, jest uvěřitelné.
Wind River ale jako detektivka celkem funguje, i když nenabídne žádný nečekaný twist a interakce s diváky rovněž pokulhává.
Jeremy Renner se hodně snaží učinit ze své postavy zajímavou figuru a docela se mu to daří.
Elizabeth Olsen (jinak samozřejmě kolegyně z
Avengers) hraje rovněž velice dobře a nebál bych se napsat, že si místy až krade film pro sebe, což však vzhledem k tématu není zcela férové. Ovšem kdybychom měli na Wind River nahlížet jako na western a místo skútru si představili koně, místo aut dostavníky, místo vrtařů honáky, místo Sama a Chipa lovce odměn, toho času pobývajících v nevěstinci či saloonu, místo policejního šéfa šerifa s hvězdou, místo
Grahama Greenea Johna Waynea, místo
Jamese Jordana nebojácného a ukrutného
Klause Kinskiho a místo hledání pravdy bychom se soustředili na indiánský odkaz a paralely se současností, přičemž by to režíroval
Jim Jarmusch nebo
Sean Penn nebo
Lawrence Kasdan nebo
S. Craig Zahler, eventuálně
John Carpenter (proč ne?), pak by to s velkou pravděpodobností byl plnohodnotnější zážitek.
FOTO: Falcon