Řazeny jsou zase od méně zdařilého k nejpovedenějšímu:
MLHA MLČENÍ
Tahle Mlha mlčení sice není kombinací filmů Mlha a Mlčení, ale přesto měla obrovský potenciál. Poukázat na to, že v nejlidnatější zemi světa ne všechno funguje, jak by mělo, se režisérovi Zhangovi Miaoyanovi nepodařilo, jelikož se podle očekávání prostě bál být v některých ohledech odvážnější a důslednější. Pouze jedno znásilnění sledujeme po dobu cca deseti sekund naturalističtějším způsobem. Jinak vše probíhá off-screen. Místo toho se dozvíme, že postavy toho na tomto místě hodně nachodí. Během úvodních zhruba šesti minut je to ještě OK, protože záběry jsou technicky precizně natočené, díky čemuž dokonce klidně můžeme místy pomalu cítit ten vlhký asijský vzduch, a režisér nás vlastně stylizuje do role násilníka. Jenže ty předlouhé záběry trpících znásilněných žen by zvládnul natočit každý. Ani té mlhy si neužijeme tolik, kolik bychom měli (v doslovném i metaforickém významu). Zato mlčení bude dost. Avšak lokace jest pro Středoevropana natolik působivá, že toto dílo nemůže zatracovat.
HODNOCENÍ: 6/10
PŘÍCHÁZEJÍ V NOCI
Předně se musí upozornit, že Přicházejí v noci rozhodně není horor. A počet těch, kteří se v tomto počinu objeví před kamerou, by se dal spočítat na prstech. Nechybí Joel Edgerton, Carmen Ejogo nebo Riley Keough. Jedná se však o nízkorozpočtový projekt, takže se sází na to, že co nevidíme, toho bychom se měli více bát. Jenže na rozdíl od Záhady Blair Witch to vůbec nefunguje. Atmosféru film jinak nemá špatnou, pomalejší tempo mu svědčí a i přes komornější zpracování se částečně podařilo přenést tu úzkost a paranoiu na diváky. Během závěrečného zúčtování dojde na nějakou nelogičnost, ale tvůrci se nebojí zajít tam, kam by v případě studiového filmu zřejmě nezašli. Finální scéna nutí k zamyšlení, nicméně určitě by to chtělo pokračování. I kvůli tomu, že se vlastně za celou dobu nedozvíme, kdo že to přichází v noci …
HODNOCENÍ: 6/10
BERLÍNSKÝ SYNDROM
Ale bijáků s podobnou zápletkou jsme mohli vidět už několik. Klučina držel svou lepší polovičku například v thrilleru Ostrov smrti, který byl mnohem napínavější. A to i přesto, že jsme díky rámcové scéně už od začátku věděli, jak to dopadne. Berlínský syndrom se může pyšnit velmi kvalitní expozicí, ve které nechybí ani předzvěsti typu „nevinného“ škrcení či detailní zamknutí dveří v autě. Postupně však nabírá tuctovější formu, některé záběry nelze plnohodnotně přečíst a chvílemi to vypadá, že něco podstatného bylo vystřiženo. Herecké výkony nejsou z nejpřesvědčivějších. Teresa Palmer, která ve Zhasni a zemřeš dokázala různé emoce vyjádřit prakticky pouze očima, se tu uchyluje k té nejprofláklejší herecké kreaci, což hodně zamrzí. Co na tom, že ztvárněním Clare hodně připomíná výjimečnou osobu, kterou jsem kdysi znal. Berlínský syndrom holt představuje jen slabší thrillerový odvar.
HODNOCENÍ: 6/10
ODLIV
Z vizuálního úhlu pohledu představuje Odliv velmi působivé dílo. Černobílá (při natáčení na pětatřícu!) rozhodně zanechá hlubší dojem, než tomu bylo u Zrna (viz níže). Z obsahového hlediska už to taková sláva není, jelikož některé scény vyznívají jinak, než bylo zamýšleno. Teprve v závěrečné dvacetiminutovce se dají věci pořádně do pohybu a ve finále nám vyjde, že Odliv svým způsobem na osudu jedné rodiny, potažmo jednoho konkrétního člověka, ukazuje podstatnou část historie Brazílie. Určitě by bylo fajn se na něj někdy podívat ještě jednou.
HODNOCENÍ: 7/10
ZRNO
Cesta vede z vyspělé civilizace zpět do jeskyně, a poté k jakémusi chrámu, nepatrně v románském slohu. Postupně se mohou těšit na loďku, mrtvoly, dron, stanování, vlka, halucinogenní děti, přikládání kamenů na břícho (kvůli odolávání hladu), tahání pytlů s úrodnou hlínou, které se nesmějí dotknout kontaminované země, déšť šutráků a de facto až prolomení hranice mezi nebem a zemí. Když k tomu dodám, že anglicky mluvené (!) Zrno se inspiruje kapitolou z koránu, dost lidí to zřejmě odradí. Ale všechno, co v Zrnu uvidíme, se dá vždycky nějak zdůvodnit, dialogy posouvají děj a film určitě má myšlenku (teď nemyslím fakt, že označení ‚weed‘ se používá i pro ganju). Navíc se dozvíme odpověď na tu tíživou otázku, co je důležitější – Dech nebo pšenice?
HODNOCENÍ: 7/10
ÚNIK Z PATAGONIE
Tenhle Únik z Patagonie nebyl pojatý jako zábavná, přikrášlená historická lekce pro co nejširší diváckou obec. Přestřelky – když už tedy na nějakou dojde – nejsou podávány ve stylu Howarda Hawkse či dokonce Sama Peckinpaha. Tento komorní film spíše realisticky zobrazuje, jak to tenkrát asi bylo. Ostatně tvůrci měli k dispozici Morenovy deníky. Ve zkratce, leč přesto dostatečně budeme zasvěceni do indiánských zvyklostí (na rozdíl od Wind River), což je velké plus, protože jsou hodně zajímavé. Bohužel se nedozvíme odpovědi na všechny nastolené otázky. Pořád se ale jedná o řemeslně velice kvalitně natočený biják, kterému nevadí ani pomalejší tempo vyprávění.
HODNOCENÍ: 7/10
NAJDĚTE TU MALOU MRCHU A HOĎTE JI DO ŘEKY
Film s takovým názvem si prostě nešlo nechat ujít. Tím spíše, že si ho režisér a spoluscenárista vypůjčil ze skutečného případu, který se odehrál někdy v roce 2010. Dost z toho, co uvidíme, se fakt stalo, včetně nabídky 50 000 dolarů za dopadení té malé mrchy od Michaela Baye (ano, TOHO Michaela Baye). Toto drama rozhodně důsledně varuje před svévolným používáním internetu u mladistvých a vůbec upozorňuje, že by se měli brzy naučit přemýšlet o možných následcích svých rozhodnutí. Velká škoda otevřeného finále ve stylu Farhadiho tvorby, protože v Malé mrše to rozhodně chtělo být pro sdělení vlastního názoru doslovný … A snad přidat i nějakých deset minut navíc, aby byl příběh úplně kompletní.
HODNOCENÍ: 7/10
MEDVĚD BRIGSBY
Podobný koncept není vyloženě originální (nejen proto, že Ted a Paddington jsou taky medvědi), nicméně Medvěd Brigsby patří k těm počinům, které pohladí, a budete se u nich cítit dobře. Psychologickou rovinou celé záležitosti se vlastně až tolik nezaobírá a mnohem více sází na komediální stránku, kde si je režisér jistější. Velká zásluha jde za herci v čele s Kylem Mooneym (nepřekvapivě pracoval i na scénáři), Michaelou Watkins, Gregem Kinnearem, Alexou Demie, Mattem Walshem, Markem Hamillem, ale i všemi dalšími včetně Claire Danes v té menší roli, jelikož jejich projevy jsou zcela přirozené. Skuteční filmoví příznivci si s Medvědem Brigsbym prostě přijdou na své.
HODNOCENÍ: 8/10
PĚT PRSTŮ PRO MARSEILLES
Tohle zúčtování si říká o výživnou a krvavou přestřelku. A taky se jí dočkáme, včetně mexického patu. Násilí film zobrazuje věrně, ale pořád ještě není natolik explicitní, aby nutilo diváky (divaček v sále mnoho nebylo) odejít. Hollywood by se tu mohl inspirovat, jak se tvoří záporák, jakého obecenstvo skutečně nebude mít rádo. Scénář Seana Drummonda bohužel obsahuje některé zbytečné i nedobrý smysl dávající scény, které celkový dojem poněkud shodí. Kdyby byl film přímočařejší a akčnější, rozhodně by mu to bylo ku prospěchu.
HODNOCENÍ: 8/10
MARLINA, VRAŽEDKYNĚ VE ČTYŘECH AKTECH
Indonéská Marlina s sebou nese westernové prvky, včetně hudby. Jak uvedeno, opravdu se odehrává ve čtyřech aktech – Loupež (lze chápat i v přeneseném slova smyslu), Cesta, Doznání, Zrození. Technicky se jedná o naprosto precizně zpracované dílo (včetně bezhlavého muže), avšak obsahově nezapře, že mezi střední Evropou a jihovýchodní Asií jsou velké kulturní rozdíly i zvyklosti. Tady bychom Marlinu za thriller v žádném případě nepovažovali. Přesto probouzí zvědavost nad tím, co se stane dál. A že uvidíme ledacos od jízdy na koni přes čůrání a rozčilování se až po jízdu na fichtlu. Na Marshu Timothy se navíc velice hezky kouká. Nedává však docela smysl, že ač s sebou v tom vedru veze stejnou část těla jako Bennie v Přineste mi hlavu Alfreda Garcii, vůbec nepoužívá led. Ale to je jen taková drobnost.
HODNOCENÍ: 8/10
HLADOVÍ
Úvodních deset minut poměrně vyděsí, jelikož Hladoví působí poněkud amatérským dojmem. Postupem času se však režisér s kameramanem výrazně polepší a vznikne nám souvislá linka, byť elipsy jsou někdy až přílišné. Nejmilejším překvapením tohoto „humánního“ hororu jsou výborné gore efekty skoro jako z dílny Howarda Bergera a Gregoryho Nicotera. Vedle sugestivní hudby zaznívají rovněž zneklidňující diegetické zvuky a budeme svědky zvláštní akordeonové pointy. Podařilo se vybudovat i solidní atmosféru a film rozhodně má myšlenku, kterou bohužel do značné míry shodí potitulková scéna, ve které to vypadá, že všechny nemrtvé má pod palcem opeřený papoušek, svého druhu jejich guru!!! Skutečnost byla zřejmě taková, že náhodou přiletěl, a tak si režisér řekl: „Proč ho nenatočit?“ Nic to ale nemění na tom, že bizarnější potitulkovka v historii kinematografie asi nebyla a ani už nebude k vidění.
HODNOCENÍ: 8/10
FINÁLNÍ UKRUTNOST
Asi není vyloženě nutné se rozepisovat o zápletce. Tentokrát se točí okolo neposlušnosti člena jednoho klanu. Znovu se do hry zapojuje větší množství postav, takže s velkou pravděpodobností chvíli potrvá, než si v nich a v jejich úlohách uděláme pořádek. A když už se situace hodně vyhrotí, přichází Otomo (v režisérově podání), aby typicky po svém zjednal nápravu. Jenom aby při zúčtování nezašel až příliš daleko. Také v případě Finální ukrutnosti jsou vztahy a fungování v jakuze vylíčeny velice přesvědčivě a tahle trilogie by i ve srovnání s Kmotrem určitě obstála.
HODNOCENÍ: 8/10
BEATRIZ NA VEČEŘI
Salma Hayek je skvělá herečka, což dokázala v každičkém počinu, v jakém se objevila. K nominaci na Oscara to dotáhla díky Fridě, přičemž za Beatriz na večeři by si ji rozhodně zasloužila taky! Troufám si tvrdit, že svým výkonem strha i ostatní spoluhráče a spoluhráčky. Režisér Miguel Arteta má ale taky svoje zásluhy. Dokonce tu znovu krásně zazpívá. Charakterově se jedná o bravurně napsanou postavu, jaká v konfrontaci s ostatními působí jako z jiného světa. A třebaže oprsklost a bezpáteřnost hrají v současnosti významnou roli, díky jejímu ztvárnění Beatriz se nad sebou třeba někteří zamyslí a polepší se. Ty, kteří už slušní jsou (což bude stále, doufejme, nadpoloviční většina), by mohla inspirovat k boji proti bezpráví a nespravedlnostem. Tedy diplomaticky, nikoli ve stylu Bruce Willise v Přání smrti. Dopomáhá i protikladný, tj. arogantní Doug (rovněž výborný John Lithgow), který myslí jen na sebe a na své bohatství, kvůli kterému je přesvědčený o tom, že se nemusí ohlížet napravo, nalevo a že se tudíž nemusí zajímat o druhé. Tato figura jinak hodně připomíná Donalda Trumpa, takže Beatriz na večeři rozhodně má co říct a nebojí se nazývat věci pravými jmény. Jenom škoda toho strašného, odevzdaného finále, protože tenhle příběh rozhodně měl být završen jinak. Přesto by bylo úžasné, kdyby se toto dílo dostalo i u nás jestli ne do běžné distribuce, tak alespoň na DVD/Blu-ray.
HODNOCENÍ: 9/10
NEZNÁMÝ VOJÁK
Neznámý voják je nejdražší a komerčně nejúspěšnější finský film všech dob. Z řemeslného, potažmo technického hlediska jde o naprosto precizně zpracované dílo, jaké lze klidně přirovnat k hollywoodským válečným velkofilmům. Občas je to sice trochu chaos, ale která válka není, že ano?!? Nebylo by tedy překvapením, kdyby to byl záměr. Finská kinematografie totiž evidentně není jen Timo Vuorensola a Aki Kaurismäki. Připočíst k nim určitě musíme Aku Louhimiese, jenž by si tímto počinem, pokud ho uvidí ti správní lidé, mohl klidně otevřít vrátka do Továrny na sny. Neznámý voják představuje v plné parádě zrůdnost a nesmyslnost války, díky čemuž z paměti jen tak nezmizí.
HODNOCENÍ: 9/10
RVÁČ
Na první pohled to možná vypadá, že Rváč je prostá pohádka o tom, jak odvážný princ zachránil svou princeznu z nesnází. Jenomže tohle sportovní drama v sobě skrývá více vrstev. Anurag Kashyap je v dobrém slova smyslu zvláštní filmař. V minulém roce byl na Febiofestu k vidění jeho působivý biják Psycho Raman, který sice nebyl dokonalý, leč přesto zanechal hodně silný zážitek. Pro Rváče platí to samé. Tenhle stopadesátiminutový epos jest drsný, hustý, vtipný (sem tam i nechtěně), dojemný, hrdostí i hlubšími otázkami se zabývající … Zkrátka upečený tak, aby se líbil napříč kontinenty. Závěrečná zmínka o tom, že druhá nejlidnatější země světa pravidelně selhává na velkých sportovních akcích, všemu dodává další rozměr. Velmi mě láká vidět další režisérova díla. S hudbou totiž zjevně umí pracovat jako málokdo. Na druhou stranu působí dojmem, že zatímco samotné natáčení ho strašně baví, střih ho spíše obtěžuje. Do Rváče se mu ale přeci jen podařilo zakomponovat i věci, jaké se na první pohled nehodí, nicméně přesto fungují téměř na výbornou. Hail Mother India!
HODNOCENÍ: 9/10
Co napsat závěrem? Snad to, že ve filmu asi neexistuje horší situace, než když postavy mlčí, přestože by v daný moment prostě musely něco (cokoliv) říct! Avšak pětadvacátý ročník celkově vzato opět nezklamal. Stejně jako v předchozích šesti rokách, také tentokrát nabídnul pestrý výběr filmů z různých koutů planety, mezi nimiž by si vybral opravdu každý. Platí rovněž pro soutěžní sekci Nová Evropa, kam tentokrát nebyl zařazen žádný islandský snímek, takže vítězem se stalo francouzské drama Střídavá péče, které bodovalo už v Palm Springs, Miami, San Sebastiánu i v Benátkách. Hlavními hvězdami byli Catherine Deneuve, Daniela Kolářová, Leos Carax a Arnaud Desplechin. Z Prahy teď Febiofest vyrazil na svou měsíční cestu po regionech v celé České republice. Do hlavního města zavítá znovu příští rok v březnu. Těšme se!
FOTO: MFF Praha – Febiofest