Recenze: Iron Sky: The Coming Race

Vydáno dne 18.06.2019
Pokračování kultovního bijáku po uvedení v rámci projektu Future Gate sice nakonec u nás nezamíří do běžné distribuce, ale to neznamená, že si o něm nemůžeme napsat. Tím spíše, že se můžete těšit i na exkluzivní rozhovor s režisérem.

V roce 2018 došlo na Zemi k ničivé válce mezi pozemšťany a nacisty z Měsíce. Možná si tvůrci klidně mohli vybrat rok ve vzdálenější budoucnosti, na druhou stranu už dávno víme, že 29. srpna 1997 si Skynet taky neuvědomil sám sebe a nevyslal jaderné hlavice na cíle v Rusku. V každém případě teď se píše rok 2047 a přeživší se shromáždili na nacistické základně na Měsíci a teď tam společně hospodaří. Mezi nimi nechybí Renate Richter (Julia Dietze) a její a Washingtonova dcera Obi (Lara Rossi). Spolu s ní nás budou zajímat ještě Donald, které stojí v čele náboženství zvaného Jobsismus. Pak je tady svalnatý Malcolm a ukecaný Sasha. Všichni se budou muset vydat na výpravu do středu Země, kde se nachází město zvané Agartha.

Tady se ukrývá zdroj vzácné energie, pro jejíž zbytky se vrátil na Měsíc Wolfgang Kortzfleisch (Udo Kier). Kromě Svatého Grálu se ve středu Země nachází také sebranka v podobě vrilských vůdců – Stalin, Idi Amin, Usama Bin Ládin, Mark Zuckerberg, Margaret Thatcher, Čingischán … Celkem jich je dvanáct plus nám z jedničky známá prezidentka USA (Stefanie Paul) a všichni sedí u dlouhého stolu jako na Leonardově malbě Poslední večeře. Tak na první pohled se může zdát, že tohle už je poněkud přes čáru, nicméně nacisté – navzdory některým spekulacím a konspiračním teoriím – na Měsíc ve skutečnosti rovněž nikdy neodcestovali, tak co?

A nebude spoiler (viz trailer), když prozradím, že později dorazí sám Adolf Hitler (také Udo Kier, mluvící nepřiměřeně dlouhou dobu anglicky místo německy) na svém vlastním dinosaurovi, nikoliv dinosaurus na svém vlastním Hitlerovi – to prý režisér plánuje až pro třetí díl, ke kterému právě píše scénář. Bohužel Iron Sky: The Coming Race se dál dramaturgicky poněkud štěpí, v čemž se zásadně liší od vynikající jedničky. Jinými slovy, tenhle sequel se mohl ubírat nejrůznějšími cestami a vybral si jednu z těch méně vhodných a méně interesantních. I proto, že se v některých věcech opakuje – např. využití mobilního telefonu jakožto dalšího zdroje energie, třebaže tady se jedná o Nokii 3310.

Na rozdíl od první části výrazně ubyl finský smysl pro humor (viz také Heavy Trip), který je v mnoha ohledech v pohodě srozumitelný všude. Hudba tentokrát vhodně nedoplňuje obraz, avšak efekty zůstávají na špičkové úrovni. Opravdu se zase nechce věřit tomu, že sledujeme biják v evropské produkci, nikoliv hollywoodský blockbuster za 200+ milionů dolarů. Nejen Agartha či záběr, ve kterém na Obi padají kousky rozbitého skla, jsou naprosto úchvatné. Odkazy na spektákly typu Star Wars, Jurský park/svět či Indiana Jonese také fungují velmi dobře. Jenom zkrátka ten scénář by býval zasluhoval ještě vyladit, protože dvojka zkrátka není bizarní v tom nejlepším slova smyslu.

Iron Sky: The Coming Race je film, který by mohl být chápán pouze jakožto taková mezihra před vyvrcholením celé trilogie, na které snad nebudeme čekat dalších sedm roků, kór když se crowdfunding opět osvědčil. Závěrečný monumentální záběr dvojky totiž naznačuje, že příště by mělo jít o vskutku epickou podívanou. A kdo ví, třeba nezůstane jen u třech částí. Vždyť v současnosti už vzniká v Číně spin-off nazvaný The Arc: An Iron Sky Story, ve kterém se objeví mimo jiných i "kmotrovskýAndy Garcia. Kdepak, měsíční nacisty zkrátka není radno podceňovat!

ROZHOVOR S TIMO VUORENSOLOU NAJDETE TADY

Recenze: Tiché místo: První den

Sci-fi série, jaká si našla vcelku početnou fanouškovskou základnu, se v tomto prequelu, stejně jako ve druhé... celý článek