Recenze: Ostřelovač

Vydáno dne 25.04.2007
Do našich kin přichází nový film Antoina Fuqui, režiséra oscarového snímku Training Day. Film vznikl podle románu Stephena Huntera Point of Impact. Ani tentokrát režisér neopustil své „rodné vody“ a zůstal věrný oblíbenému, typicky americkému, akčnímu žánru, na který nehodlá zapomenout ani v nedotočeném Under and Alone.

od1Antoine Fuqua poslední dobou točí jeden film za druhým a skoro všechny jsou bez jakékoli nové invence. Vše už bylo mnohokrát viděné. Odstřelovač rozhodně není výjimkou, jak nám může zčásti přiblížit již strohý obsah filmu. Příběh vypráví o vysloužilém mariňákovi Bobu Leeu Swaggerovi (Mark Wahlberg), nejlepším odstřelovači, jakého kdy armáda Spojených států měla. Film začíná před třemi lety, kdy je Bob se svým „parťákem“ na misi v Africe. Během akce dojde ke komplikacím, přítel podléhá zranění a Bob je zcela zanechán svému osudu. Jediným střihem jsme pak následně přesunuti o tři roky později. Swagger žije poklidně v horách se svým psem, dokud nepřijdou na nečekanou návštěvu lidé z washingtonské vlády s poněkud netradiční nabídkou, která zní: „naplánovat atentát na prezidenta“. Podle nich má dojít ke skutečnému atentátu během prezidentova proslovu. Swagger přesně vypočítá, odkud a kdy by měl atentátník střílet a trpělivě vyčkává na akci.

od2Za malou chvíli zjišťuje, že byl vládou podveden a že to celé bylo naplánováno proti němu. Atentát byl úspěšný, a všichni, až na jednoho člena FBI, Boba obviňují z postřelení prezidenta a zabití arcibiskupa. V tu chvíli začíná Swaggerův boj za spravedlnost, který nedokáže nikdo ani nic zastavit. Společně, s bývalou přítelkyní svého zemřelého přítele a agentem FBI, se skrývají a snaží se najít důkazy o usvědčení vlády. Když Bob zjistí, že při misi, kde jeho přítel přišel o život, kryli vládě záda za vyvraždění africké vesnice, dodá mu to ještě větší sílu. Bývalý odstřelovač rozhodnutý za každou cenu prosadit spravedlnost, kterého nezastaví ani desítky vycvičených mužů… Nepřipomíná vám to něco?

od3Takhle jednoduše se dá naprosto přesně vystihnout celý obsah příběhu. Typický americký akční film, jednoduchý v zápletce i provedení, který až nezdravým způsobem připomíná agenta Bourna. Typický proto, že zápletka skutečně není ničím obohacena. Postupně se rozvíjející děj i konec je předem jasný. Film běží až překvapivě pomalu, což nedlouho po začátku začne nudit. Snímek je jednoduše jen další z žánru, pro Fuquu tak typickým. Nic víc, a nic méně.

V první polovině filmu se Wahlberg skrývá, v druhé už jde jen o akci. Celý film je postaven na střílení a vraždění, které tu není věrohodné, což by ještě tak vadit nemuselo, ale především není zábavné a svižně natočené. V jednu chvíli se může zdát, že shlédneme i románek Swaggera s přítelkyní jeho mrtvého spolupracovníka. V tu chvíli asi každý musí kroutit hlavou. Je jen dobře, že si scénáristé alespoň tento klišoidní „výstřel“ odpustili, i když k němu velmi přesvědčivě směřovalo již od setkání obou postav.

První záběr je sám o sobě velice zajímavý. Kamera se vznáší vysoko nad africkou pouští až k místu stanoviště odstřelovačů. V celém filmu se však tento velice kvalitní záběr rychle ztratí ve velkém množství klišé, které se objevuje každou chvíli. Obecně je zabírání kamery průměrné, někde ale byly záběry, které mne zaujaly tím, že se zcela vymykaly základním pravidlům snímání. Kupříkladu pohled na auto, které jede po silnici, je celý posunutý dozadu, a my vidíme vozidlo někde vpředu a hlavní zorné pole je zcela prázdné. Jednoznačným kladem je Mark Wahlberg, který má obrovské charisma a role Boba Swaggera na něj skvěle sedí. Velmi zajímavý herec, kterému bohužel film nedal příležitost ukázat naplno své herecké možnosti. Byl jednou z mála nadějí filmu, ovšem zbytečnou.

Film by mohl částečně podržet i správný výběr hudby. Rytmické výrazné skladby by scénám dodaly šmrnc a skvěle je podbarvily. Nic takového se ale opět nestalo. Hudba je nevýrazná, až stěží postřehnutelná. Film se tak musí spokojit s tím málem co má, a to rozhodně nestačí. Odstřelovač je zkrákta jen další tuctový film s dosti „profláknutou“ zápletkou od režiséra, který viditelně neví, kdy přestat. Od filmu nic nečekejte, a možná vás nezklame.

Hodnocení autora: 4/104/104/104/104/104/104/104/104/104/10
(Autor: Ela Cerovská)

Speciál