Recenze: Zbouchnutá

Vydáno dne 03.10.2007
Jsem mile překvapena. Po dlouhé době se objevila komedie, která je, i přesto, že se to v ní sprostými slovy jen hemží a ve které se vykytuje banda „vyhulenců“, současně neskutečně jemná a milá. Režisér snímku Zbouchnutá Judd Apatow to zvládl na jedničku.

zb2Když Alison Scott (Katherine Heigl) zjistí, že ji povýšili a že se stává novou televizní reportérkou, vydá se na oslavy do místního baru, kde pozná Bena Stona (Seth Rogen). Patřičně se spolu opijí a skončí v posteli. Jak už název napovídá, ne tak úplně bez následků. Alison, která má dobře rozjetou kariéru najednou musí řešit, co s dítětem a jak z líného povaleče, který v jednom kuse kouří trávu, udělat zodpovědného otce. Zpočátku se zdá, že k sobě i před diametrální povahové rozdíly najdou cestu, to by tu ale nesměli být okolní rádci a přihlížející, kteří rádi jedovatě poukáží na to, o čem ústřední dvojice raději nemluví. Poradců je tu opravdu ažaž a někteří stojí za to: Alisonina starší sestra Debbie (Leslie Mann), která rozdává životní moudra stylu „musíš si ho vycvičit“, její manžel Pete (Paul Rudd), který potají utíká od všedního rodinného života za partou kamarádů, nebo třeba Benovi nezodpovědní kamarádi, co se starají hlavně o to, jaká hvězda ve kterém filmu ukázala prsa.

zb3Zbouchnutá je předně příběh o rychlém dospění jednoho chlápka, který i přes to, že má školu už dost dlouho za sebou, nevyrostl a stále se chová jako malý kluk. Je to o tom, že když se chce, všechno jde a o tom, že v každém chlapovi je malé dítě uvnitř. Režisér se nás ženy snaží přesvědčit, že muže prostě nepředěláme, stačí jednoduše počkat, než sami vyrostou. Alison se to čekání vyplatilo, i když příběh o tom, jak s někým strávíte jednu noc, už ho nikdy nechcete vidět, ale kvůli dítěti se spolu sbližujete, je tak trochu naivní. Naivní je i to, jak se mladý budižkničemu k celé věci postaví. Na tom všem je ale celý děj postaven, na velkých rozdílech, vtipných a někdy i prekérních situací, které z toho plynou. Pomocí hlavní dvojice poznáváme nejen jejich vztah, ale pronikáme i do manželství a mužské party. To vše mimořádně humornou cestou.

zb4Děj je nabitý vtipnými hláškami, vyloženými gagy, ale mimo jiné i odkazy na jiné filmy. Lidé tu chodí na Spidermana 3, neustále někoho přirovnávají k postavám z Hvězdných válek a Benovi v pokoji visí plakát na snímek Věčný svit neposkvrněné duše. To je jen malý výběr z toho, co ve filmu uvidíte (je toho mnohem víc).

Oblibu si získává kromě zkouřených přátel i Debbiin manžel či Alisonina nadřízená, která i když se objeví jen asi ve dvou scénách, každá její hláška je vyložený skvost. Ve druhé polovině film ztrácí trochu na tempu, ale spolu s proměnou Bena v zodpovědného dospělého člověka se objevují i jemnější vtipy. I když na konci nás tvůrci mírně zaskočí netradičním a opravdu blízkým pohledem na porod… Sprostá slova a „fuckování“ se sice objevuje zhruba v každé páté větě, ale kupodivu to ani tolik neruší. Zbouchnutá si totiž celé, na komedii nezvyklé dvě hodiny udržuje zvláštní charisma a duši, takže nějaké ty „kozy a bobry“ a věty typu „nechci to dělat na pejsky“ snímku odpustíte.

zb5Dobrým režisérským tahem bylo obsazení méně známých herců do hlavních rolí, postavy jsou uvěřitelnější, než kdyby je hráli „hollywoodské star“. Se Sethem Rogenem již Apatow spolupracoval na předchozí úspěšné komedii 40 let panic a vznikl mezi nimi přátelský a dokonce spolutvůrčí vztah, neboť Rogen se zapojil i do tvorby scénáře a do produkování snímku. Oba tak věděli, do čeho jdou a co od sebe mohou očekávat. K Rogenovu komediálnímu talentu se přidala Katherine Heigl (známá především ze seriálu Chirurgové), která na první pohled působí křehce, ale když začne řvát, nezbývá vám, než mít s Benem slitování, i když se chová jako naprostý blbec.

Nevím čím to je, ale v poslední době se to notorickými uživateli měkkých drog, povaleči, nulami a loosery v komediích jen hemží. Ne vždy a všude to funguje, ale ve Zbouchnuté je to vše posunuto do vyšší třídy.

Zbouchnutá je opravdu nečekaným, ale milým překvapením, vždyť jen ve Spojených státech vydělala téměř 150 milionů dolarů! Tahle inteligentní, byť trochu ostřejší komedie má velké šance zaujmout a uchytit se i v našich kinech. Její zhlédnutí totiž opravdu potěší a pobaví diváky bez rozdílu věku (no, tedy ne zase tak doslova…) i pohlaví. A to se jen tak nevidí.

(Autor: Hana Rojková)