Tornatore je skvělý filmař, jak ukázal ve svém stěžejním snímku Bio Ráj. Neznámá se ale svým námětem i celkovým vyzněním podobá spíše jeho poslednímu počinu, Maleně. I v ní je hlavní postavou žena smýkaná svým okolím, jenomže zatímco Malena dráždila vesničanky svou krásou, Irena z Neznámé platí vysokou daň za svůj imigrantský status.
Skrz retrospektivní sekvence se postupně vyjeví, že hrdinka byla nemilosrdně týraná a ponižovaná. Nová rodina, pro níž pracuje, jí ale dává šanci na lepší život. A to až do té chvíle než se stíny minulosti znovu objeví, aby dokázaly, že vše se točí ve spirále. Děj se postupem času víc a víc zamotává a jak už to u Tornatoreho bývá, závěrečné velice surové rozuzlení by čekal málokdo.
Kamera je jako vždy důležitým spoluvypravěčem příběhu. V retrospektivách používá hřejivé odstíny a tím ještě víc vyostřuje jejich obsah. Nepříliš optimistickou přítomnost tvůrci vykreslili v až ocelově modrých barvách. Výsledný efekt je velice znervózňující mozaikou.
Z hereckých výkonů zaujme zejména Claudia Gerini v roli Valerie a samozřejmě představitelka Ireny Xenya Rappoport. Z mužských představitelů vystupuje asi nejvíc Muffa Michela Placida.
Neznámá je brilantní film. Bohužel ale není a nikdy nebude snímkem pro všechny. Vlastně jej mohou zhlédnout pouze velice optimističtí anebo naopak pesimističtí jedinci. Je to těžké sousto, které strhne svou syrovostí. Určitě se nebudete nudit, ovšem závěrečnou katarzi nečekejte. V tom nejlepším slova smyslu je Tornatore filmařem pravdy. Stejně jako velikáni Roberto Rosellini anebo Vittorio de Sica. Tak tedy vidět či nevidět? Hm...